moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnicy wieźli płuca do przeszczepu

Załoga samolotu Bryza, należącego do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, transportowała dziś z Gdyni do Szczecina płuca do przeszczepu. Czekał na nie 59-letni pacjent Kliniki Chirurgii Klatki Piersiowej i Transplantacji Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego. Operacja zakończyła się po południu.


Podczas tego rodzaju akcji liczy się każda minuta. Dlatego wcześniej należy wszystko precyzyjnie zaplanować. – O locie załoga wiedziała już wczoraj wieczorem. Dostaliśmy sygnał z Centrum Operacji Powietrznych – informuje kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od piątej rano lotnicy w pełnej gotowości czekali na płycie lotniska w Gdyni Babich Dołach. Kilka minut przed szóstą do bazy dotarł zespół medyczny ze Szczecina. Lekarze w specjalnym pojemniku mieli płuca pobrane od dawcy w Gdańsku. Pozostało tylko przetransportować je do szczecińskiej kliniki uniwersyteckiej.

– Trochę obawialiśmy się pogody. O tej porze roku bywa zmienna, rano często pojawiają się mgły. Od kilku dni zmaga się z nimi choćby lotnisko w Krakowie. Na szczęście aura nam dopisała i samolot bez przeszkód mógł wystartować – mówi kmdr ppor. Cichy. Bryza wzbiła się w powietrze dokładnie o 6:08. Niespełna godzinę później była już na lotnisku Szczecin-Goleniów. Tam na lekarzy czekała karetka, która przewiozła ich do oddalonego o 40 kilometrów szpitala w dzielnicy Zdunowo. Na przeszczep czekał 59-letni mieszkaniec województwa kujawsko-pomorskiego.

Operacja zakończyła się przed 16. – Teraz pozostaje czekać. W przypadku tego rodzaju operacji rozstrzygający jest zwykle pierwszy tydzień. Pamiętać trzeba, że przeszczep wykonuje się u pacjenta, wobec którego zawiodły wszelkie metody leczenia. Jego stan jest więc bardzo poważny – tłumaczy prof. Tomasz Grodzki, kierownik Kliniki Chirurgii Klatki Piersiowej i Transplantacji Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, jeden z lekarzy prowadzących dzisiejszą operację. Od chwili pobrania płuc od dawcy do momentu przeszczepu może upłynąć najwyżej dwanaście godzin. Obowiązuje tutaj jednak zasada: im szybciej, tym lepiej. Sama operacja jest sprawą niezwykle skomplikowaną. – Przez płuca przechodzi krążąca w organizmie krew, a jednocześnie służą one do oddychania, więc mają kontakt ze środowiskiem zewnętrznym. To sprawia, że przeszczep bardzo trudno utrzymać – podkreśla prof. Grodzki.

Organy do przeszczepu wojsko transportuje od końca lat 80. Od niedawna tego typu loty organizowane są w oparciu o porozumienie pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a resortem zdrowia. Najczęściej lotnicy zabierają na pokład serca. Nie jest to jednak reguła. – Kiedyś przewoziliśmy nawet nie organy, a samą pacjentkę. Czekała na przeszczep wątroby i trzeba ją było szybko przewieźć z Trójmiasta do Warszawy. Poleciała tam na pokładzie transportowej Bryzy – wspomina kmdr ppor. Cichy.


Dziś załogę samolotu tworzyli: kmdr ppor. pil. Roman Czyż (dowódca), kpt. pil. Marek Buczek (drugi pilot), st. chor. sztab. Mariusz Wojciechowski (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Z najlepszymi na planszy
Detect & Classify: satelity z AI
Towarzysze czołgów
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Orlik na Alfę
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Statuetki dla tuzów biznesu
StormRider na fali
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Laury MSPO przyznane
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Startuje „Żelazny obrońca”
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Wyczekiwane przyspieszenie
Salwa z wysokości
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nasz Hercules
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Finisz programu „Orlik”?
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Wielkie zbrojenia za Odrą
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Łódź na granicy
Beret „na rekinka” lub koguta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Kikimora o wielu twarzach
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Grot A3 w drodze do linii
Hekatomba na Woli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Spotkanie Trump-Nawrocki
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Czas nowych inwestycji
Dwie agresje, dwie okupacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Brytyjczycy żegnają Malbork
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Fantom, który sam się leczy po postrzale
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Piorun 2 coraz bliżej
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
„Był twarzą sił powietrznych”
„Road Runner” w Libanie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Świetne występy polskich żołnierzy
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Lepsza efektywność
Zwycięska batalia o stolicę
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Nocne ataki na Ukrainę
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO