moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jedenaście lat od katastrofy pod Mirosławcem

23 stycznia 2008 roku samolot Casa C-295 M miał wylądować na lotnisku w Mirosławcu. Niestety, tuż przed podejściem do lądowania transportowiec runął na ziemię. W katastrofie zginęło 16 wysokiej rangi oficerów sił powietrznych i czterech członków załogi. Dziś w Mirosławcu przed pomnikiem upamiętniającym ofiary zostaną złożone kwiaty, odbędzie się też apel poległych.

Uroczystości upamiętniające poległych rozpoczną się wieczorem na terenie 12 Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu. W hangarze lotniczym odprawiona zostanie msza polowa, a następnie przed pomnikiem, który stanął w miejscu katastrofy, odbędzie się apel pamięci, złożone zostaną wieńce i zapłoną znicze. W Mirosławcu spotkają się dziś bliscy ofiar, delegacje z jednostek wojskowych, w których służyli polegli oraz przedstawiciele władz samorządowych. Pamięć ofiar uczczą także dowódcy: generalny i operacyjny, inspektor sił powietrznych oraz zastępca szefa Sztabu Generalnego WP.

Katastrofa wojskowej Casy wstrząsnęła armią. 23 stycznia 2008 roku o godzinie 19.07 przed podejściem do lądowania samolot nagle obniżył lot, zahaczył o korony drzew, a następnie około 800 m od pasa startowego, runął na ziemię. Zginęło wówczas 16 wysokiej rangi oficerów sił powietrznych – elita polskiego lotnictwa wojskowego i 4 członków załogi. Wojskowi wracali z konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotów. Podróżowali jednym z najnowszych samolotów. C-295 o numerze bocznym 019 został wyprodukowany zaledwie rok przed katastrofą, a w powietrzu spędził około 400 godzin.

Pasażerami feralnego lotu byli: gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski (dowódca 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego), gen. bryg. pil. Jerzy Piłat (12 Baza Lotnicza), gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg (21 Baza Lotnicza), płk Zbigniew Książek (22 Baza Lotnicza), płk pil. Wojciech Maniewski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), płk pil. Zdzisław Cieślik (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Dariusz Pawlak (12 Baza Lotnicza), ppłk Piotr Firlinger (21 Baza Lotnicza), ppłk pil. Grzegorz Jułga (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), ppłk pil. Robert Maj (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Krzysztof Smołucha (Dowództwo Sił Powietrznych), ppłk Mirosław Wilczyński (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), mjr Grzegorz Stepaniuk (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr Karol Szmigiel (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Paweł Zdunek (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Leszek Ziemski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego). Za przelot odpowiadali doświadczeni żołnierze z 13 Eskadry Lotnictwa Transportowego z Balic (kpt. pil. Robert Kuźma, kpt. pil. Michał Smyczyński, chor. Janusz Adamczyk i ppłk Jarosław Haładus). Dowódcą załogi był kpt. Kuźma, który w powietrzu spędził niemal 2500 godzin.

Sprawę katastrofy lotniczej prowadziła Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego i Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Śledczy ustalili, że 23 stycznia 2008 roku samolot był sprawny technicznie, a do wypadku doprowadził splot różnych okoliczności. Chodzi m.in. o błąd pilotów, którzy spowodowali nadmierne przechylenie samolotu w lewą stronę, co z kolei przyczyniło się do spadku siły nośnej, gwałtownego zniżania i ostatecznie zderzenia z ziemią.

Po tragedii pod Mirosławcem rozpoczęła się publiczna dyskusja o konieczności zmiany przepisów dotyczących podróżowania ważnych oficerów i urzędników państwowych. Ostatecznie przepisy zmieniono po katastrofie prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem. Zmiany w instrukcjach lotniczych były znaczące. Zmodyfikowano m.in. przepisy dotyczące wojskowych lotów o statusie HEAD, czyli takich, gdy na pokładzie wojskowego samolotu lub śmigłowca podróżuje prezydent, premier lub marszałkowie Sejmu i Senatu. Ustalono także, że piloci, którzy siadają za sterami maszyn z VIP-ami na pokładzie, muszą mieć doświadczenie w lotach bojowych oraz minimum 1000 godzin spędzonych w powietrzu.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: mjr Robert Siemaszko/ CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Dekapitacyjne uderzenie w Iran
 
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Nowy rozdział w historii Mesko
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Film o Feniksie i terytorialsach
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
100 lat historii Szkoły Orląt
Podejrzane manewry na Bałtyku
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
PGZ na nowo
Dzień, który zmienił bieg wojny
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Podróż w ciemność
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Ogniem i tarczą
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Zmagania sześcioosobowych armii
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Wyzwanie, które integruje
Apache. Zabójczy dla czołgów
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Ewakuacja Polaków z Izraela
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Od chaosu do wiktorii
Apache’e z szachownicą
Nowe cele obronne NATO
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Lekcje na poligonie
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Droga do zespołu bojowego GROM
Letni wypoczynek z MON-em
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Nasi czołgiści najlepsi
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Trzy okręty, jeden zespół
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
DNA GROM-u
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Misja PKW „Olimp” doceniona

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO