moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zima podchorążych na Morzu Bałtyckim

Niska temperatura, porywisty wiatr, wysokie fale i lodowa kasza, która utrudnia funkcjonowanie okrętu – zimowa służba na morzu nie należy do łatwych. Jej specyfikę przez dziewięć dni poznawali podchorążowie z Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, którzy na pokładzie ORP „Wodnik” przeszli kilkaset mil po południowym Bałtyku.


– Przez pierwsze dwa dni mocno wiało i bujało, dlatego większość studentów niemal bez przerwy biegała na burtę, lub do toalety. Później było już znacznie lepiej – przyznaje bsm pchor. Robert Sadowiec, student piątego roku Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Właśnie wrócił  z zimowego rejsu po Bałtyku. Razem z nim na pokładzie okrętu szkolnego ORP „Wodnik” marynarskie rzemiosło poznawali podchorążowie pierwszego i ostatniego roku wydziałów nawigacji i uzbrojenia okrętowego oraz mechaniczno-elektrycznego. Przez dziewięć dni przeszli kilkaset mil morskich po południowym Bałtyku, zawinęli też do portu w Świnoujściu. – Poznawali specyfikę służby zimą. Dla studentów to zupełnie nowe doświadczenie. Podchorążowie pierwszego roku następną okazję na tego typu wyjście w morze będą mieli dopiero za pięć lat – zaznacza kmdr por. Wojciech Mundt, rzecznik Akademii Marynarki Wojennej.

Podczas zimowych rejsów marynarze muszą zmagać się z niską temperaturą i jej skutkami. – Na powierzchni morza tworzy się kasza lodowa, która zapycha filtry prowadzące do tak zwanych kingstonów, czyli zaworów dennych. Okręt pobiera przez nie wodę do chłodzenia silników, dlatego filtry trzeba stale oczyszczać – tłumaczy bsm pchor. Sadowiec. – Na szczęście teraz lodowej kaszy nie było zbyt wiele – dodaje.

Studenci pierwszego roku odbywali praktykę marynarską, zapoznawali się z funkcjonowaniem okrętu i jego mechanizmów. – Pełniliśmy wachty morskie przy sterze, w okrętowej siłowni i wachtę sygnalisty – wylicza mar. pchor. Błażej Koreike z pierwszego roku wydziału mechaniczno-elektrycznego.

Podchorążowie starszego rocznika pełnili wachty morskie jako przyszli oficerowie. Studenci wydziału nawigacji m.in. zapoznawali się ze specyfiką wejścia do portu w warunkach zimowych, zaś ich koledzy z wydziału mechanicznego prowadzili dziennik maszynowy i formularze techniczne kluczowych mechanizmów na okręcie, nadzorowali ich pracę, gdy okręt był w ruchu, pełnili też pod okiem oficera mechanika wachtę na stanowisku dowodzenia działem mechanicznym.

– Prócz tego mieliśmy zajęcia, podczas której zdobywaliśmy wiedzę teoretyczną. Na koniec trzeba było zdać egzamin, by zaliczyć praktykę. Łatwo nie było, ale wszystkim szczęśliwie się to udało – podkreśla mar. pchor. Koreike. – To był naprawdę pracowity czas. Wszyscy włożyliśmy w rejs sporo wysiłku, ale miałem poczucie, że jest to wysiłek sensowny – podsumowuje.

Okręt szkolny ORP „Wodnik" wchodzi w skład dywizjonu okrętów wsparcia 3 Flotylli Okrętów. Na co dzień stacjonuje w Gdyni. Okręt ma za sobą udział w operacji „Pustynna Burza" (służył jako okręt-szpital w działaniach w Zatoce Perskiej w pierwszej połowie 1991 roku).

W swojej blisko 38-letniej historii przebył przeszło 400 tysięcy mil morskich i odwiedził porty niemal całego świata, od Brazylii przez basen Morza Śródziemnego po Indie. Na jego pokładzie szkolą się zarówno podchorążowie naszej oksywskiej Alma Mater, jak i elewi Szkoły Podoficerskiej MW w Ustce. Swoją służbę w Marynarce Wojennej rozpoczął 27 maja 1976 roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
StormRider na fali
Najmłodszy w rodzinie
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Wyczekiwane przyspieszenie
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Pilica+ coraz bliżej
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Drones on the Offensive
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Radary, które widzą wszystko
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Spotkanie Trump-Nawrocki
Drony w ofensywie
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Orlik na Alfę
Z najlepszymi na planszy
Świetne występy polskich żołnierzy
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Norwegowie budują na polskim poligonie
Dwie agresje, dwie okupacje
Szczelna sieć dla Tarczy
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Salwa z wysokości
Tuga – postrach dronów
Huta Stalowa Wola na MSPO
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Nietypowa premiera targowa
Pancerna pięść
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Wielkie zbrojenia za Odrą
Lepsza efektywność
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kikimora o wielu twarzach
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Grot A3 w drodze do linii
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Zwycięska batalia o stolicę
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Był twarzą sił powietrznych”
Nocne ataki na Ukrainę
Na motocyklach śladami historii
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Hekatomba na Woli
Baobab z miotaczem
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Zakupy według potrzeb
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Towarzysze czołgów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Detect & Classify: satelity z AI
Beret „na rekinka” lub koguta
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Startuje „Żelazny obrońca”
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
„Road Runner” w Libanie
Czas nowych inwestycji
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Klucz do bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO