moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pamiątki z Douglasa

Magazynki do karabinów maszynowych, radiostacja, wskaźniki z kabiny pilota – to tylko niektóre przedmioty wydobyte na powierzchnię z wraku bombowca Douglas A-20, który spoczywa na dnie Bałtyku. Niestety, zła pogoda uniemożliwiła podniesienie całej maszyny z dna morskiego. Próba zostanie powtórzona w maju przyszłego roku.


Wrak bombowca Douglas A-20 na dnie Bałtyku. Film: Centralne Muzeum Morskie.

Wrak amerykańskiej maszyny spoczywa na głębokości 15 metrów, około czterech kilometrów od Rozewia. W lipcu natrafił na niego statek gdańskiego Instytutu Morskiego, który prowadził w tamtym rejonie prace pomiarowe. Po niedługim czasie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zadeklarowało, że jest zainteresowane wydobyciem i renowacją maszyny. Kilka dni temu doszło do pierwszej próby jej podjęcia. – Morze wydawało się spokojne. Niestety, nasze plany zniweczyła tak zwana martwa fala – wspomina Krzysztof Radwan, dyrektor krakowskiego muzeum. Sprawiła ona, że wyposażony w dźwig statek Instytutu Morskiego nie mógł utrzymać stabilnej pozycji. Operacja nie była jednak całkowicie bezowocna.

Już wcześniej przy bombowcu pracowali nurkowie z Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. – Wrak jest w bardzo dobrym stanie. Brak mu co prawda ogona i przedniego stanowiska strzelca, ale zachowały się na przykład skrzydła wraz z silnikami, podwozie oraz spora część wyposażenia kabiny pilota – wylicza Iwona Pomian, kierownik Działu Badań Podwodnych w gdańskim muzeum. Nurkowie wydobyli z wraku przeszło 40 przedmiotów. – Chodziło o to, by ocalić je przed zniszczeniem albo kradzieżą – tłumaczy Pomian. Wśród nich są między innymi puste magazynki do karabinów maszynowych, różnego rodzaju wskaźniki z kabiny pilota, elementy oprzyrządowania tlenowego, a także manometry. Co ciekawe, na tych ostatnich widoczne są napisy w języku rosyjskim. Mogłoby to wskazywać, że bombowiec służył w lotnictwie Armii Czerwonej. Na razie nie wiadomo, w jakich okolicznościach znalazł się na dnie Bałtyku. Dobry stan wraku mógłby jednak wskazywać na to, że samolot wodował na skutek awarii, a potem zatonął.


Przedmioty z wraku zostały już zaprezentowane dziennikarzom. – Teraz są inwentaryzowane. Wkrótce trafią do muzeum w Krakowie – informuje Pomian. Tymczasem dyrektor Radwan zapowiada, że próba wydobycia wraku zostanie niebawem powtórzona. – Chcemy, by stało się to wiosną przyszłego roku. Wiele zależy jednak od pogody – tłumaczy Radwan. Pierwsza próba wydobycia wraku kosztowała ok. 130 tysięcy złotych. Sfinansowało ją Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pieniądze na pokrycie kosztów kolejnej, jak zapewnia dyrektor Radwan, również będą pochodziły z kasy państwa.

Douglas A-20 to lekki bombowiec produkowany przez Amerykanów podczas drugiej wojny światowej. Łącznie z taśm fabrycznych zjechało ich blisko 7,5 tysiąca. Część z nich od 1942 roku była przekazywana Armii Czerwonej. Regulowała to umowa Land-Lease. Do dziś na całym świecie zachowało się zaledwie 11 samolotów tego typu. W Europie są zaledwie trzy.

Na dnie Morza Bałtyckiego spoczywają tysiące wraków. Do najbardziej znanych należą zatopione nieopodal polskiego wybrzeża okręty „Steuben”, „Goya” i „Wilhelm Gustloff”, a także „Graf Zeppelin”, niemiecki lotniskowiec z czasów ostatniej wojny. Niedawno załoga ORP „Arctowski”, jednostki hydrograficznej Marynarki Wojennej RP, odkryła w pobliżu Jastarni wrak trałowca M-85. To jedyny okręt pod banderą Kriegsmarine zatopiony przez Polaków podczas kampanii wrześniowej. Poszedł na dno po tym, jak wpadł na minę ustawioną przez okręt podwodny ORP „Żbik”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: J. Różycki, Tomasz Bednarz

dodaj komentarz

komentarze


Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Road Runner” w Libanie
Marynarze podjęli wyzwanie
Kolejny kontrakt Dezametu
Nie daj się zhakować
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Niespokojny poranek pilotów
Mity i manipulacje
Męska sprawa: profilaktyka
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Odznaczenia za wzorową służbę
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Abolicja dla ochotników
OPW budują świadomość obronną
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Starcie pancerniaków
Kaman – domknięcie historii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Inwestycja w bezpieczeństwo
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rusza program „wGotowości”
Zasiać strach w szeregach wroga
Standardy NATO w Siedlcach
Sukces Polaka w biegu z marines
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Arteterapia dla weteranów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Koniec dzieciństwa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szansa na nowe życie
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Nowe zasady dla kobiet w armii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sportowcy na poligonie
Kircholm 1605
Wellington „Zosia” znad Bremy
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Czy to już wojna?
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Marynarze mają nowe motorówki
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Pomnik nieznanych bohaterów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO