moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bryza dostała nowe silniki

Patrolowo-rozpoznawcza Bryza An-28B1R zyskała nowy zespół napędowy i system nawigacyjny, który ułatwia podejście do lądowania, a także centralny system tankowania. Maszyna wróciła po modernizacji do 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.

Po remoncie Bryza ma nowe silniki PZL-10S z pięciopłatowym śmigłem. – Zastąpiły one używane dotychczas silniki TWD-10B, które miały śmigło trójpłatowe – mówi kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas, pilot z Bazy w Siemirowicach. – Po modernizacji samolot stał się płynniejszy w pilotażu. Mniej odczuwalne są teraz wstrząsy związane ze zmianą mocy silnika czy kierunku lotu.

Bryza wzbogaciła się także o system nawigacyjny TACAN. – Przede wszystkim ułatwia on lądowanie, kiedy widoczność jest słaba. System informuje, czy maszyna znalazła się na kursie. Pilot musi dbać tylko o odpowiednią wysokość – tłumaczy kmdr ppor. pil. Gołas. – System działa na podobnej zasadzie jak ILS. Tyle że to właśnie TACAN jest wykorzystywany przez NATO.

W trakcie modernizacji samolot o numerze 1022 został przemalowany. Był biało-niebieski, teraz jest szary. To „malowanie” charakterystyczne dla wszystkich maszyn służących w lotnictwie morskim.

Ostatnia zmiana wiąże się z zamontowaniem centralnego punktu tankowania. – Teraz, aby uzupełnić paliwo, nie trzeba już wchodzić na skrzydło. Dzięki temu tankowanie stało się szybsze i wygodniejsze – zaznacza kmdr ppor. pil. Gołas.

W Siemirowicach stacjonuje łącznie dziesięć Bryz. Po ich modernizacji zostanie ujednolicone wyposażenie samolotów. – W ten sposób łatwiej będzie szkolić załogi, a także pozyskiwać części zamienne czy przeprowadzać naprawy – podkreśla pilot.

W ubiegłym roku nowe silniki z pięciopłatowym śmigłem zyskały dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E. – W tej chwili na modernizację czeka w Mielcu Bryza o numerze 1017, a w lipcu zostanie tam przebazowana maszyna numer 1008 – zapowiada kmdr ppor. pil. Gołas.

Kolejne cztery Bryzy w wersji transportowej stacjonują na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach. – Dwie mają silniki z trójpłatowym śmigłem oraz stare biało-niebieskie malowanie. W ich przypadku również jest planowana podobna modernizacja – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Bryza, która właśnie wróciła z Mielca, w lotnictwie morskim służy od jesieni 1994 roku. W powietrzu spędziła 2,5 tysiąca godzin. Samoloty w wersji patrolowo-rozpoznawczej są wyposażone między innymi w radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400 i system transmisji danych ŁS-10. Mają system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwę ratowniczą. – Dzięki temu mogą uczestniczyć w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. Maszyny zostały też przystosowane do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100 MN, które po zrzucie rozpadają się na siedem części i wolno opadają na spadochronach. Bomby pełnią również rolę imitatora celów powietrznych dla ćwiczących wojsk przeciwlotniczych oraz załóg okrętów.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - JnwK
1425376080
~ja - krytykujesz jedną z najlepszych i najbardziej przemyślanych konstrukcji w Polsce. Dodatkowa jest bardzo ładny.
4B-26-E9-39
~ja
1425300360
~~Katol ty możesz latać nawet na drzwiach od stodoły. Ja wolę porządnie zrobiony samolot.
F6-08-D9-3F
~Katol - JnwK
1425117900
~ja - są modele z płótna . I jeszcze latają. Poczytaj.
4B-26-E9-39
~ja
1425059280
Cieniutla blacha BRYZY. Czy aby nie rozleci się w powietrzu przy duzej prędkości?
A3-67-49-2A

Nowe zasady dla kobiet w armii
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Najdłuższa noc
Dzień wart stu lat
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Razem na ratunek
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Wojsko ma swojego satelitę!
Komplet medali wojskowych na ringu
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Czas na polskie Borsuki
Borsuki jadą do wojska!
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Plan na WAM
Nadchodzi era Borsuka
Artylerzyści mają moc!
Po co wojsku satelity?
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Mundurowi z benefitami
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Gdy ucichnie artyleria
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szwedzi w pętli
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pancerniacy jadą na misję
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Nowe zdolności sił zbrojnych
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Wojsko przetestuje nowe technologie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Don’t Get Hacked
Kapral Bartnik mistrzem świata
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Holenderska misja na polskim niebie
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Czwarta dostawa Abramsów
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polski „Wiking” dla Danii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Z Su-22 dronów nie będzie
Przygotowani znaczy bezpieczni
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Niebo pod osłoną
Militarne Schengen
Uczelnie łączą siły
Zwrot na Bałtyk
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Wojskowa łączność w Kosmosie
W krainie Świętego Mikołaja

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO