moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotniczy sprawdzian przed misją

Żołnierze z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego zakończyli przygotowania przed misją w Iraku. Na Bliski Wschód w ramach XI zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego polecą jesienią. – Zadania będziemy wykonywać dla polskiego kontyngentu i koalicjantów. A naszym głównym obowiązkiem będzie transport ludzi i wyposażenia wojskowego pomiędzy irackimi bazami – mówi mjr pil. Arkadiusz John, dowódca załogi C-295M.

Zespół lotniczy XI zmiany PKW Irak tworzy kilkudziesięciu żołnierzy z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z podkrakowskich Balic. W większości są to już doświadczeni lotnicy, którzy służyli na misjach, np. w Iraku lub Afganistanie. W zespole są dwie załogi lotnicze: pierwszy i drugi pilot, technik pokładowy i technik załadunku, tzw. loadmaster, oraz jeden samolot Casa C-295M. Poza nimi w rejon misji poleci także personel naziemny, specjaliści od uzbrojenia, oficerowie operacyjni i specjaliści od planowania zadań lotniczych i rozpoznania.

Od lutego 2021 roku lotnicy służący na Bliskim Wschodzie stacjonują w bazie Ain al-Asad w prowincji Anbar w Iraku, wcześniej ich siedzibą była baza Al Jaber w Kuwejcie. Ich głównym zadaniem w czasie misji jest transport ludzi i ładunków – np. amunicji, sprzętu wojskowego, żywności i wody pomiędzy irackimi bazami. Zadania lotnicze wykonują dla polskiego kontyngentu lub sił koalicji.

– Gotowość do służby poza granicami kraju nasi żołnierze potwierdzili podczas narodowej certyfikacji – mówi kpt. Maciej Nojek, oficer prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. Sprawdzian przed misją odbył się w ramach ćwiczeń taktyczno-specjalnych „Transport ‘21”. Lotnicy mierzyli się wówczas z różnego rodzaju zadaniami i sytuacjami, które mogą się wydarzyć w Iraku. – Przede wszystkim musieliśmy odpowiednio reagować na symulowane zagrożenia, np. ostrzały moździerzowe bazy, atak na stanowisko dowodzenia, a także w czasie ataku typu „green on blue” (atak sił lokalnych na stacjonujące wojska – przyp. red.) – mówi mjr pil. Arkadiusz John, dowódca załogi C-295M i zarazem dowódca zespołu lotniczego. Będzie to jego trzecia misja w Iraku. – Musimy się liczyć z zagrożeniem, bo Irak pozostaje strefą działań wojennych. Dlatego większość pilotów czuje się bezpieczniej w powietrzu niż na ziemi – dodaje pilot, który „wylatał” już ponad 6000 godzin.

W czasie ćwiczeń „Transport ‘21” lotnicy przećwiczyli także zasady udzielania pomocy medycznej na polu walki. Sprawdzane były również procedury związane z uzbrajaniem samolotu, ładowaniem i rozładowywaniem towaru. – Ostatnim, najważniejszym dla nas testem było wykonanie lotu taktycznego na małej wysokości na trasie Kraków–Powidz – mówi mjr John. Przelot z ładunkiem odbył się na wysokości od 300 metrów. – Na pokładzie był z nami żołnierz, który pełnił rolę ewaluatora i w czasie lotu wprowadzał dodatkowe utrudnienia, np. dotyczące symulowanego promieniowania czy broni przeciwlotniczej. Załogi musiały tak manewrować, by unikać zagrożenia – opowiada dowódca zespołu lotniczego.

Lotnicy do służby w ramach XI zmiany PKW przygotowywali się od kilku miesięcy. Przeszli szkolenia z zakresu prawa konfliktów zbrojnych, prawa humanitarnego i zasad użycia broni. Dodatkowo ukończyli także szkolenia dotyczące neutralizowania ładunków wybuchowych oraz ćwiczyli zasady postępowania na wypadek ostrzału bazy.

Podobnie jak żołnierze, np. wojsk lądowych, lotnicy służą na misji około sześciu miesięcy. Wyjątek stanowią piloci i technicy, którzy zmieniają się co trzy miesiące. Jest to związane z koniecznością ciągłego podtrzymywania uprawnień, np. do wykonywania lotów z noktowizją lub desantowaniem. 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 8 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Rekompensaty na nowych zasadach
Czołgiści w ogniu
Tukan na smyczy
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Hekatomba na Woli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Z najlepszymi na planszy
Wojskowi szachiści z medalem NATO
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Defendery skompletowane
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Cios w plecy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wielkie zbrojenia za Odrą
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Kurs dla najlepszych w SERE
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pożegnanie z Columbią
Debiut polskich Patriotów
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
„Road Runner” w Libanie
Największy transport Abramsów w tym roku
Orlik na Alfę
Husarz z polskim instruktorem
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Zwycięska batalia o stolicę
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Black Hawki nad Warszawą
Krok ku niezależności
Brytyjczycy na wschodniej straży
NATO – jesteśmy z Polską
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Święto Wojsk Lądowych
Żandarmeria skontroluje także cywilów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Świetne występy polskich żołnierzy
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Dwie agresje, dwie okupacje
Premier: prowokacja bez precedensu
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO