moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dwie załogi lotników w 11-godzinnej „Akcji Serce”

Prawie 11 godzin trwała akcja związana z pobraniem i transportem serca do przeszczepu, w której wzięły udział aż dwie załogi samolotu Bryza z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Piloci zmagali się z kiepską pogodą, która groziła fiaskiem tej skomplikowanej „Akcji Serce”. Ostatecznie jednak operacja zakończyła się sukcesem.

Wszystko zaczęło się jeszcze wczoraj, w piątek przed północą. – Dostaliśmy wówczas informację, że jesteśmy potrzebni, by wziąć udział w kolejnej „Akcji Serce”. Mieliśmy przewieźć z Warszawy do Trójmiasta specjalistów, którzy pobiorą organ do przeszczepu, a potem przetransportować ich z powrotem do kliniki – wspomina kpt. pil. Jarosław Jastrzębski, pilot transportowej Bryzy. Problem w tym, że załoga samolotu dopiero co zakończyła loty szkoleniowe. A w regulaminie czas, który lotnicy mogą spędzić w powietrzu, jest ściśle określony. Po wypełnieniu tej normy piloci muszą mieć 11 godzin odpoczynku. – Już wtedy było więc wiadomo, że zadanie musimy podzielić na części, a do jego wykonania zaangażować dwie załogi – wyjaśnia kpt. pil. Jastrzębski.

Dowodzony przez niego samolot wystartował z Gdyni o 3.14 nad ranem. Wkrótce lotnicy zameldowali się na lotnisku na warszawskim Okęciu. – Zgodnie z planem powinniśmy zabrać na pokład personel medyczny i polecieć do Gdańska. Stamtąd lekarze mieli przejechać do Elbląga, gdzie pobierali serce do przeszczepu – tłumaczy kpt. pil. Jastrzębski. – Niestety, jeszcze w Warszawie dowiedzieliśmy się, że pogoda na lotnisku docelowym jest na tyle kiepska, że nie damy rady tam wylądować – dodaje. Dowódca załogi podjął szybką decyzję: lecimy do Gdyni. O 7.05 Bryza lądowała w macierzystej bazie, a kilka minut później lekarze byli już w drodze do Elbląga.

W Gdyni nastąpiła zmiana załogi. – Od momentu pobrania organu lekarze mają zaledwie cztery godziny, by rozpocząć zabieg transplantacji. Dlatego koledzy postanowili nie czekać bezczynnie na lotnisku – wyjaśnia kpt. pil. Jastrzębski. Zdecydowali się nieco skrócić trasę lekarzom i czekać na nich w Pruszczu Gdańskim. Mieści się tam 49 Baza Lotnicza, w której na co dzień stacjonują śmigłowce wojsk lądowych. O 11.16 samolot z personelem medycznym wystartował do Warszawy. Ostatecznie do gdyńskiej bazy wrócił o 14.11. – Dwie godziny później otrzymaliśmy informację, że operacja przeszczepu, prowadzona przez zespół lekarzy z Kliniki Kardiochirurgii i Transplantologii w Aninie pod kierunkiem prof. Mariusza Kuśmierczyka, przebiegła pomyślnie – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Lotnicy polskiej armii pomagają transportować organy do przeszczepu od końca lat 80. Współpraca z czasem przybrała formę „Akcji Serce”. Swój rozdział zapisują w niej lotnicy morscy. – W 2007 roku podjęliśmy też stałą współpracę z Kliniką Kardiochirurgii Akademii Medycznej w Gdańsku – informuje kmdr ppor. Cichy. W lotach z lekarzami na pokładzie brały udział zarówno załogi śmigłowców ratowniczych, jak i patrolowych oraz transportowych samolotów Bryza. – Dla mnie to jedno z tych zadań, które przynosi największą satysfakcję – przyznaje kpt. pil. Jastrzębski.

Skład pierwszej załogi samolotu Bryza: kpt. pil. Jarosław Jastrzębski (dowódca), kpt. pil. Marek Buczek (drugi pilot), st. chor. Marek Duszyński (technik pokładowy).

Skład drugiej załogi samolotu Bryza: kpt. pil. Tomasz Kawula (dowódca), por. pil. Przemysław Jabłoński (drugi pilot), st. bosm. Henryk Gamrot (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 49 Baza Lotnicza, Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Nowi generałowie Wojska Polskiego
 
W Ełku wykuwają charaktery
Zatopiony problem
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wyrok za tragiczny wypadek
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Powstaje armia dronów
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Więcej polskiego trotylu dla USA
Trzy dekady DGW
Święto ludzi z pasją
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Więcej na mieszkanie za granicą
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Zwycięstwo mordercy
Składy wysokiego ryzyka
Więcej amunicji do Rosomaków
Double Eagle – podwodny tropiciel
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Pracowity dyżur Typhoonów
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Poznać rakietowego Homara
Kolejowy sabotaż udaremniony
Viva Polaki! Viva liberatori!
Medycyna na morzu
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Polskie F-16 w służbie NATO
Pierwsza misja Gripenów
Piękny przykład patriotyzmu
Szabla hubalczyków
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Rodzina na wagę złota
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Podniebny Pegaz
Rex Bolizlavus
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Podniebne wsparcie sojuszników
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Baltic Sea Under Control
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Henry Szymanski na tropie prawdy
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wyścig zbrojeń wystartował
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
„Pułaski” na Atlantyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strażnik nieba
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Sport kształtuje mentalność
Debiut polskiego AW149

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO