moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trałowce do remontu

Okręty „Dąbie” i „Resko” z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu czeka gruntowny remont w stoczni remontowej Nauta. Zmodernizowane zostaną silniki, wyposażenie i uzbrojenie trałowców. Wartość prac oszacowano na 45 milionów złotych. Do służby okręty wrócą pod koniec listopada.

       ORP Dąbie" w trakcie szkolenia bojowego

– Podpisaliśmy właśnie umowę na remont główny i dokowy okrętów „Dąbie” i „Resko”. Wykona go Stocznia Remontowa Nauta SA. To efekt zapowiadanej przez ministra obrony narodowej Tomasza Siemoniaka współpracy z polskimi firmami przy remontach i modernizacji sprzętu wojskowego – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka Inspektoratu Uzbrojenia MON. Prace będą kosztować około 45 milionów złotych. Na okrętach zostaną odnowione silniki oraz uzbrojenie. Modernizacja obejmie też systemy monitorowania i sterowania napędem głównym, elektrownią okrętową oraz instalacją osuszania okrętu.

– Prace powinny się zakończyć pod koniec listopada tego roku – zapowiada ppłk Ossolińska.

ORP „Dąbie” i „Resko” należą do dywizjonu trałowców, który na co dzień stacjonuje w świnoujskim porcie wojennym. – To okręty typu Gardno. Do służby wchodziły na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku – wyjaśnia kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski, rzecznik 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Trałowce ze Świnoujścia powstały w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Marynarze nazywają je plastikami, ponieważ ich kadłuby i pokłady nie są wykonane z metalu, lecz laminatu poliestrowo-szklanego. Dzięki takiemu rozwiązaniu trałowce pozostają prawie niewidoczne dla min magnetycznych. Minusem jest to, że kiedy morze jest wzburzone, na trałowcu kołysze bardziej niż na jednostkach o konstrukcji tradycyjnej. Każdy z okrętów ma dwa silniki wysokoprężne o łącznej mocy dwóch tysięcy koni mechanicznych. Jednostki mogą osiągać prędkość 14 węzłów.

Okręty typu Gardno zostały wyposażone w trały kontaktowe i niekontaktowe służące do oczyszczania morza z min, stacje hydroakustyczne oraz morski zestaw rakietowo-artyleryjski, składający się z podwójnej armaty kalibru 23 mm i podwójnej wyrzutni rakiet przeciwlotniczych.

Ich zadania sprowadzają się do oczyszczania i osłony akwenu, na którym działają inne okręty Marynarki Wojennej oraz szlaków żeglugowych.

 



O modernizacji Marynarki Wojennej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

 

Ślązak na kursie

Budowa okrętu patrolowego „Ślązak” dla Marynarki Wojennej zostanie dokończona. Tomasz Siemoniak, szef resortu obrony narodowej, podpisał ostatnie dokumenty w tej sprawie. Określają one zakres i harmonogram prac nad dokończeniem budowy jednostki, a także parametry techniczne, jakie ma spełniać uzbrojenie. Okręt trafi pod banderę Marynarki Wojennej w pierwszym kwartale 2016 roku.


Konsorcjum zbuduje Kormorana

Stocznie: Remontowa i Marynarki Wojennej chcą budować nowoczesne niszczyciele min Kormoran. Dlatego założyły konsorcjum. Co na to resort obrony? – Jesteśmy gotowi do negocjacji – mówi w rozmowie z portalem polska-zbrojna gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister odpowiedzialny za modernizację armii.


Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. MW

dodaj komentarz

komentarze

~jakiś
1393599480
Okręt tej klasy powinien mieć działko szybkostrzelne 35mm + rakiety p/lot Grom oraz z 2 stron na burtach karabiny WKM 12,7mm na podstawach. Tylko wówczas może próbować się bronić skutecznie w razie potrzeby. Mały kaliber na okrętach wojennych naszej marynarki wojennej to poważny problem. Za mała siła ognia!
0E-37-37-29
~ja
1393598520
Jak czytam o prędkości polskich okrętów wojennych - 14 węzłów - to mnie to co najmniej dziwi. Okręt wojenny powinien być szybki niezależnie od tego do czego jest używany. Minimum 25 węzłów to podstawa.
0E-37-37-29
~scoobydoopoznan
1361878020
wstawcie im z 2 lasery do min .. ..
00-B3-ED-57

Święto sportów walki w Warendorfie
 
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Śmierć gorsza niż wszystkie
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Odznaczenia za misję
Flyer, zdobywca przestworzy
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wyższe stawki dla niezawodowych
Demony wojny nie patrzą na płeć
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Radar na bezpieczeństwo
Ostatnia niedziela…
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Umacnianie ściany wschodniej
Kajakami po medale
Pracowity pobyt w kosmosie
Czarna Pantera celuje
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Dzieci wojny
Pieta Michniowska
Potrzebujemy najlepszych
Nie żyje żołnierz PKW Irak
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Wołyń – pamiętamy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Tłumy na zawodach w Krakowie
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Broń przeciwko wrogim satelitom
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Bezpieczniejsza Europa
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Czarne Pantery, ognia!
Ratownik w akcji
Pierwszy polski lot Apache’a
Nowe Abramsy już w Wesołej
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Planowano zamach na Zełenskiego
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
BWP-1 – historia na dekady
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Rekompensaty na ostatniej prostej
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Zatrzymania na granicach
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Ewakuacja Polaków z Izraela

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO