moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne testy na ORP „Ślązak”

W Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni przeprowadzono pierwszy sprawdzian urządzenia służącego do opuszczania i podnoszenia łodzi abordażowej. Zarówno system, jak i sama łódź, która została zaprojektowana specjalnie z myślą o ORP „Ślązak”, zostały już zamontowane na okręcie. W przyszłym roku odbędą się testy morskie urządzenia zrzutowego oraz łodzi.



– Urządzenie zrzutowe zamontowane na okręcie ORP „Ślązak” jest prototypem dostosowanym specjalnie do tego okrętu. Jego działanie jest dość skomplikowane, jednak wszystkie testy zakończyły się pomyślnie – zapewnia Aleksander Gierkowski, z biura budowy okrętu patrolowego typu Ślązak.

Urządzenie ma być dostosowane do łodzi MK-790 zaprojektowanej dla ORP „Ślązak”. Łódź ma 7,9 m długości oraz 3,15 m szerokości. W całości jest wykonana z włókna epoksydowo-węglowego. Jej napęd stanowią dwa silniki o mocy 250 KM każdy, które rozpędzają ją do ponad 30 węzłów. Na pokładzie zmieści się 15 osób (w tym trzy osoby z załogi) wraz ze sprzętem. Jednostka może pływać przy stanie morza do 6 stopni.

Łódź MK-790 może być wykorzystywana nie tylko do abordażu, lecz także do zapewnienia wsparcia grupom pracującym na morzu oraz przy działaniach ratowniczych. – Będzie służyła również do przewożenia załóg na inne okręty lub na ląd. Jej zastosowanie jest praktycznie nieograniczone – mówi kmdr ppor. Sebastian Kała, dowódca okrętu ORP „Ślązak”.

Próby morskie łodzi odbyły się na początku stycznia tego roku. Natomiast testy morskie urządzenia zrzutowego połączone z próbami łodzi są zaplanowane na przyszły rok.

Łódź została zaprojektowana i wykonana przez polską firmę Markos, a zrzutownik jest produktem Hydro-Naval.


Budowa „Ślązaka” ruszyła w 2001 roku. Początkowo jednak miała to być wielozadaniowa korweta typu Gawron. Ostatecznie zdecydowano, że będzie to patrolowiec. Obecnie są przeprowadzane testy kolejnych urządzeń, które mają być zamontowane na okręcie. W ciągu najbliższych tygodni odbędą się test obciążeniowy agregatów oraz rozruch czterech zespołów prądotwórczych. – Przeprowadziliśmy już rozruch wstępny wszystkich czterech agregatów. Wszystko przebiegało bez komplikacji. W najbliższym czasie przewidujemy uruchomienie tych agregatów pod obciążeniami oraz sprawdzenie prądnic. We wrześniu odbędzie się natomiast wstępny rozruch silników głównych. To standardowa procedura uruchamiania silników, która obejmuje również przeglądy oraz ewentualne wymiany materiałów eksploatacyjnych. – wymienia Krzysztof Krakowiak, specjalista z biura budowy okrętu.

Jednocześnie trwają prace przygotowawcze związane z montażem kolejnych elementów szeroko pojętego Zintegrowanego Systemu Walki dostarczonych przez firmy Thales i Enamor. W najbliższym czasie planowany jest montaż sprzętu w sterówce oraz bojowym centrum informacji. Pierwsze próby morskie okrętu ORP „Ślązak” są zaplanowane na przyszły rok.

Zadaniem ORP „Ślązak” będzie m.in. patrolowanie i ochrona kluczowych szlaków żeglugowych oraz podejść do portów. Okręt zostanie uzbrojony w armatę OTO Melara kalibru 76 mm, dwie armaty kalibru 30 mm, po cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm oraz wyrzutnie rakiet Grom. Na okręcie będzie też zamontowany system kierowania ogniem, stacja radiolokacyjna oraz sonar nawigacyjno-ostrzegający.

Okręt ma 95 metrów długości, 13 metrów szerokości i wyporność 1800 t. Jego zasięg to 4,5 tys. mil morskich. „Ślązak” powinien się poruszać z prędkością 30 węzłów, będzie mógł operować na morzu przez 30 dni bez konieczności zawijania do portów, by uzupełnić zapasy. Według planu powinien wejść w skład sił 3 Flotylli Okrętów, która stacjonuje w Gdyni. ORP „Ślązak” został zwodowany w lipcu 2015 roku.

Michał Zieliński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Towarzysze czołgów
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Wyczekiwane przyspieszenie
Dwie agresje, dwie okupacje
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Z najlepszymi na planszy
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Nasz Hercules
Świetne występy polskich żołnierzy
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
„Był twarzą sił powietrznych”
Finisz programu „Orlik”?
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Kikimora o wielu twarzach
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
„Road Runner” w Libanie
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Orlik na Alfę
Piorun 2 coraz bliżej
Detect & Classify: satelity z AI
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Czas nowych inwestycji
Zwycięska batalia o stolicę
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
StormRider na fali
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Nocne ataki na Ukrainę
Grot A3 w drodze do linii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Startuje „Żelazny obrońca”
Lepsza efektywność
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Łódź na granicy
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Salwa z wysokości
Beret „na rekinka” lub koguta
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Wielkie zbrojenia za Odrą
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Laury MSPO przyznane
Spotkanie Trump-Nawrocki
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Hekatomba na Woli
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Statuetki dla tuzów biznesu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO