moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosomaki na okrętach

Kilkanaście pojazdów należących do 12 Brygady Zmechanizowanej wjechało wczoraj na pokłady okrętów transportowo-minowych z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Po odpowiednim zabezpieczeniu sprzęt został przerzucony ze Świnoujścia do Szczecina. Podobne ćwiczenia organizowane są od kilku do kilkunastu razy w roku.

– Do portu wojennego w Świnoujściu wysłaliśmy między innymi ciężarowe Jelcze i dziesięć kołowych transporterów opancerzonych Rosomak – mówi kpt. Błażej Łukaszewski, rzecznik 12 Brygady Zmechanizowanej w Szczecinie. Rankiem w środę pojazdy zaczęły wjeżdżać na pokłady dwóch okrętów transportowo-minowych: ORP „Kraków” i ORP „Poznań”. Załadunek prowadzili zastępcy dowódców obydwu jednostek, którzy za pomocą chorągiewek sygnalizacyjnych wskazywali kierowcom drogę oraz regulowali prędkość pojazdów. Po dotarciu do wyznaczonych stanowisk pojazdy zostały unieruchomione za pomocą łańcuchów, a z boku dociśnięte specjalnymi belkami. Wszystko po to, by podczas rejsu nie przesuwały się po pokładzie. Zabieg ten nazywany jest sztormowaniem.

Przed południem okręty opuściły port w Świnoujściu i przez Kanał Piastowski skierowały się na Zalew Szczeciński. – Przechodzimy akwenem ścieśnionym, więc wymaga to od nas dodatkowej uwagi. Jako dowódca przez cały czas jestem na głównym stanowisku dowodzenia. To także dobry trening dla nawigatorów i specjalistów od łączności – wyjaśniał kpt. mar. Wojciech Zieliński, dowódca ORP „Kraków”. Do portu w Szczecinie jako pierwszy dotarł ORP „Poznań”. Okręt dobił do nabrzeża i opuścił rampę dziobową. Chwilę później ORP „Kraków” ustawił się tuż za nim. Swoją rampę opuścił tak, by spoczęła na pokładzie „Poznania”. W ten sposób ładownie zostały sprzęgnięte.

Na nabrzeże najpierw zjechały pojazdy z ORP „Poznań”. Gdy jego pokład opustoszał, przejechały przez niego pojazdy z ORP „Kraków”. Ćwiczenia zakończyły się po południu. – Podobne szkolenia przeprowadzamy od kilku do kilkunastu razy w roku. Regularnie współpracujemy z Morską Jednostką Rakietową, która wchodzi w skład marynarki wojennej, ale też z wojskami lądowymi, choćby 15 Giżycką Brygadą Zmechanizowaną, 7 Brygadą Obrony Wybrzeża czy jak dziś z 12 Brygadą Zmechanizowaną – wymienia kpt. mar. Zieliński. Trzy lata temu żołnierze ze Szczecina gościli na pokładach okrętów przy okazji ćwiczeń „Anakonda ‘18”. – Nasi żołnierze wraz ze sprzętem byli drogą morską przerzucani do Gdyni – wspomina kpt. Łukaszewski.

Ale okręty transportowo-minowe operowały nie tylko na polskich wodach. W maju 2019 roku ORP „Gniezno” przerzucił do Estonii wyrzutnie Morskiej Jednostki Rakietowej. Zostały one rozlokowane nad Zatoką Fińską, gdzie przeprowadziły symulowane uderzenia na okręty nieprzyjaciela. Była to część natowskich manewrów „Spring Storm 2019”. W tym samym miesiącu ORP „Kraków” przerzucił z Oslo do Szczecina norweskich logistyków, którzy wzięli udział w ćwiczeniach „Capable Logistician”.

Okręty transportowo-minowe typu Lublin zostały zbudowane przez Stocznię Północną w Gdańsku. Do służby wchodziły na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Polska marynarka ma ich pięć. Wszystkie wchodzą w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Służą do transportu wojsk desantowych i wojskowego sprzętu technicznego. Każdy z nich może pomieścić na pokładzie 17 ciężarówek bądź dziewięć czołgów. Jednostki są w stanie wyładować i przyjąć na pokład sprzęt wprost z plaży. Specjalna konstrukcja – płaskie dno i system zbiorników balastowych – pozwala im podejść w miejsca, gdzie głębokość oscyluje w okolicach 2 m.

 

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~jampol
1617954720
Chyba powinno nazywać się mocowanie ładunku sztalowaniem !? ale co ja tam wiem !!?
A0-71-9F-A0

Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sukces Polaka w biegu z marines
Wellington „Zosia” znad Bremy
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Husarze bliżej Polski
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Operacja NATO u brzegów Estonii
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
„Road Runner” w Libanie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Abolicja dla ochotników
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niespokojny poranek pilotów
Sportowcy na poligonie
Mity i manipulacje
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Pamięć łączy pokolenia
Inwestycja w bezpieczeństwo
Marynarze podjęli wyzwanie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Koniec dzieciństwa
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Edukacja z bezpieczeństwa
Pomnik nieznanych bohaterów
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Polski „Wiking” dla Danii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
MID w nowej odsłonie
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pięściarska uczta w Suwałkach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Zasiać strach w szeregach wroga
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Kircholm 1605
Starcie pancerniaków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO