moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja polskich C-295M CASA

Ministerstwo Obrony Narodowej chce zmodernizować samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W. Maszyny mają otrzymać nowe skrzydła z wingletami oraz ulepszone silniki, a także unowocześnią awionikę i systemy łączności. Dialog techniczny z producentem samolotów – koncernem Airbus Defence and Space potrwa do końca czerwca 2021 roku.

Mają mieć ulepszone skrzydła – z wingletami zmniejszającymi o 4 procent zużycie paliwa, nowe silniki o większej mocy, unowocześnioną awionikę oraz systemy łączności. Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza w najbliższych latach zmodernizować posiadane przez siły powietrzne średnie samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W.

Pod koniec lipca tego roku Inspektorat Uzbrojenia skierował do producenta samolotów – koncernu Airbus Defence and Space – zaproszenie do dialogu technicznego, podczas którego ma zostać omówiony zakres oraz warunki techniczne i finansowe modernizacji polskich maszyn. Rozmowy mają potrwać do końca czerwca 2021 roku.

Choć IU nie ujawnia szczegółów dialogu technicznego, można przypuszczać, że jednym z tematów będzie również powierzenie czynności serwisowych ulepszonych C-295M bydgoskim Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 2. Obecnie zakłady te zajmują się innymi samolotami sił powietrznych – Herculesami C-130, wielozadaniowymi F-16 Jastrząb, a także MiG-ami-29 i Su-22.

Obecnie wojsko ma szesnaście samolotów C-295M CASA. Wszystkie stacjonują w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. Maszyny były pozyskiwane w kilku transzach – pierwsze osiem (z opcją na cztery) kupiono w 2001 roku. Do służby weszły w 2003 roku. Z prawa opcji skorzystano w 2006 i 2007 roku (po dwa samoloty). W 2012 roku, w związku z utratą jednej maszyny (w katastrofie pod Mirosławcem w 2008 roku) oraz dużymi potrzebami w związku z misjami zagranicznymi Sił Zbrojnych RP, podpisano kontrakt na dostawę pięciu samolotów. Trafiły one do sił powietrznych bardzo szybko, bo już w 2012 i 2013 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1598102340
A nie zapomnijcie o systemach samoobrony na wszystkich egzemplarzach. W czasie konfliktów zbrojnych nie będzie czasu na ich zakup i zamontowanie.
C3-C0-9C-89
~ja
1598073960
Nie bardzo rozumiem sens powierzania czynności serwisowych (wszystkiego co lata) jednemu zakładowi (nawet jeżeli jest on OK). Wiemy że zaliczył on niewąskie wpadki np, przy okazji serwisu MiG29, czy nie są ta także skutki GIGANTYZMU??
06-96-18-59

Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Inwestycja w bezpieczeństwo
Mundurowi z benefitami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Lojalny skrzydłowy bez pilota
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Rusza program „wGotowości”
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nie daj się zhakować
Niespokojny poranek pilotów
Zasiać strach w szeregach wroga
Kircholm 1605
Starcie pancerniaków
Abolicja dla ochotników
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Sportowcy na poligonie
Odznaczenia za wzorową służbę
Kaman – domknięcie historii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Męska sprawa: profilaktyka
Sukces Polaka w biegu z marines
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pięściarska uczta w Suwałkach
Pomnik nieznanych bohaterów
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szansa na nowe życie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Standardy NATO w Siedlcach
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Mity i manipulacje
Koniec dzieciństwa
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kolejny kontrakt Dezametu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Marynarze mają nowe motorówki
Wellington „Zosia” znad Bremy
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Marynarze podjęli wyzwanie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
„Road Runner” w Libanie
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Arteterapia dla weteranów
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO