moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sukces negocjacyjny MON-u

Wszystkie samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą fabrycznie nowe. Polska nie poniesie z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów – tak wynegocjowali przedstawiciele MON-u z firmą Boeing. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. Według poprzedniej umowy jedna z trzech kupionych maszyn miała być używana.

Kontrakt na dostawę samolotów dla VIP-ów został podpisany w marcu 2017 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON z koncernem Boeing. Warta 2,5 miliarda złotych umowa przewidywała dostawę trzech maszyn Boeing 737-800. Dwie z nich miały być nowe, jedna – używana. Jako pierwszy Amerykanie zgodzili się dostarczyć samolot używany w konfiguracji pasażerskiej (zdolny do przewozu 132 osób). W następnej kolejności do Polski miały trafić dwa nowe Boeingi w konfiguracji tzw. biznesowej (czyli model BBJ2), zabierające na pokład po 65 osób (resztę miejsca zajmuje salonka).

Kilka tygodni temu pojawiła się szansa na renegocjacje umowy i otrzymanie zamiast starej maszyny nowej. Rozmowy, które prowadzili przedstawiciele MON-u, zakończyły się sukcesem. – Zaoszczędzimy dziesiątki milionów złotych – mówi wiceminister Bartosz Kownacki. – To duży sukces negocjacyjny i jednocześnie dowód na to, że warto prowadzić nawet bardzo trudne rozmowy biznesowe – dodaje. Sekretarz stanu podkreśla, że amerykański koncern zgodził się na dostarczenie nowego samolotu bez żadnych dopłat ze strony Polski.

Maszyna przyleci do Polski w listopadzie. Będzie nosić imię Piłsudskiego. Z kolei na patronów dwóch pozostałych Boeingów 737-800 w wersji BBJ2 wybrano Dmowskiego i Paderewskiego.

Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości (do przewozu VIP-ów) ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Do złożenia ofert dopuszczono dwa podmioty – czeski Glomex i amerykański Boeing.

9 marca IU MON ogłosił, że przetarg musi zostać unieważniony, gdyż obie złożone oferty miały błędy formalne i przekraczały przyjęty przez MON budżet. Dzień później, 10 marca, Inspektorat Uzbrojenia uruchomił kolejny przetarg na samoloty, tym razem w trybie z wolnej ręki, zapraszając do niego jedynie koncern Boeinga.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Sławomir Mrowiński/ IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1509294300
Sukcesem który warto byłoby odtrąbić to byłby np zakup 100 szt. F16 w przyzwoitej cenie. no może dostarczenie pierwszych baterii systemu Wisła, no może przybycie pierwszych egzemplarzy Homara. Na pewno pierwszy rejs kilku Orek. Ale to o czym piszecie to po prostu przyzwoita wiadomość i pewnie z serii tych "coś za coś" i tyle.
31-66-FC-D7
~Luke
1509016320
No bo Boeing musi odrobic straty za problemy poczatkowe z 787 albo MON zamuwi jeszcze cos wojskowego od Boeinga jak AH64E i UH-53
89-B5-6E-3D

Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wojskowi szachiści z medalem NATO
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Świetne występy polskich żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy żegnają Malbork
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Beret „na rekinka” lub koguta
Zwycięska batalia o stolicę
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Największy transport Abramsów w tym roku
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Niemiecki plan zniszczenia Polski
NATO – jesteśmy z Polską
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Road Runner” w Libanie
Wielkie zbrojenia za Odrą
Nocne ataki na Ukrainę
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Pożegnanie z Columbią
Laury MSPO przyznane
Z najlepszymi na planszy
Święto Wojsk Lądowych
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Husarz z polskim instruktorem
Defendery skompletowane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Tukan na smyczy
Rekompensaty na nowych zasadach
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Kurs dla najlepszych w SERE
Dwie agresje, dwie okupacje
Orlik na Alfę
Hekatomba na Woli
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Premier: prowokacja bez precedensu
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Terytorialsi na pętli
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Black Hawki nad Warszawą
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO