moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Brytyjczycy pamiętają o polskich lotnikach

Eskadra dwóch myśliwców z oznaczeniami polskich dywizjonów pojawi się w powietrzu podczas uroczystości 80. rocznicy bitwy o Anglię. Formację „Polish Heritage Flight”, którą utworzą historyczne samoloty Spitfire i Hurricane, powoła brytyjska fundacja. W ten sposób Brytyjczycy chcą podkreślić wkład Polaków w zwycięskie walki z 1940 roku.


Supermarine Spitfire Mk V BM597 z czasów wojny.

– Nasz projekt to wyraz szacunku i hołdu dla polskich pilotów, którzy wzięli udział w powietrznej bitwie o Anglię – mówi Janice Black, dyrektor Historic Aircraft Collection. Podkreśla, że fundacja HAC, która remontuje dawne samoloty, od lat dba o pamięć o polskich pilotach walczących w RAF.  Jesteśmy bardzo dumni z naszego związku z Polską i zdajemy sobie sprawę z ogromnej odpowiedzialności, jaka na nas ciąży. Nie tylko na opiekunach historycznych samolotów, ale też na osobach, które powinny przekazywać pamięć o walkach lotników w II wojnie światowej – zaznacza dyrektor HAC.

Teraz brytyjska fundacja chce z okazji 80. rocznicy bitwy o Anglię upamiętnić wkład Polaków w zwycięstwo aliantów. Tak zrodził się pomysł utworzenia formacji pod nazwą „Lot Dziedzictwa Polskiego” („Polish Heritage Flight”). W jej skład wejdą dwa myśliwce z kolekcji HAC, które mają barwy polskich dywizjonów 303 i 317.

Pierwszy to Supermarine Spitfire Mk V o numerze BM597. Wyprodukowany w 1942 roku myśliwiec służył podczas II wojny w polskich dywizjonach: 315 Dęblińskim i 317 Wileńskim. Do dziś nosi oryginalne polskie oznaczenia wojenne 317 Dywizjonu.  Uważamy, że BM597 to jedyny latający Spitfire, który służył w polskim dywizjonie – podkreśla Black.

Drugim samolotem jest Hawker Hurricane Mk XII, który służył m.in. w kanadyjskich dywizjonach. W 2015 roku z okazji 75. rocznicy bitwy o Anglię, w ramach kampanii wspieranej przez Ambasadę RP w Londynie, maszyna została przemalowana i zyskała oznaczenia Dywizjonu 303. – Samolot można było podziwiać w polskim filmie „Dywizjon 303” – przypomina prezes HAC.

Oba myśliwce w polskich barwach będą uczestniczyć w tegorocznych pokazach i imprezach lotniczych w Wielkiej Brytanii i Europie. Za sterami zasiądą piloci z HAC-u: Dave Harvey i Clive Denney. Program ich występów w powietrzu będzie niedługo dostępny na stronie www.historicaircraftcollection.ltd.uk.  Naszym marzeniem jest też sprowadzenie tych maszyn do Polski i przekazanie w ten sposób Polakom naszego małego „dziękuję” – dodaje Janice Black. Na razie, jak przyznaje, HAC poszukuje sponsorów do tego przedsięwzięcia.


Ppłk Franciszek Kornicki z sterami Spitfire. Obok płk Jerzy Mencel, pilot Polskich Sił Powietrznych, Góraszka 2010

Pomysł „Polish Heritage Flight” wspiera Richard Kornicki, prezes Komitetu Pamięci Polskich Sił Powietrznych, syn ppłk Franciszka Kornickiego, pilota m.in. Dywizjonu 303 i dowódcy Dywizjonu 317. „Lot Dziedzictwa Polskiego stanowi doskonałe uzupełnienie naszej pracy edukacyjnej i historycznej, ożywiając ją jak nic innego – napisał Richard Kornicki na stronie HAC. Wyraził też nadzieję, że oba samoloty pojawią się w bazie RAF Northolt w Londynie w połowie września na uroczystościach upamiętniających udział polskich sił powietrznych w bitwie o Anglię. W czasie II wojny w bazie Northolt służyli piloci Dywizjonu 303. Znajduje się tam jeden z polskich cmentarzy wojennych i pomnik pamięci polskich lotników.

Fundacja Historic Aircraft Collection została założona w 1985 roku przez Guya Blacka i Angusa Spencera-Nairna. Jej celem jest remontowanie zabytkowych samolotów wojskowych i udostępnianie ich na powietrzne pokazy. Historyczną kolekcję HAC-u tworzy pięć maszyn: oprócz Hurricane i Spitfire, są to dwa międzywojenne dwupłaty: Hawker Nimrod II i Hawker Fury oraz Airco DH9, lekki bombowiec z I wojny światowej.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: arch. HAC

dodaj komentarz

komentarze


Kurs dla najlepszych w SERE
Orlik na Alfę
NATO – jesteśmy z Polską
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Pożegnanie z Columbią
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Dwie agresje, dwie okupacje
Rekompensaty na nowych zasadach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Black Hawki nad Warszawą
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
17 września 1939. Nigdy więcej
Krok ku niezależności
Czołgiści w ogniu
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Cios w plecy
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Debiut polskich Patriotów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Święto Wojsk Lądowych
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Z najlepszymi na planszy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Największy transport Abramsów w tym roku
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Człowiek w pętli
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Niemiecki plan zniszczenia Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Zwycięska batalia o stolicę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Husarz z polskim instruktorem
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Hekatomba na Woli
„Road Runner” w Libanie
Wojskowi szachiści z medalem NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO