moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosomaki na okrętach

Kilkanaście pojazdów należących do 12 Brygady Zmechanizowanej wjechało wczoraj na pokłady okrętów transportowo-minowych z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Po odpowiednim zabezpieczeniu sprzęt został przerzucony ze Świnoujścia do Szczecina. Podobne ćwiczenia organizowane są od kilku do kilkunastu razy w roku.

– Do portu wojennego w Świnoujściu wysłaliśmy między innymi ciężarowe Jelcze i dziesięć kołowych transporterów opancerzonych Rosomak – mówi kpt. Błażej Łukaszewski, rzecznik 12 Brygady Zmechanizowanej w Szczecinie. Rankiem w środę pojazdy zaczęły wjeżdżać na pokłady dwóch okrętów transportowo-minowych: ORP „Kraków” i ORP „Poznań”. Załadunek prowadzili zastępcy dowódców obydwu jednostek, którzy za pomocą chorągiewek sygnalizacyjnych wskazywali kierowcom drogę oraz regulowali prędkość pojazdów. Po dotarciu do wyznaczonych stanowisk pojazdy zostały unieruchomione za pomocą łańcuchów, a z boku dociśnięte specjalnymi belkami. Wszystko po to, by podczas rejsu nie przesuwały się po pokładzie. Zabieg ten nazywany jest sztormowaniem.

Przed południem okręty opuściły port w Świnoujściu i przez Kanał Piastowski skierowały się na Zalew Szczeciński. – Przechodzimy akwenem ścieśnionym, więc wymaga to od nas dodatkowej uwagi. Jako dowódca przez cały czas jestem na głównym stanowisku dowodzenia. To także dobry trening dla nawigatorów i specjalistów od łączności – wyjaśniał kpt. mar. Wojciech Zieliński, dowódca ORP „Kraków”. Do portu w Szczecinie jako pierwszy dotarł ORP „Poznań”. Okręt dobił do nabrzeża i opuścił rampę dziobową. Chwilę później ORP „Kraków” ustawił się tuż za nim. Swoją rampę opuścił tak, by spoczęła na pokładzie „Poznania”. W ten sposób ładownie zostały sprzęgnięte.

Na nabrzeże najpierw zjechały pojazdy z ORP „Poznań”. Gdy jego pokład opustoszał, przejechały przez niego pojazdy z ORP „Kraków”. Ćwiczenia zakończyły się po południu. – Podobne szkolenia przeprowadzamy od kilku do kilkunastu razy w roku. Regularnie współpracujemy z Morską Jednostką Rakietową, która wchodzi w skład marynarki wojennej, ale też z wojskami lądowymi, choćby 15 Giżycką Brygadą Zmechanizowaną, 7 Brygadą Obrony Wybrzeża czy jak dziś z 12 Brygadą Zmechanizowaną – wymienia kpt. mar. Zieliński. Trzy lata temu żołnierze ze Szczecina gościli na pokładach okrętów przy okazji ćwiczeń „Anakonda ‘18”. – Nasi żołnierze wraz ze sprzętem byli drogą morską przerzucani do Gdyni – wspomina kpt. Łukaszewski.

Ale okręty transportowo-minowe operowały nie tylko na polskich wodach. W maju 2019 roku ORP „Gniezno” przerzucił do Estonii wyrzutnie Morskiej Jednostki Rakietowej. Zostały one rozlokowane nad Zatoką Fińską, gdzie przeprowadziły symulowane uderzenia na okręty nieprzyjaciela. Była to część natowskich manewrów „Spring Storm 2019”. W tym samym miesiącu ORP „Kraków” przerzucił z Oslo do Szczecina norweskich logistyków, którzy wzięli udział w ćwiczeniach „Capable Logistician”.

Okręty transportowo-minowe typu Lublin zostały zbudowane przez Stocznię Północną w Gdańsku. Do służby wchodziły na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Polska marynarka ma ich pięć. Wszystkie wchodzą w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Służą do transportu wojsk desantowych i wojskowego sprzętu technicznego. Każdy z nich może pomieścić na pokładzie 17 ciężarówek bądź dziewięć czołgów. Jednostki są w stanie wyładować i przyjąć na pokład sprzęt wprost z plaży. Specjalna konstrukcja – płaskie dno i system zbiorników balastowych – pozwala im podejść w miejsca, gdzie głębokość oscyluje w okolicach 2 m.

 

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~jampol
1617954720
Chyba powinno nazywać się mocowanie ładunku sztalowaniem !? ale co ja tam wiem !!?
A0-71-9F-A0

Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Apache i Chinook a sprawa polska
Rekompensaty na nowych zasadach
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Weterani pamiętają
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
W obronie gazoportu
Jednym głosem w sprawie obronności
Medycyna na trudne czasy
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Okiełznać Borsuka
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Maratońskie święto w Warszawie
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Nowe horyzonty medyków
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Historia jest po to, by z niej czerpać
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Owad z drukarki
Koniec dzieciństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Baltexpo ‘25 wystartowały
Abolicja dla ochotników
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
W wojsku orientują się najlepiej
Kircholm 1605
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Europa ma być zdolna do obrony
Koniec pewnej epoki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Dziki na Legwanach
Unia chce zbudować „mur dronowy"
„Road Runner” w Libanie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Przedwczesny triumf
W poszukiwaniu majora Serafina
Kopuła nad bewupem
Pływali jak morscy komandosi
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Polski „Wiking” dla Danii
Drony w natarciu
Para ratowników i pies w kopalni złota
Speczespół wybierze „Orkę”
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Wyzwaniem – czas
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO