moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie holowniki dla szwedzkiego wojska

Försvarets Materielverk, czyli agencja odpowiadająca za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla szwedzkiej armii, podpisała umowę z polską firmą Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o. Kontrakt dotyczy wyprodukowania dziesięciu ciężkich samochodów ewakuacji i ratownictwa technicznego na podwoziu Scania 8 x 8. Ich koszt to 230 mln zł. Szwedzi zostawili sobie jednak opcję znacznego zwiększenia zamówienia.

Każda armia dla swoich czołgów czy kołowych transporterów piechoty musi mieć na zapleczu wozy zabezpieczenia technicznego. To specjalistyczne konstrukcje które mają błyskawicznie wesprzeć, a w razie potrzeby odholować uszkodzone lub zepsute pojazdy. WZT-emy, bo tak najczęściej bywają nazywane maszyny tego typu – mogą być osadzone na podwoziu gąsienicowym lub kołowym. To ostatnie rozwiązanie jest bardziej uniwersalne i umożliwia szybkie odholowanie np. kołowego transportera po drogach publicznych bez niszczenia ich nawierzchni.

Polskie holowniki zyskują dobre opinie na zagranicznych rynkach. Niedawno Försvarets Materielverk, czyli szwedzki urząd odpowiedzialny za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla tamtejszej armii, poinformował, że podpisał umowę z polską firmą na dostawę ciężkich pojazdów tego typu. Szwedzcy żołnierze zostaną wyposażeni w dziesięć nowoczesnych wozów ewakuacji i ratownictwa technicznego zbudowanych na bazie samochodu Scania z napędem 8 x 8. Producentem będzie firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

W tym roku do szwedzkich jednostek zostaną dostarczone trzy wyprodukowane w Polsce pojazdy. W 2026 roku – siedem. Potem szwedzkie wojsko zdecyduje, czy chce skorzystać z zapisanej w kontrakcie opcji zwiększenia dostaw jeszcze o 35 pojazdów. Wartość kontraktu – bez uwzględniania prawa opcji – wynosi około 230 mln zł.

Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne to jeden z największych w tej części Europy producentów różnego typu wozów przeznaczonych dla straży pożarnych. Ma również dość duże doświadczenie w budowie konstrukcji przeznaczonych dla innych służb mundurowych. Kilka lat temu we współpracy z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej WAT-u oraz Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej inżynierowie ze „Szczęśniaka” zbudowali ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego o kryptonimie Mamut (KWZT-1 Mamut). Na jego bazie powstały wozy techniczne, które zakupiły Arabia Saudyjska (KWZT-2) i Czechy (KWZT-3).

Choć szwedzka armia nie ujawnia szczegółów na temat parametrów holowników, które ma zbudować dla niej polska firma, wiadomo, iż pojazdy te będą wyposażone w wyciągarkę główną Sepson Septrac o sile uciągu 20 t oraz żuraw główny o udźwigu 20 t.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze

~juzz
1742063700
A WP zakupiło w Szwecji, no fajnie.
EF-B7-B3-61

NATO – jesteśmy z Polską
Defendery skompletowane
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Premier: prowokacja bez precedensu
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Tukan na smyczy
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
„Road Runner” w Libanie
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Husarz z polskim instruktorem
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Dwie agresje, dwie okupacje
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Największy transport Abramsów w tym roku
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Rekompensaty na nowych zasadach
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Hekatomba na Woli
Z najlepszymi na planszy
Zwycięska batalia o stolicę
Kurs dla najlepszych w SERE
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pożegnanie z Columbią
Krok ku niezależności
Wielkie zbrojenia za Odrą
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Świetne występy polskich żołnierzy
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Orlik na Alfę
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Terytorialsi na pętli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Black Hawki nad Warszawą
Beret „na rekinka” lub koguta
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Święto Wojsk Lądowych
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO