moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotniczy sprawdzian przed misją

Żołnierze z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego zakończyli przygotowania przed misją w Iraku. Na Bliski Wschód w ramach XI zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego polecą jesienią. – Zadania będziemy wykonywać dla polskiego kontyngentu i koalicjantów. A naszym głównym obowiązkiem będzie transport ludzi i wyposażenia wojskowego pomiędzy irackimi bazami – mówi mjr pil. Arkadiusz John, dowódca załogi C-295M.

Zespół lotniczy XI zmiany PKW Irak tworzy kilkudziesięciu żołnierzy z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z podkrakowskich Balic. W większości są to już doświadczeni lotnicy, którzy służyli na misjach, np. w Iraku lub Afganistanie. W zespole są dwie załogi lotnicze: pierwszy i drugi pilot, technik pokładowy i technik załadunku, tzw. loadmaster, oraz jeden samolot Casa C-295M. Poza nimi w rejon misji poleci także personel naziemny, specjaliści od uzbrojenia, oficerowie operacyjni i specjaliści od planowania zadań lotniczych i rozpoznania.

Od lutego 2021 roku lotnicy służący na Bliskim Wschodzie stacjonują w bazie Ain al-Asad w prowincji Anbar w Iraku, wcześniej ich siedzibą była baza Al Jaber w Kuwejcie. Ich głównym zadaniem w czasie misji jest transport ludzi i ładunków – np. amunicji, sprzętu wojskowego, żywności i wody pomiędzy irackimi bazami. Zadania lotnicze wykonują dla polskiego kontyngentu lub sił koalicji.

– Gotowość do służby poza granicami kraju nasi żołnierze potwierdzili podczas narodowej certyfikacji – mówi kpt. Maciej Nojek, oficer prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. Sprawdzian przed misją odbył się w ramach ćwiczeń taktyczno-specjalnych „Transport ‘21”. Lotnicy mierzyli się wówczas z różnego rodzaju zadaniami i sytuacjami, które mogą się wydarzyć w Iraku. – Przede wszystkim musieliśmy odpowiednio reagować na symulowane zagrożenia, np. ostrzały moździerzowe bazy, atak na stanowisko dowodzenia, a także w czasie ataku typu „green on blue” (atak sił lokalnych na stacjonujące wojska – przyp. red.) – mówi mjr pil. Arkadiusz John, dowódca załogi C-295M i zarazem dowódca zespołu lotniczego. Będzie to jego trzecia misja w Iraku. – Musimy się liczyć z zagrożeniem, bo Irak pozostaje strefą działań wojennych. Dlatego większość pilotów czuje się bezpieczniej w powietrzu niż na ziemi – dodaje pilot, który „wylatał” już ponad 6000 godzin.

W czasie ćwiczeń „Transport ‘21” lotnicy przećwiczyli także zasady udzielania pomocy medycznej na polu walki. Sprawdzane były również procedury związane z uzbrajaniem samolotu, ładowaniem i rozładowywaniem towaru. – Ostatnim, najważniejszym dla nas testem było wykonanie lotu taktycznego na małej wysokości na trasie Kraków–Powidz – mówi mjr John. Przelot z ładunkiem odbył się na wysokości od 300 metrów. – Na pokładzie był z nami żołnierz, który pełnił rolę ewaluatora i w czasie lotu wprowadzał dodatkowe utrudnienia, np. dotyczące symulowanego promieniowania czy broni przeciwlotniczej. Załogi musiały tak manewrować, by unikać zagrożenia – opowiada dowódca zespołu lotniczego.

Lotnicy do służby w ramach XI zmiany PKW przygotowywali się od kilku miesięcy. Przeszli szkolenia z zakresu prawa konfliktów zbrojnych, prawa humanitarnego i zasad użycia broni. Dodatkowo ukończyli także szkolenia dotyczące neutralizowania ładunków wybuchowych oraz ćwiczyli zasady postępowania na wypadek ostrzału bazy.

Podobnie jak żołnierze, np. wojsk lądowych, lotnicy służą na misji około sześciu miesięcy. Wyjątek stanowią piloci i technicy, którzy zmieniają się co trzy miesiące. Jest to związane z koniecznością ciągłego podtrzymywania uprawnień, np. do wykonywania lotów z noktowizją lub desantowaniem. 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 8 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Standardy NATO w Siedlcach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Męska sprawa: profilaktyka
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Inwestycja w bezpieczeństwo
Odznaczenia za wzorową służbę
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Rusza program „wGotowości”
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Starcie pancerniaków
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Koniec dzieciństwa
Pomnik nieznanych bohaterów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Nie daj się zhakować
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niespokojny poranek pilotów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Sportowcy na poligonie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kircholm 1605
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Szansa na nowe życie
Zasiać strach w szeregach wroga
Kolejny kontrakt Dezametu
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kaman – domknięcie historii
Mity i manipulacje
Abolicja dla ochotników
Mundurowi z benefitami
Pięściarska uczta w Suwałkach
Husarze bliżej Polski
Sukces Polaka w biegu z marines
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Marynarze mają nowe motorówki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Marynarze podjęli wyzwanie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO