moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trałowce do remontu

Okręty „Dąbie” i „Resko” z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu czeka gruntowny remont w stoczni remontowej Nauta. Zmodernizowane zostaną silniki, wyposażenie i uzbrojenie trałowców. Wartość prac oszacowano na 45 milionów złotych. Do służby okręty wrócą pod koniec listopada.

       ORP Dąbie" w trakcie szkolenia bojowego

– Podpisaliśmy właśnie umowę na remont główny i dokowy okrętów „Dąbie” i „Resko”. Wykona go Stocznia Remontowa Nauta SA. To efekt zapowiadanej przez ministra obrony narodowej Tomasza Siemoniaka współpracy z polskimi firmami przy remontach i modernizacji sprzętu wojskowego – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka Inspektoratu Uzbrojenia MON. Prace będą kosztować około 45 milionów złotych. Na okrętach zostaną odnowione silniki oraz uzbrojenie. Modernizacja obejmie też systemy monitorowania i sterowania napędem głównym, elektrownią okrętową oraz instalacją osuszania okrętu.

– Prace powinny się zakończyć pod koniec listopada tego roku – zapowiada ppłk Ossolińska.

ORP „Dąbie” i „Resko” należą do dywizjonu trałowców, który na co dzień stacjonuje w świnoujskim porcie wojennym. – To okręty typu Gardno. Do służby wchodziły na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku – wyjaśnia kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski, rzecznik 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Trałowce ze Świnoujścia powstały w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Marynarze nazywają je plastikami, ponieważ ich kadłuby i pokłady nie są wykonane z metalu, lecz laminatu poliestrowo-szklanego. Dzięki takiemu rozwiązaniu trałowce pozostają prawie niewidoczne dla min magnetycznych. Minusem jest to, że kiedy morze jest wzburzone, na trałowcu kołysze bardziej niż na jednostkach o konstrukcji tradycyjnej. Każdy z okrętów ma dwa silniki wysokoprężne o łącznej mocy dwóch tysięcy koni mechanicznych. Jednostki mogą osiągać prędkość 14 węzłów.

Okręty typu Gardno zostały wyposażone w trały kontaktowe i niekontaktowe służące do oczyszczania morza z min, stacje hydroakustyczne oraz morski zestaw rakietowo-artyleryjski, składający się z podwójnej armaty kalibru 23 mm i podwójnej wyrzutni rakiet przeciwlotniczych.

Ich zadania sprowadzają się do oczyszczania i osłony akwenu, na którym działają inne okręty Marynarki Wojennej oraz szlaków żeglugowych.

 



O modernizacji Marynarki Wojennej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

 

Ślązak na kursie

Budowa okrętu patrolowego „Ślązak” dla Marynarki Wojennej zostanie dokończona. Tomasz Siemoniak, szef resortu obrony narodowej, podpisał ostatnie dokumenty w tej sprawie. Określają one zakres i harmonogram prac nad dokończeniem budowy jednostki, a także parametry techniczne, jakie ma spełniać uzbrojenie. Okręt trafi pod banderę Marynarki Wojennej w pierwszym kwartale 2016 roku.


Konsorcjum zbuduje Kormorana

Stocznie: Remontowa i Marynarki Wojennej chcą budować nowoczesne niszczyciele min Kormoran. Dlatego założyły konsorcjum. Co na to resort obrony? – Jesteśmy gotowi do negocjacji – mówi w rozmowie z portalem polska-zbrojna gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister odpowiedzialny za modernizację armii.


Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. MW

dodaj komentarz

komentarze

~jakiś
1393599480
Okręt tej klasy powinien mieć działko szybkostrzelne 35mm + rakiety p/lot Grom oraz z 2 stron na burtach karabiny WKM 12,7mm na podstawach. Tylko wówczas może próbować się bronić skutecznie w razie potrzeby. Mały kaliber na okrętach wojennych naszej marynarki wojennej to poważny problem. Za mała siła ognia!
0E-37-37-29
~ja
1393598520
Jak czytam o prędkości polskich okrętów wojennych - 14 węzłów - to mnie to co najmniej dziwi. Okręt wojenny powinien być szybki niezależnie od tego do czego jest używany. Minimum 25 węzłów to podstawa.
0E-37-37-29
~scoobydoopoznan
1361878020
wstawcie im z 2 lasery do min .. ..
00-B3-ED-57

NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
 
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wytropić zagrożenie
Charge of Dragon
Front przy biurku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Szpej na miarę potrzeb
Ameryka daje wsparcie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
W Italii, za wolność waszą i naszą
Kolejne FlyEye dla wojska
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Posłowie dyskutowali o WOT
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Szybki marsz, trudny odwrót
25 lat w NATO – serwis specjalny
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojna na detale
Wojna w świętym mieście, część druga
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Pod skrzydłami Kormoranów
Kadisz za bohaterów
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Na straży wschodniej flanki NATO
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Rekordziści z WAT
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Święto stołecznego garnizonu
NATO na północnym szlaku
Zmiany w dodatkach stażowych
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna w świętym mieście, część trzecia
NATO on Northern Track
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Gunner, nie runner
Sandhurst: końcowe odliczanie
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
SOR w Legionowie
Sprawa katyńska à la española
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ramię w ramię z aliantami
Zachować właściwą kolejność działań
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Metoda małych kroków
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO