moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samoloty dla VIP-ów. Umowa jesienią

W listopadzie może zostać podpisana umowa na zakup dwóch odrzutowych, małych samolotów pasażerskich do przewozu najważniejszych osób w państwie. W przetargu chce wziąć udział dziewięć firm. Resort obrony planuje też zakup dwóch średnich samolotów, które zastąpią Embraery. Umowa na czarter tych maszyn wygasa w 2017 roku.


Zakup dwóch małych samolotów pasażerskich dla VIP-ów to jeden z elementów przyjętego przez rząd w 2014 roku planu na rzecz bezpieczeństwa państwa. – Maszyny przeznaczone będą do dyspozycji czterech najważniejszych osób w kraju i ich kancelarii: prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu – mówi płk Michał Marciniak, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia MON, który zajmuje się zakupami dla wojska. Jak dodaje pułkownik, zainteresowanie przetargiem zgłosiło dziewięć firm. – Na razie zgłosiły tylko wnioski o chęć udziału w postępowaniu, bez oferowania nam konkretnych typów maszyn – dodaje.

Cztery z nich to producenci samolotów. Wśród nich są kanadyjski Bombardier, francuski Dassault Aviation, Embraer z Brazylii oraz Gulfstream Aerospace Corporation z USA. Natomiast pięć pozostałych firm zajmuje się usługami lotniczymi. General Aviation Services (USA), GB Aircraft Sp. z o.o. (Polska) i The Jet Business International Corporation (Wielka Brytania) to pośrednicy w sprzedaży maszyn. Kanadyjska Field Aviation Company Inc. zajmuje się modyfikacją samolotów, a spółka Megmar Logistics & Consulting z Polski dostarcza wyroby i technologie dla wojska, policji i straży granicznej oraz sprzęt specjalistyczny dla portów lotniczych. – Chęć udziału w relatywnie niewielkim kontrakcie zgłosiły wszystkie liczące się podmioty na świecie, co pokazuje, że wygrana w rządowym przetargu ma dla nich znaczenie prestiżowe – ocenia Norbert Bączyk, redaktor wydawniczy „Przeglądu Sił Zbrojnych”.

Resort obrony chce kupić dwa odrzutowe samoloty o zasięgu przynajmniej 5000 km i zabierające na pokład od 12 do 14 pasażerów. Przy ograniczeniu liczby osób do ośmiu maszyny mają latać za ocean. Samoloty nie mogą mieć więcej niż dziewięć lat, a ich całkowity nalot nie może przekraczać 3,5 tys. godzin.

W ramach umowy zostanie także przeprowadzone szkolenie dla pilotów i techników. – Ponadto firma, która wygra przetarg, dostarczy wstępny pakiet logistyczny zapewniający eksploatację tych maszyn w początkowym okresie ich użytkowania – dodaje ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy IU.

Wartość umowy będzie zależała przede wszystkim od wieku maszyn. Nowe samoloty tej klasy kosztują od 50 mln dolarów, a używane od 20 mln dolarów.

Płk Marciniak podkreśla, że specjaliści z Inspektoratu teraz sprawdzają potencjalnych kontrahentów. – Do końca lipca skierujemy do zakwalifikowanych przez nas firm zaproszenie do przedstawienia oferty wstępnej – podaje oficer. To wówczas pojawią się propozycje sprzedaży MON konkretnych maszyn.

Na przełomie sierpnia i września, po analizie ofert, Inspektorat zaprosi przedsiębiorstwa do negocjacji. Kolejnym etapem będzie prośba o złożenie ofert ostatecznych. – W listopadzie chcemy wybrać wykonawcę i podpisać z nim umowę – informuje zastępca szefa IU. Jeśli tak się stanie, VIP-y będą mogły latać nowymi samolotami już w 2016 roku.

Maszyny trafią do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie i będą uzupełnieniem istniejącego systemu transportu VIP. Obecnie najważniejsze osoby w państwie korzystają z dwóch wyczarterowanych od Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. samolotów Embraer 175. Czteroletnia umowa wygasa w 2017 roku.

Kolejnym krokiem ma być zakup dwóch średnich samolotów w miejsce czarterowanych Embraerów. Taką potrzebę potwierdza wiceminister obrony Czesław Mroczek. – W perspektywie kilku lat, po wygaśnięciu czarteru, myślimy o zakupie średnich maszyn, aby mieć docelowo flotę czterech samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie – mówi wiceminister.

AD

autor zdjęć: ppłk Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
 
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Święto sportów walki w Warendorfie
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Musimy być szybsi niż zagrożenie
The Power of Infrastructure
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Policjanci w koszarach WOT
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Drukowanie dronów
Prezydent na wschodniej granicy
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Pracowity pobyt w kosmosie
Świat F-35
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Podróż w ciemność
Śmierć gorsza niż wszystkie
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Czarna Pantera celuje
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Flyer, zdobywca przestworzy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Strażnicy polskiego nieba
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Broń przeciwko wrogim satelitom
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Pancerny kot w polskim wojsku
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Kajakami po medale
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
„Różycki” zwodowany
Ratownik w akcji
Inwestycja w żołnierzy
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Podejrzane manewry na Bałtyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Planowano zamach na Zełenskiego
Bezpieczniejsza Europa
BWP-1 – historia na dekady
Ewakuacja Polaków z Izraela
Dzieci wojny
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Wypadek Rosomaka
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Wyższe stawki dla niezawodowych
Dekapitacyjne uderzenie w Iran

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO