moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Brytyjska propozycja Miecznika

Za kilka miesięcy MW RP będzie wybierać projekt bazowy fregat wielozadaniowych „Miecznik”. Do wyboru są trzy zagraniczne oferty – hiszpańskiej Navantii, niemieckiego TKMS i brytyjskiego Babcocka. Propozycja wyspiarzy bazuje na – wywodzącym się z duńskich fregat typu Iver Huitfeldt – projekcie fregat typu Arrowhead 140. Okręty te mają za kilka lat wejść do służby w Royal Navy jako fregaty typu 31.

Na przełomie 2021 i 2022 roku polska armia zdecyduje o tym, jaki zagraniczny projekt będzie stanowił bazę dla wielozadaniowych fregat kryptonim „Miecznik”, które na potrzeby Marynarki Wojennej RP ma zbudować konsorcjum PGZ-Miecznik.

Na początku sierpnia trzy wiodące europejskie firmy stoczniowehiszpańska Navantia, niemiecki TKMS oraz brytyjski Babcock ujawniły, że to one zakwalifikowały się do finałowej części przetargu w sprawie Mieczników. To oznacza, że właśnie spośród ich ofert polskie wojsko będzie wybierać najbardziej odpowiadającą im konstrukcję.

Propozycja Babcocka to projekt okrętu typu Arrowhead 140. Brytyjska firma przygotowała go kilka lat temu na potrzeby Royal Navy, która szukała konstrukcji mogącej zastąpić w linii (przede wszystkim w ramach wielonarodowych misji) część z opracowanych w latach osiemdziesiątych fregat rakietowych typu 23 (Duke).

Ponieważ Royal Navy zależało na sprawdzonych rozwiązaniach, Babcock w pracach nad Arrowhead 140 wykorzystał projekt fregat rakietowych typu Iver Huitfeldt zbudowanych w latach 2009–2011 na potrzeby Søværnet, czyli Królewskiej Duńskiej Marynarki Wojennej. Zaletą tych okrętów jest modułowa budowa, umożliwiająca wymianę niedużym kosztem uzbrojenia i wyposażenia na wprowadzonej już do służby jednostce.

Jesienią 2019 roku Royal Navy ogłosiła, że Arrowhead 140 wejdą do służby jako fregaty typu 31. Okręty mają mieć długość 138,7 m, szerokość 19,8 m, zanurzenie 4,8 m i wyporność około 5 700 t. Ich załogę ma stanowić około 100 oficerów i marynarzy (plus około 60 żołnierzy desantu lub wojsk specjalnych).

Jeżeli chodzi o uzbrojenie, to fregata typu 31 ma dysponować przede wszystkim zdolnościami do zwalczania statków powietrznych i dronów, w ograniczonym zakresie innych okrętów czy celów lądowych. Podstawowym uzbrojeniem fregat będzie opracowany przez koncern MBDA rakietowy system przeciwlotniczy Sea Ceptor, którego orężem są pociski CAMM. Jednostka ma posiadać 24-stanowiskową wyrzutnię VLS (pionową) tych rakiet.

Poza tym fregaty zostaną uzbrojone w armatę Mk 110 kalibru 57 mm, dwie armaty Mk4 kalibru 40 mm oraz 8 karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm. Okręty mają być wyposażone w system walki Tacticos oraz radar NS110 (pierwszy okręt, ponieważ kolejne mogą posiadać już opracowywane jeszcze radary NS200). Oba produkty dostarczy firma Thales.

Napęd fregat typu 31, który dostarczy firma Rolls-Royce, będzie oparty na ośmiu silnikach MTU. Chodzi o cztery konstrukcje spalinowe MTU 20V 8000 M71 o mocy ponad 8 000 KM każdy oraz cztery generatory elektryczne MTU 16V 2000 M41B o mocy ponad 900 KM każdy.

O propozycji niemieckiego koncernu przeczytacie w kolejnym artykule.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arrowhead140.com

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1637476200
Słaby system przeciwokrętowy, w zasadzie jaki?
A0-12-48-71
~olo
1633155360
a kto to ma zbudować ? może, PGZ Stocznia Wojenna ? tak, no to powodzenia !
B9-86-6D-EA
~Ślązak
1628860200
To świetna oferta, projekt sprawdzony jako jedyny będzie budowany w Wielkiej Brytanii(oferta niemiecka to okręty przez nikogo jeszcze nie zamówione MEKO A-300, w hiszpańskiej mowa jest o fregatach F-100 już nie budowanych dla nikogo na świecie), najciekawszy jej element to możliwość bazowania na tych jednostkach śmigłowców wielkości EH-101 Merlin już zakontraktowanych dla naszej Marynarki, istnieje możliwość przy wyborze tych jednostek anulowania programu zakupu lżejszych śmigłowców pokładowych o kryptonimie Kondor, dużo prościej i szybciej byłoby kupić więcej Merlinów Formuła 1+2 jest droga i czasochłonna, lepiej byłoby od razy przyjąć model budowy trzech jednostek ( projekty brytyjski i hiszpański są sprawdzone , niemiecki jest tam według mnie chyba tylko ze zbytniej życzliwości do sąsiada), a najlepsza byłaby kooperacja z Brytyjczykami i wspólna budowa fregat dla Royal Navy i Polskiej Marynarki Wojennej w Wielkiej Brytanii gwarantując jednocześnie naszym stoczniom proporcjonalny udział w pracach nad tymi jednostkami oczywiście pełen serwis w kraju. Miecznik w obecnej formie jest drogi rozciągnięty w czasie, jedynie zgoda głównym sił politycznych daje mu szansę realizacji.
59-6B-1B-99

Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Z najlepszymi na planszy
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Pancerna pięść
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Nasz Hercules
Drony w ofensywie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Hekatomba na Woli
Orlik na Alfę
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Grot A3 w drodze do linii
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Startuje „Żelazny obrońca”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Tuga – postrach dronów
Świetne występy polskich żołnierzy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Radary, które widzą wszystko
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Zwycięska batalia o stolicę
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Wielkie zbrojenia za Odrą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pilica+ coraz bliżej
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Fantom, który sam się leczy po postrzale
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Salwa z wysokości
„Był twarzą sił powietrznych”
Nocne ataki na Ukrainę
Huta Stalowa Wola na MSPO
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Detect & Classify: satelity z AI
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Wyczekiwane przyspieszenie
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Beret „na rekinka” lub koguta
Najmłodszy w rodzinie
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Towarzysze czołgów
Spotkanie Trump-Nawrocki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Kikimora o wielu twarzach
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
„Road Runner” w Libanie
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Klucz do bezpieczeństwa
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Piorun 2 coraz bliżej
StormRider na fali
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Dwie agresje, dwie okupacje
Nietypowa premiera targowa
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO