moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Rosomaki wróciły z Afganistanu

Z bazy w Bagram do Omanu zostały przerzucone na pokładzie samolotów C-17, potem była podróż statkiem do Niemiec i jeszcze jednym z Niemiec do Polski. Wczoraj wieczorem kolejnych 11 transporterów opancerzonych Rosomak, które służyły w Polskim Kontyngencie Wojskowym dotarło do portu w Szczecinie.

Operacja wycofywania sprzętu wojskowego z Afganistanu trwa od wielu miesięcy. Na zdjęciu: wyładunek Rosomaków w maju 2013 roku.

Pierwsze Rosomaki wróciły do Polski jeszcze w ubiegłym roku. Tylko w ciągu ostatniego miesiąca do portu w Szczecinie dwoma transportami dotarło łącznie 12 tego typu pojazdów. Wczoraj wieczorem przy nabrzeżu zacumował statek z kolejnymi 11 transporterami. Rosomaki są przerzucane do Polski w związku z planowanym na koniec tego roku zakończeniem misji PKW w Afganistanie.

Każdy taki transport to skomplikowana logistycznie operacja. Pojazdy najpierw są myte, czasowo pozbawiane uzbrojenia i systemów łączności, a następnie dezynfekowane. Po tych zabiegach mogą wyruszyć w liczącą przeszło 10 tysięcy kilometrów podroż do kraju.

– Pierwszy etap to trasa z Bagram do Thumirait w Omanie. Rosomaki pokonały ją na pokładzie samolotów C-17 – tłumaczy mjr Marek Pietrzak z Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. W Omanie pojazdy trafiły na pokład statku „Maersk Kiel” i po długotrwałej żegludze dotarły do portu w niemieckim Bremerhaven. Tam zostały przeładowane na mniejszą jednostkę, która przerzuciła je do Szczecina.

– Teraz Rosomaki zostaną poddane niezbędnym przeglądom i naprawom, a następnie trafią do jednostek wojskowych w kraju – zapowiada mjr Pietrzak. Część z nich już przeszło tę drogę. Pod koniec ubiegłego roku sześć transporterów, które mają za sobą służbę w Afganistanie trafiło do 12 i 17 Brygady Zmechanizowanej. Zgodnie z założeniem przystosowywanie wycofywanych z misji Rosomaków do służby w kraju potrwa do 2017 roku.

Polska armia jest obecna w Afganistanie od 2002 roku. Początkowo reprezentował nas oddział liczący około 300 żołnierzy. W szczytowym okresie Polacy odpowiadali za bezpieczeństwo w trzech afgańskich prowincjach: Ghazni, Paktii i części Paktiki. Misja potrwa do końca tego roku. Potem pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo w kraju przejmą afgańskie władze.

Armia od pewnego czasu rozdysponowuje wykorzystywany w Afganistanie sprzęt. Część wraca z powrotem do Polski, część, jak meble, czy koce trafia do afgańskich organizacji humanitarnych, część jest utylizowana na miejscu. Dotyczy to starego, zużytego sprzętu, którego nie opłaca się transportować.

Jak dotąd do Polski wróciło między innymi blisko sto Rosomaków. Na miejscu pozostaje jeszcze piętnaście. – Są to wozy ewakuacji medycznej – wyjaśnia mjr Pietrzak. Transportery opancerzone Rosomak służyły na misji od 2007 roku. Ich zalety chwalili zarówno polscy, jak i amerykańscy żołnierze. Talibańscy rebelianci wypowiadali się o nich z respektem, nazywając „zielonymi diabłami”.

Niedawno służbę w Afganistanie rozpoczęli żołnierze wchodzący w skład XV zmiany PKW. Wywodzą się oni głównie z 10 Brygady Logistycznej w Opolu. Ich zadanie polega na zagospodarowaniu reszty sprzętu, ale też rozliczeniu misji z rządem afgańskim i USA. – Musimy uregulować rachunki za wyżywienie, zakwaterowanie, paliwo. Pomoże nam w tym szesnastu żołnierzy Gwardii Narodowej stanu Illinois, którzy weszli w skład ostatniej zmiany – mówił na krótko przed jej rozpoczęciem ppor. Piotr Płuciennik, rzecznik opolskiej brygady.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. Grzegorz Jamroży (DMW)

dodaj komentarz

komentarze


Drones on the Offensive
Beret „na rekinka” lub koguta
Kikimora o wielu twarzach
Wielkie zbrojenia za Odrą
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Wyczekiwane przyspieszenie
Klucz do bezpieczeństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Czas nowych inwestycji
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
„Road Runner” w Libanie
Nietypowa premiera targowa
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Z najlepszymi na planszy
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Startuje „Żelazny obrońca”
Pilica+ coraz bliżej
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Tuga – postrach dronów
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Pancerna pięść
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Orlik na Alfę
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Świetne występy polskich żołnierzy
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Norwegowie budują na polskim poligonie
Huta Stalowa Wola na MSPO
„Był twarzą sił powietrznych”
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Drony w ofensywie
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Radary, które widzą wszystko
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Najmłodszy w rodzinie
Zwycięska batalia o stolicę
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Dwie agresje, dwie okupacje
Trenują przed „Zapadem ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Szczelna sieć dla Tarczy
Detect & Classify: satelity z AI
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Hekatomba na Woli
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Zakupy według potrzeb
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Na motocyklach śladami historii
Baobab z miotaczem
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Lepsza efektywność
Nocne ataki na Ukrainę
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO