moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bryza dostała nowe silniki

Patrolowo-rozpoznawcza Bryza An-28B1R zyskała nowy zespół napędowy i system nawigacyjny, który ułatwia podejście do lądowania, a także centralny system tankowania. Maszyna wróciła po modernizacji do 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.

Po remoncie Bryza ma nowe silniki PZL-10S z pięciopłatowym śmigłem. – Zastąpiły one używane dotychczas silniki TWD-10B, które miały śmigło trójpłatowe – mówi kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas, pilot z Bazy w Siemirowicach. – Po modernizacji samolot stał się płynniejszy w pilotażu. Mniej odczuwalne są teraz wstrząsy związane ze zmianą mocy silnika czy kierunku lotu.

Bryza wzbogaciła się także o system nawigacyjny TACAN. – Przede wszystkim ułatwia on lądowanie, kiedy widoczność jest słaba. System informuje, czy maszyna znalazła się na kursie. Pilot musi dbać tylko o odpowiednią wysokość – tłumaczy kmdr ppor. pil. Gołas. – System działa na podobnej zasadzie jak ILS. Tyle że to właśnie TACAN jest wykorzystywany przez NATO.

W trakcie modernizacji samolot o numerze 1022 został przemalowany. Był biało-niebieski, teraz jest szary. To „malowanie” charakterystyczne dla wszystkich maszyn służących w lotnictwie morskim.

Ostatnia zmiana wiąże się z zamontowaniem centralnego punktu tankowania. – Teraz, aby uzupełnić paliwo, nie trzeba już wchodzić na skrzydło. Dzięki temu tankowanie stało się szybsze i wygodniejsze – zaznacza kmdr ppor. pil. Gołas.

W Siemirowicach stacjonuje łącznie dziesięć Bryz. Po ich modernizacji zostanie ujednolicone wyposażenie samolotów. – W ten sposób łatwiej będzie szkolić załogi, a także pozyskiwać części zamienne czy przeprowadzać naprawy – podkreśla pilot.

W ubiegłym roku nowe silniki z pięciopłatowym śmigłem zyskały dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E. – W tej chwili na modernizację czeka w Mielcu Bryza o numerze 1017, a w lipcu zostanie tam przebazowana maszyna numer 1008 – zapowiada kmdr ppor. pil. Gołas.

Kolejne cztery Bryzy w wersji transportowej stacjonują na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach. – Dwie mają silniki z trójpłatowym śmigłem oraz stare biało-niebieskie malowanie. W ich przypadku również jest planowana podobna modernizacja – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Bryza, która właśnie wróciła z Mielca, w lotnictwie morskim służy od jesieni 1994 roku. W powietrzu spędziła 2,5 tysiąca godzin. Samoloty w wersji patrolowo-rozpoznawczej są wyposażone między innymi w radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400 i system transmisji danych ŁS-10. Mają system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwę ratowniczą. – Dzięki temu mogą uczestniczyć w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. Maszyny zostały też przystosowane do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100 MN, które po zrzucie rozpadają się na siedem części i wolno opadają na spadochronach. Bomby pełnią również rolę imitatora celów powietrznych dla ćwiczących wojsk przeciwlotniczych oraz załóg okrętów.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - JnwK
1425376080
~ja - krytykujesz jedną z najlepszych i najbardziej przemyślanych konstrukcji w Polsce. Dodatkowa jest bardzo ładny.
4B-26-E9-39
~ja
1425300360
~~Katol ty możesz latać nawet na drzwiach od stodoły. Ja wolę porządnie zrobiony samolot.
F6-08-D9-3F
~Katol - JnwK
1425117900
~ja - są modele z płótna . I jeszcze latają. Poczytaj.
4B-26-E9-39
~ja
1425059280
Cieniutla blacha BRYZY. Czy aby nie rozleci się w powietrzu przy duzej prędkości?
A3-67-49-2A

Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Męska sprawa: profilaktyka
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rusza program „wGotowości”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Marynarze mają nowe motorówki
Odznaczenia za wzorową służbę
Sukces Polaka w biegu z marines
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Mundurowi z benefitami
Wellington „Zosia” znad Bremy
Inwestycja w bezpieczeństwo
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kaman – domknięcie historii
Mity i manipulacje
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Abolicja dla ochotników
Arteterapia dla weteranów
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nie daj się zhakować
Koniec dzieciństwa
Starcie pancerniaków
Marynarze podjęli wyzwanie
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Kircholm 1605
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Jesteśmy dziećmi wolności
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pięściarska uczta w Suwałkach
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Sportowcy na poligonie
Polski „Wiking” dla Danii
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
OPW budują świadomość obronną
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Kolejny kontrakt Dezametu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Standardy NATO w Siedlcach
Zasiać strach w szeregach wroga
Czy to już wojna?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO