moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja polskich C-295M CASA

Ministerstwo Obrony Narodowej chce zmodernizować samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W. Maszyny mają otrzymać nowe skrzydła z wingletami oraz ulepszone silniki, a także unowocześnią awionikę i systemy łączności. Dialog techniczny z producentem samolotów – koncernem Airbus Defence and Space potrwa do końca czerwca 2021 roku.

Mają mieć ulepszone skrzydła – z wingletami zmniejszającymi o 4 procent zużycie paliwa, nowe silniki o większej mocy, unowocześnioną awionikę oraz systemy łączności. Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza w najbliższych latach zmodernizować posiadane przez siły powietrzne średnie samoloty transportowe C-295M CASA do najnowszego standardu C-295W.

Pod koniec lipca tego roku Inspektorat Uzbrojenia skierował do producenta samolotów – koncernu Airbus Defence and Space – zaproszenie do dialogu technicznego, podczas którego ma zostać omówiony zakres oraz warunki techniczne i finansowe modernizacji polskich maszyn. Rozmowy mają potrwać do końca czerwca 2021 roku.

Choć IU nie ujawnia szczegółów dialogu technicznego, można przypuszczać, że jednym z tematów będzie również powierzenie czynności serwisowych ulepszonych C-295M bydgoskim Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 2. Obecnie zakłady te zajmują się innymi samolotami sił powietrznych – Herculesami C-130, wielozadaniowymi F-16 Jastrząb, a także MiG-ami-29 i Su-22.

Obecnie wojsko ma szesnaście samolotów C-295M CASA. Wszystkie stacjonują w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. Maszyny były pozyskiwane w kilku transzach – pierwsze osiem (z opcją na cztery) kupiono w 2001 roku. Do służby weszły w 2003 roku. Z prawa opcji skorzystano w 2006 i 2007 roku (po dwa samoloty). W 2012 roku, w związku z utratą jednej maszyny (w katastrofie pod Mirosławcem w 2008 roku) oraz dużymi potrzebami w związku z misjami zagranicznymi Sił Zbrojnych RP, podpisano kontrakt na dostawę pięciu samolotów. Trafiły one do sił powietrznych bardzo szybko, bo już w 2012 i 2013 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1598102340
A nie zapomnijcie o systemach samoobrony na wszystkich egzemplarzach. W czasie konfliktów zbrojnych nie będzie czasu na ich zakup i zamontowanie.
C3-C0-9C-89
~ja
1598073960
Nie bardzo rozumiem sens powierzania czynności serwisowych (wszystkiego co lata) jednemu zakładowi (nawet jeżeli jest on OK). Wiemy że zaliczył on niewąskie wpadki np, przy okazji serwisu MiG29, czy nie są ta także skutki GIGANTYZMU??
06-96-18-59

Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
 
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Kadisz za bohaterów
Wojna w świętym mieście, epilog
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Kolejne FlyEye dla wojska
Pod skrzydłami Kormoranów
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Szybki marsz, trudny odwrót
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wytropić zagrożenie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Sprawa katyńska à la española
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na straży wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto stołecznego garnizonu
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Rekordziści z WAT
Zmiany w dodatkach stażowych
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, część druga
NATO on Northern Track
Wojna na detale
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Posłowie dyskutowali o WOT
W Italii, za wolność waszą i naszą
Front przy biurku
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
25 lat w NATO – serwis specjalny
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
SOR w Legionowie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Zachować właściwą kolejność działań
Ramię w ramię z aliantami
Charge of Dragon
NATO na północnym szlaku
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Sandhurst: końcowe odliczanie
Gunner, nie runner
Szpej na miarę potrzeb

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO