moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kieł tygrysa, czyli akrobacje F-16

W ubiegłym roku z powodu pandemii nie mogliśmy zaprezentować akrobacyjnych możliwości myśliwców. Ale teraz wracamy z nową energią i nowym pokazem! – zapowiada mjr pil. Wojciech „Ramrod” Kieczur, pilot demonstracyjny F-16 Tiger Demo Team. Niezwykłe akrobacje w jego wykonaniu niebawem będzie można podziwiać w Lesznie.

– Miałem sporą przerwę w akrobacjach, ponieważ przez pandemię w ubiegłym roku nie odbyły się żadne pokazy lotnicze. Jestem spragniony adrenaliny i wrażeń, które się z tym wiążą – przyznaje mjr pil. Wojciech „Ramrod” Kieczur. – Ale wracamy! Z nową energią i nowym pokazem – dodaje. „Ramrod” jest trzecim (po mjr. Robercie Gałązce i mjr. Dominiku Dudzie) polskim pilotem wykonującym akrobacje lotnicze samolotem F-16. W lotach akrobacyjnych przeszkolił się w 2019 roku, ale w składzie Tiger Demo Team jest od sześciu lat. Wcześniej pełnił m.in. rolę safety observera i z ziemi nadzorował prawidłowy przebieg pokazu.

Nowa akrobacyjna wiązanka potrwa około 14 minut i prawdopodobnie, jak w poprzednich latach, będzie wykonywana do muzyki zespołu Luxtorpeda. W czasie pokazu loty odbędą się na wysokości od około 150 m do blisko 2 km nad ziemią z prędkością około 1200 km/h. Pokaz zacznie „kieł tygrysa”. – Tak nazwaliśmy nową figurę. Na czym ona polega? Zaraz po starcie „łamię” samolot pod kątem 90 stopni i lecę do góry na wysokość niemal 2 km. Obracam maszynę na plecy i utrzymuję lot poziomy przez kilka sekund, a potem znów kieruję się w dół pod kątem 90 stopni. Sekwencja powtarza się do chwili, aż F-16 narysuje na niebie kwadrat – wyjaśnia mjr Kieczur. Chwilę później widzowie zobaczą tzw. kubańską ósemkę, zakręt z dużym przeciążeniem, niski przelot z dużą prędkością i potrójną beczkę. W programie jest także maksymalne wznoszenie z beczkami i spiralne zniżanie z beczkami oraz wiele innych skomplikowanych i ryzykownych akrobacji.

Przygotowanie do lotów demonstracyjnych wymaga od pilotów ciężkiej pracy i wielu godzin treningów. Te zespół rozpoczął trzy tygodnie temu, zaraz po powrocie z Portugalii, gdzie odbywały się manewry NATO Tiger Meet. – Lotów taktycznych nie można porównywać z pokazowymi, ale przyznam, że NTM były dla mnie doskonałą rozgrzewką – mówi „Ramrod”.

Przygotowania pilot zaczął od akrobacji w symulatorze. – Przećwiczyłem nową wiązankę w kilku wariantach. Trzeba dobrze zapamiętać całą sekwencję figur, bo w czasie lotu nie ma czasu na zastanawianie się i nie można sobie pozwolić na żadne niedociągnięcia – mówi. – Zgodnie z dokumentacją techniczną trening symulatorowy powinien trwać dwie godziny, a ja „wylatałem” osiem. Później cały program przećwiczyłem w powietrzu – dodaje pilot myśliwca.

Program akrobacji lotniczych jest przygotowany w trzech wariantach: wysokim, niskim i płaskim. – Akrobacje na F-16 wykonujemy wyłącznie przy pełnej widzialności ziemi, nie wlatujemy w chmury. Dlatego program pokazu modyfikujemy w zależności od stopnia zachmurzenia – mówi pilot. Pokaz wysoki, przedstawiający pionowe figury, jest wykonywany wyłącznie przy bardzo dobrej pogodzie i wysokiej podstawie chmur. Podczas niskiego pokazu figury pionowe są zastępowane przez poziome. A gdy chmury są nisko nad ziemią, pilot wykonuje lot zupełnie płaski. – I choć ten ostatni jest może najmniej spektakularny, chociażby dlatego że nie ma maksymalnych wzniesień, to dla pilota jest on najbardziej wyczerpujący. Trzeba sobie radzić z dużymi przeciążeniami i prędkością na niskich wysokościach – wyjaśnia mjr Kieczur.

Akrobacje lotnicze F-16 Tiger Demo Team będzie można podziwiać w tym roku w Polsce i za granicą. Pierwszy występ odbędzie się jeszcze w czerwcu podczas Antidotum Airshow w Lesznie, a potem pod koniec lipca w trakcie uroczystości w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Zaplanowano także występy na pokazach lotniczych we Francji (21–23.08.), w Grecji (4–5.09) i Belgii (10–12.09). Sezon pokazowy Tiger Demo Team zakończy 25 września w Łasku.

Zespół F-16 Tiger Demo Team powstał w 2015 roku. Tworzy go ponad 20 osób. Wśród nich są safety observerzy, czyli piloci, którzy z ziemi czuwają nad bezpieczeństwem, komentator, technicy, którzy przygotowują samolot do startu, oraz logistyk i oficer bezpieczeństwa lotów.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Spotkanie Trump-Nawrocki
Orlik na Alfę
Terytorialsi na pętli
Miliardy euro na obronność dla Polski!
NATO – jesteśmy z Polską
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Drony na celowniku
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Defender dla oryginalnych i użytecznych
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Laury MSPO przyznane
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
„Żelazny obrońca” na Bugu
Drony zneutralizowane. Wojsko odnajduje resztki bezzałogowców
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
K9 ładowane z automatu
Kuna na poligonie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Hekatomba na Woli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Drony nad Polską
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Drony zestrzelone. Trwają poszukiwania szczątków maszyn
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Szwecja kupuje Pioruny!
Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosyjskie drony spowodowały zniszczenia
Z najlepszymi na planszy
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Świetne występy polskich żołnierzy
Terytorialsi w Pieninach
Dwie agresje, dwie okupacje
Szef MON-u: Panujemy nad sytuacją, apeluję o spokój
Wielkie zbrojenia za Odrą
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Prezydent: to bezprecedensowy moment w historii NATO i Polski
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Nocne ataki na Ukrainę
Wyróżnienia dla najlepszych
Premier: Sytuacja wydaje się być pod kontrolą
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Kolejne naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej
Beret „na rekinka” lub koguta
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
PGZ idzie w morze
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Premier: prowokacja bez precedensu
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
Zwycięska batalia o stolicę
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Granica z Białorusią zamknięta. Przez ćwiczenia „Zapad”
Brytyjczycy żegnają Malbork
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO