moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Eurosatory – królestwo militarnych pojazdów

Salon zbrojeniowy Eurosatory to nie tylko największe targi obronne na świecie, lecz również jedna z największych wystaw pojazdów militarnych. W tym roku światową premierę w Paryżu miały m.in. nowy francusko-niemiecki czołg podstawowy EMBT, wóz rozpoznawczy Jaguar, transporter Patria AMV 6X6 oraz dwa warianty BWP ASCOD. Zainteresowanie wzbudzają także polskie wozy Wirus i Dino.

Ponad 250 pojazdów – od małych, kilkusetkilogramowych wszędołazów, po ważące kilkadziesiąt ton pancerne kolosy. Podczas targów zbrojeniowych w Paryżu producenci z całego świata prezentują swoje najnowsze konstrukcje. Część firm specjalnie na Eurosatory przygotowała światowe premiery. Wśród nich jest holding KNDS, który powstał trzy lata temu w wyniku połączenia koncernów: niemieckiego KMW (Krauss-Maffei Wegmann, produkującego czołgi Leopard 2) i francuskiego Nextera (Nexter Defense Systems, producenta czołgów Leclerc). Holding przywiózł do Paryża nowy europejski czołg podstawowy (European Main Battle Tank – EMBT). Powstał on na bazie Leoparda 2A7, z którego wzięto kadłub, silnik i podwozie. Z kolei z najnowszej wersji czołgu Leclerc zaczerpnięto system wieżowy z automatem ładowania. Przedstawiciele KNDS podkreślają jednak, że EMBT to tylko demonstrator technologii. – To pierwszy krok do wspólnej produkcji Nextera i KMW oraz demonstrator tego, co możemy zrobić – mówi Rudolf Neuhaus, menadżer projektu. Dodaje, że kolejnym krokiem będzie przygotowanie prototypu oraz serii przedprodukcyjnej.

Francuskie nowości

Światową premierę na targach Eurosatory miał również nowy wóz bojowy przeznaczony dla armii francuskiej, a mianowicie pojazd rozpoznawczy Jaguar (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat – EBRC). Został opracowany przez konsorcjum firm: Nexter Systems (obecnie KNDS), Thales Group i Renault Trucks Defense (obecnie Arquus). Jaguar zbudowano w systemie 6x6. Waży około 25 t i jest uzbrojony w automatyczną armatę CTC kalibru 40 mm, karabin kalibru 7,62 mm oraz dwie (umieszczone po obu stronach wieży) podwójne wyrzutnie pocisków rakietowych MBDA Missile Moyenne Portée (MMP). Co ciekawe, pojazd ma mieć bardzo wysoki poziom ochrony zgodnie ze STANAG-iem 4.

Jaguar powstał w ramach programu Scorpion, który przewiduje opracowanie na potrzeby francuskiej armii nowej linii pojazdów bojowych, w tym kołowych transporterów opancerzonych Griffon VBMR (Véhicule Blindé MutiRôle) oraz pojazdów opancerzonych Léger VBMR, a także gruntowną modernizację czołgów Leclerc. Ich ulepszona wersja została pokazana w Paryżu jako Leclerc XLR, ale na razie jedynie jako demonstrator technologii.

Nowości od Finów

Swoim najnowszym produktem pochwaliła się również fińska Patria. Koncern zaprezentował na targach model Patria 6x6 na podwoziu AMV 8X8, czyli Rosomaka. Pojazd ma długość 7,5 m, wysokość 2,5 m i ma ważyć maksymalnie 24 t. Napędzany pięciocylindrowym silnikiem o mocy 400 KM (294 kW) może rozpędzić się do 100 km/h. Będzie przewozić dziewięciu żołnierzy desantu. Jego załoga jest trzyosobowa. Uzbrojenie stanowi wkm kalibru 12,7 mm, umieszczony w obrotowym stanowisku ogniowym, oraz w razie potrzeby karabin kalibru 7,62 mm.

Patria 6x6 w podstawowej wersji nie jest silnie opancerzona, lecz jedynie do standardu STANAG 2. Jak zapewniają przedstawiciele producenta, w razie potrzeby stopień ochrony można zwiększyć do poziomu STANAG 4, bez większej szkody dla zdolności trakcyjnych.

Hiszpańsko-austriacka wizja czołgu

Uwagę zwiedzających targi przyciągnęły dwie nowe wersje austriacko-hiszpańskich transporterów gąsienicowych ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development), produkowanych przez koncern General Dynamics European Land Systems. Wozy, które w wersji BWP służą w armii hiszpańskiej pod nazwą Pizzaro, a w austriackiej – Ulan, pokazano w wersjach: czołgowej (!) oraz KTO z wieżą bezzałogową. Czołg Medium Main Battle Tank (MMBT) o masie nieco ponad 42 t – to wóz uzbrojony we włoską wieżę Leonardo HITFACT. Poza 120-milimetrową armatą gładkolufową wóz uzbrojono w dwa karabiny kalibru 7,62 mm oraz wkm kalibru 12,7 mm. Niewątpliwym atutem pojazdu jest wspomniana niewielka masa. Natomiast model ASCODA z bezzałogową wieżą Elbit UT30MK2, uzbrojoną w armatę automatyczną Mk44 Bushmaster II kalibru 30 mm oraz pociski Spike, ma masę o 7 t mniejszą.

Polski akcent

Pisząc o pojazdach, które można obejrzeć na odbywających się targach, należy podkreślić, że oferta naszego przemysłu jest tutaj – mimo że reprezentuje nas tylko 12 podmiotów – dość widoczna. Przedstawiciele konsorcjum bielskiego Conceptu i Polskiego Holdingu Obronnego przywieźli do Paryża opracowane wspólnie z austriacką firmą Oberaigner dwa typy wozów. Chodzi o Wirusa, który jest przeznaczony dla poddziałów zwiadu oraz specjalnych (przyciąga najwięcej uwagi, gdyż jest jednym z najlżejszych tego typu wozów na świecie). Drugim pojazdem jest osobowo-terenowy Dino, który ma zastąpić w armiach regionu Honkera, Land Rovera Defender, Mercedesa G-Klasse, Pinzgauera czy też wóz UAZ-469.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Marek1
1533357720
Polscy zwiadowcy mogą tylko pomarzyć o wozach klasy Jaguar. Niestety kolejne MON-y konsekwentnie dbają o to, by stan sprzętu WP można było określić jako SKANSEN.
06-E9-FD-06
~Marek
1529737500
Połączono podwozie świetnego Leoparda z wieżyczką świetnego, choć lżejszego nieco Leclerca. No i wyszedł EMBT, czyli europokraka.
45-D5-2B-3C
~Scooby
1529387580
Nasz narodowy "holding" leży i kwiczy w porównaniu z Serbią .... .
DB-3F-9C-53

Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Historia jest po to, by z niej czerpać
Europa ma być zdolna do obrony
Nowe horyzonty medyków
Koniec pewnej epoki
Weterani pamiętają
W wojsku orientują się najlepiej
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Koniec dzieciństwa
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Dziki na Legwanach
Przedwczesny triumf
Czarna taktyka terytorialsów
Owad z drukarki
Baltexpo ‘25 wystartowały
Okiełznać Borsuka
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Abolicja dla ochotników
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Rekompensaty na nowych zasadach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Medycyna na trudne czasy
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Pływali jak morscy komandosi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kopuła nad bewupem
Jednym głosem w sprawie obronności
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Speczespół wybierze „Orkę”
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
„Road Runner” w Libanie
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Kircholm 1605
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
W poszukiwaniu majora Serafina
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Maratońskie święto w Warszawie
Polski „Wiking” dla Danii
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
W obronie gazoportu
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Para ratowników i pies w kopalni złota
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Wyzwaniem – czas
Apache i Chinook a sprawa polska
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Drony w natarciu
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Rój bezzałogowców nad Orzyszem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO