moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie holowniki dla szwedzkiego wojska

Försvarets Materielverk, czyli agencja odpowiadająca za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla szwedzkiej armii, podpisała umowę z polską firmą Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o. Kontrakt dotyczy wyprodukowania dziesięciu ciężkich samochodów ewakuacji i ratownictwa technicznego na podwoziu Scania 8 x 8. Ich koszt to 230 mln zł. Szwedzi zostawili sobie jednak opcję znacznego zwiększenia zamówienia.

Każda armia dla swoich czołgów czy kołowych transporterów piechoty musi mieć na zapleczu wozy zabezpieczenia technicznego. To specjalistyczne konstrukcje które mają błyskawicznie wesprzeć, a w razie potrzeby odholować uszkodzone lub zepsute pojazdy. WZT-emy, bo tak najczęściej bywają nazywane maszyny tego typu – mogą być osadzone na podwoziu gąsienicowym lub kołowym. To ostatnie rozwiązanie jest bardziej uniwersalne i umożliwia szybkie odholowanie np. kołowego transportera po drogach publicznych bez niszczenia ich nawierzchni.

Polskie holowniki zyskują dobre opinie na zagranicznych rynkach. Niedawno Försvarets Materielverk, czyli szwedzki urząd odpowiedzialny za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla tamtejszej armii, poinformował, że podpisał umowę z polską firmą na dostawę ciężkich pojazdów tego typu. Szwedzcy żołnierze zostaną wyposażeni w dziesięć nowoczesnych wozów ewakuacji i ratownictwa technicznego zbudowanych na bazie samochodu Scania z napędem 8 x 8. Producentem będzie firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

REKLAMA

W tym roku do szwedzkich jednostek zostaną dostarczone trzy wyprodukowane w Polsce pojazdy. W 2026 roku – siedem. Potem szwedzkie wojsko zdecyduje, czy chce skorzystać z zapisanej w kontrakcie opcji zwiększenia dostaw jeszcze o 35 pojazdów. Wartość kontraktu – bez uwzględniania prawa opcji – wynosi około 230 mln zł.

Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne to jeden z największych w tej części Europy producentów różnego typu wozów przeznaczonych dla straży pożarnych. Ma również dość duże doświadczenie w budowie konstrukcji przeznaczonych dla innych służb mundurowych. Kilka lat temu we współpracy z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej WAT-u oraz Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej inżynierowie ze „Szczęśniaka” zbudowali ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego o kryptonimie Mamut (KWZT-1 Mamut). Na jego bazie powstały wozy techniczne, które zakupiły Arabia Saudyjska (KWZT-2) i Czechy (KWZT-3).

Choć szwedzka armia nie ujawnia szczegółów na temat parametrów holowników, które ma zbudować dla niej polska firma, wiadomo, iż pojazdy te będą wyposażone w wyciągarkę główną Sepson Septrac o sile uciągu 20 t oraz żuraw główny o udźwigu 20 t.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze

~juzz
1742063700
A WP zakupiło w Szwecji, no fajnie.
EF-B7-B3-61

Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
 
Filary bezpieczeństwa
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Poznać rakietowego Homara
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Podniebny Pegaz
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Szabla hubalczyków
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
DriX – towarzysz okrętu
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Polskie F-16 w służbie NATO
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Walka pod napięciem
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Na pomoc po katastrofie
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Nowa siła uderzeniowa
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Rodzina na wagę złota
Pierwsza misja Gripenów
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Początek „Burzy”
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Pracowity dyżur Typhoonów
Więcej polskiego trotylu dla USA
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Wiedza na trudne czasy
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Więcej na mieszkanie za granicą
Apache’e na horyzoncie
Pegaz nad Europą
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Gra o kapitulację
Podniebne wsparcie sojuszników
Gdy sekundy decydują o życiu
Składy wysokiego ryzyka
Koniec wojny, którego nie znamy
Więcej amunicji do Rosomaków
Ustawa bliżej żołnierzy
Medycyna na morzu
Sport kształtuje mentalność
Ogień z nabrzeża
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Ukwiał z Gdańska
Henry Szymanski na tropie prawdy
Wspólna wola obrony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO