moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja polskich C-295M CASA

Ministerstwo Obrony Narodowej chce zmodernizować samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W. Maszyny mają otrzymać nowe skrzydła z wingletami oraz ulepszone silniki, a także unowocześnią awionikę i systemy łączności. Dialog techniczny z producentem samolotów – koncernem Airbus Defence and Space potrwa do końca czerwca 2021 roku.

Mają mieć ulepszone skrzydła – z wingletami zmniejszającymi o 4 procent zużycie paliwa, nowe silniki o większej mocy, unowocześnioną awionikę oraz systemy łączności. Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza w najbliższych latach zmodernizować posiadane przez siły powietrzne średnie samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W.

Pod koniec lipca tego roku Inspektorat Uzbrojenia skierował do producenta samolotów – koncernu Airbus Defence and Space – zaproszenie do dialogu technicznego, podczas którego ma zostać omówiony zakres oraz warunki techniczne i finansowe modernizacji polskich maszyn. Rozmowy mają potrwać do końca czerwca 2021 roku.

Choć IU nie ujawnia szczegółów dialogu technicznego, można przypuszczać, że jednym z tematów będzie również powierzenie czynności serwisowych ulepszonych C-295M bydgoskim Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 2. Obecnie zakłady te zajmują się innymi samolotami sił powietrznych – Herculesami C-130, wielozadaniowymi F-16 Jastrząb, a także MiG-ami-29 i Su-22.

Obecnie wojsko ma szesnaście samolotów C-295M CASA. Wszystkie stacjonują w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. Maszyny były pozyskiwane w kilku transzach – pierwsze osiem (z opcją na cztery) kupiono w 2001 roku. Do służby weszły w 2003 roku. Z prawa opcji skorzystano w 2006 i 2007 roku (po dwa samoloty). W 2012 roku, w związku z utratą jednej maszyny (w katastrofie pod Mirosławcem w 2008 roku) oraz dużymi potrzebami w związku z misjami zagranicznymi Sił Zbrojnych RP, podpisano kontrakt na dostawę pięciu samolotów. Trafiły one do sił powietrznych bardzo szybko, bo już w 2012 i 2013 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1598102340
A nie zapomnijcie o systemach samoobrony na wszystkich egzemplarzach. W czasie konfliktów zbrojnych nie będzie czasu na ich zakup i zamontowanie.
C3-C0-9C-89
~ja
1598073960
Nie bardzo rozumiem sens powierzania czynności serwisowych (wszystkiego co lata) jednemu zakładowi (nawet jeżeli jest on OK). Wiemy że zaliczył on niewąskie wpadki np, przy okazji serwisu MiG29, czy nie są ta także skutki GIGANTYZMU??
06-96-18-59

Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe zdolności sił zbrojnych
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Niemcy dla Tarczy Wschód
Szwedzi w pętli
Śnieżnik gotowy na Groty
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Gdy ucichnie artyleria
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Kalorie to nie wszystko
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Militarne Schengen
Satelita MikroSAR nadaje
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Amunicja od Grupy WB
Trałowce do remontu
Wojsko ma swojego satelitę!
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Pancerniacy jadą na misję
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Dzień wart stu lat
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Holenderska misja na polskim niebie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Smak służby
W ochronie granicy
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Najdłuższa noc
Kontrakt na ratowanie życia
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Combat 56 u terytorialsów
Niemieckie wsparcie z powietrza
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Gala Boksu na Bemowie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Święto sportowców w mundurach
Plan na WAM
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Panczeniści na podium w Hamar
Niebo pod osłoną
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Mundurowi z benefitami
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Obywatele chcą być wGotowości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO