moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Iskra”: nauka i rywalizacja

Przez ponad miesiąc będą się uczyć marynarskiego rzemiosła, odwiedzać zagraniczne porty, poznają także smak rywalizacji na morzu. Po południu podchorążowie pierwszego roku Akademii Marynarki Wojennej zaokrętowali się na pokładzie żaglowca ORP „Iskra”, by wziąć udział w rejsie nawigacyjno-szkoleniowym.

Podchorążowie mieli już okazję poznać ORP „Iskra”. Wszystko za sprawą rejsu kandydackiego, który odbyli jeszcze przed rozpoczęciem nauki w Akademii Marynarki Wojennej. Teraz wracają na pokład żaglowca. Tym razem jednak czeka ich dużo poważniejsze wyzwanie.

- Wezmą udział w przeszło miesięcznym rejsie nawigacyjno-szkoleniowym, podczas którego będą poznawali podstawy marynarskiego rzemiosła: budowę i funkcjonowanie okrętu, służbę w systemie wacht. Podchorążowie nauczą się pracy w zespole, będą też musieli wykazać się odwagą i fizyczną sprawnością podczas wejść na maszty – wylicza kmdr por. Wojciech Mundt.

Studenci będą pełnili służbę w różnych częściach okrętu. – Popracujemy między innymi w kuchni, w drużynce bosmańskiej, czekają nasz też wachty „na oku”. Polegają one na obserwacji innych znajdujących się na morzu jednostek i składaniu meldunków o ich zachowaniu – wylicza podchor. Bartłomiej Gryglewski. Praktykanci także poza wachtą będą musieli zachować pełną gotowość. Na jednostkach takich, jak ORP „Iskra” zawsze bowiem może paść komenda „do żagli”. – Na żaglowcu w dużej mierze jesteśmy zależni od pogody, przez cały czas musimy być gotowi na ciężką, fizyczną pracę. To oczywiście bardzo męczące, ale też satysfakcja z wykonanej pracy jest ogromna – podkreśla podchor. Gryglewski.

Do tego wszystkiego dojdzie jeszcze element rywalizacji. ORP „Iskra” tradycyjnie już bowiem weźmie udział w jednym z etapów prestiżowych regat The Tall Ships’ Races. Ich początki sięgają lat 30. ubiegłego wieku, a polskie żaglowce zapisały odnosiły w rywalizacji ogromne sukcesy. Jeszcze w latach 70. regaty wygrywał „Dar Pomorza”, zaś podczas ostatniej edycji w swojej kategorii najlepszy okazał się „Dar Szczecina”. Na liście zwycięzców jest również sama ORP „Iskra”, która tryumfowała w 1989 roku.

Tym razem będzie ona rywalizowała z innymi żaglowcami na trasie z Harlingen w Holandii do norweskiego Friedrikstad. – Regaty wyzwalają dodatkową motywację. Podczas przejścia nie będzie można wspomagać się silnikiem. A to oznacza większa ilość alarmów „do żagli”. Zresztą marynarze z załogi żaglowca zdążyli nas już o tym uprzedzić – podkreśla podchor. Błażej Koreike.

Prócz podchorążych pierwszego roku AMW, w rejsie weźmie udział kilku studentów wojskowych piątego roku (dla nich to praktyka oficerska, są także instruktorami) oraz dwóch podchorążych z Bułgarii. Okręt będzie żeglował po Bałtyku i Morzu Północnym, łącznie odwiedzi cztery porty w Holandii i Norwegii, zaś do Gdyni powróci 1 sierpnia.

ORP „Iskra” to trzymasztowa barkentyna należąca do Marynarki Wojennej. Do służby weszła w 1982 roku. Osiem lat później Sekretarz Generalny ONZ odznaczył ją Medalem w Służbie Pokoju. W latach 1995-96 ORP „Iskra” jako pierwszy okręt pod polską banderą wojenną opłynęła kulę ziemską.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arkadiusz Dwulatek, AMW

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomnik nieznanych bohaterów
Kaman – domknięcie historii
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Arteterapia dla weteranów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nie daj się zhakować
Mundurowi z benefitami
Sukces Polaka w biegu z marines
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szansa na nowe życie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Koniec dzieciństwa
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Wellington „Zosia” znad Bremy
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Niespokojny poranek pilotów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Abolicja dla ochotników
Rusza program „wGotowości”
Marynarze mają nowe motorówki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kircholm 1605
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Kolejny kontrakt Dezametu
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Męska sprawa: profilaktyka
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
„Road Runner” w Libanie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sportowcy na poligonie
Odznaczenia za wzorową służbę
Zasiać strach w szeregach wroga
Marynarze podjęli wyzwanie
Mity i manipulacje
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Starcie pancerniaków
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Standardy NATO w Siedlcach
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Inwestycja w bezpieczeństwo

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO