moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trałowce do remontu

Okręty „Dąbie” i „Resko” z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu czeka gruntowny remont w stoczni remontowej Nauta. Zmodernizowane zostaną silniki, wyposażenie i uzbrojenie trałowców. Wartość prac oszacowano na 45 milionów złotych. Do służby okręty wrócą pod koniec listopada.

       ORP Dąbie" w trakcie szkolenia bojowego

– Podpisaliśmy właśnie umowę na remont główny i dokowy okrętów „Dąbie” i „Resko”. Wykona go Stocznia Remontowa Nauta SA. To efekt zapowiadanej przez ministra obrony narodowej Tomasza Siemoniaka współpracy z polskimi firmami przy remontach i modernizacji sprzętu wojskowego – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka Inspektoratu Uzbrojenia MON. Prace będą kosztować około 45 milionów złotych. Na okrętach zostaną odnowione silniki oraz uzbrojenie. Modernizacja obejmie też systemy monitorowania i sterowania napędem głównym, elektrownią okrętową oraz instalacją osuszania okrętu.

– Prace powinny się zakończyć pod koniec listopada tego roku – zapowiada ppłk Ossolińska.

ORP „Dąbie” i „Resko” należą do dywizjonu trałowców, który na co dzień stacjonuje w świnoujskim porcie wojennym. – To okręty typu Gardno. Do służby wchodziły na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku – wyjaśnia kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski, rzecznik 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Trałowce ze Świnoujścia powstały w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Marynarze nazywają je plastikami, ponieważ ich kadłuby i pokłady nie są wykonane z metalu, lecz laminatu poliestrowo-szklanego. Dzięki takiemu rozwiązaniu trałowce pozostają prawie niewidoczne dla min magnetycznych. Minusem jest to, że kiedy morze jest wzburzone, na trałowcu kołysze bardziej niż na jednostkach o konstrukcji tradycyjnej. Każdy z okrętów ma dwa silniki wysokoprężne o łącznej mocy dwóch tysięcy koni mechanicznych. Jednostki mogą osiągać prędkość 14 węzłów.

Okręty typu Gardno zostały wyposażone w trały kontaktowe i niekontaktowe służące do oczyszczania morza z min, stacje hydroakustyczne oraz morski zestaw rakietowo-artyleryjski, składający się z podwójnej armaty kalibru 23 mm i podwójnej wyrzutni rakiet przeciwlotniczych.

Ich zadania sprowadzają się do oczyszczania i osłony akwenu, na którym działają inne okręty Marynarki Wojennej oraz szlaków żeglugowych.

 



O modernizacji Marynarki Wojennej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

 

Ślązak na kursie

Budowa okrętu patrolowego „Ślązak” dla Marynarki Wojennej zostanie dokończona. Tomasz Siemoniak, szef resortu obrony narodowej, podpisał ostatnie dokumenty w tej sprawie. Określają one zakres i harmonogram prac nad dokończeniem budowy jednostki, a także parametry techniczne, jakie ma spełniać uzbrojenie. Okręt trafi pod banderę Marynarki Wojennej w pierwszym kwartale 2016 roku.


Konsorcjum zbuduje Kormorana

Stocznie: Remontowa i Marynarki Wojennej chcą budować nowoczesne niszczyciele min Kormoran. Dlatego założyły konsorcjum. Co na to resort obrony? – Jesteśmy gotowi do negocjacji – mówi w rozmowie z portalem polska-zbrojna gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister odpowiedzialny za modernizację armii.


Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. MW

dodaj komentarz

komentarze

~jakiś
1393599480
Okręt tej klasy powinien mieć działko szybkostrzelne 35mm + rakiety p/lot Grom oraz z 2 stron na burtach karabiny WKM 12,7mm na podstawach. Tylko wówczas może próbować się bronić skutecznie w razie potrzeby. Mały kaliber na okrętach wojennych naszej marynarki wojennej to poważny problem. Za mała siła ognia!
0E-37-37-29
~ja
1393598520
Jak czytam o prędkości polskich okrętów wojennych - 14 węzłów - to mnie to co najmniej dziwi. Okręt wojenny powinien być szybki niezależnie od tego do czego jest używany. Minimum 25 węzłów to podstawa.
0E-37-37-29
~scoobydoopoznan
1361878020
wstawcie im z 2 lasery do min .. ..
00-B3-ED-57

Historyczna umowa z Francją
 
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Składy wysokiego ryzyka
Wspólna wola obrony
Ogień z nabrzeża
Koniec wojny, którego nie znamy
Polskie F-16 w służbie NATO
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Misja PKW „Olimp” doceniona
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Pracowity dyżur Typhoonów
Wiedza na trudne czasy
Pegaz nad Europą
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Pierwsza misja Gripenów
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Na pomoc po katastrofie
Mamy pierwszych pilotów F-35
Rodzina na wagę złota
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Nowa siła uderzeniowa
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Więcej polskiego trotylu dla USA
Walka pod napięciem
Więcej amunicji do Rosomaków
Szabla hubalczyków
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Gra o kapitulację
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
DriX – towarzysz okrętu
Nowy prezes PGZ-etu
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Obierki z błotem
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Henry Szymanski na tropie prawdy
Więcej na mieszkanie za granicą
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Ukwiał z Gdańska
Czołgi końca wojny
Podniebne wsparcie sojuszników
Apache’e na horyzoncie
Sport kształtuje mentalność
Gdy sekundy decydują o życiu
Ustawa bliżej żołnierzy
Nasi czołgiści najlepsi
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Początek „Burzy”
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Podniebny Pegaz
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO