moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie holowniki dla szwedzkiego wojska

Försvarets Materielverk, czyli agencja odpowiadająca za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla szwedzkiej armii, podpisała umowę z polską firmą Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o. Kontrakt dotyczy wyprodukowania dziesięciu ciężkich samochodów ewakuacji i ratownictwa technicznego na podwoziu Scania 8 x 8. Ich koszt to 230 mln zł. Szwedzi zostawili sobie jednak opcję znacznego zwiększenia zamówienia.

Każda armia dla swoich czołgów czy kołowych transporterów piechoty musi mieć na zapleczu wozy zabezpieczenia technicznego. To specjalistyczne konstrukcje które mają błyskawicznie wesprzeć, a w razie potrzeby odholować uszkodzone lub zepsute pojazdy. WZT-emy, bo tak najczęściej bywają nazywane maszyny tego typu – mogą być osadzone na podwoziu gąsienicowym lub kołowym. To ostatnie rozwiązanie jest bardziej uniwersalne i umożliwia szybkie odholowanie np. kołowego transportera po drogach publicznych bez niszczenia ich nawierzchni.

Polskie holowniki zyskują dobre opinie na zagranicznych rynkach. Niedawno Försvarets Materielverk, czyli szwedzki urząd odpowiedzialny za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla tamtejszej armii, poinformował, że podpisał umowę z polską firmą na dostawę ciężkich pojazdów tego typu. Szwedzcy żołnierze zostaną wyposażeni w dziesięć nowoczesnych wozów ewakuacji i ratownictwa technicznego zbudowanych na bazie samochodu Scania z napędem 8 x 8. Producentem będzie firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

W tym roku do szwedzkich jednostek zostaną dostarczone trzy wyprodukowane w Polsce pojazdy. W 2026 roku – siedem. Potem szwedzkie wojsko zdecyduje, czy chce skorzystać z zapisanej w kontrakcie opcji zwiększenia dostaw jeszcze o 35 pojazdów. Wartość kontraktu – bez uwzględniania prawa opcji – wynosi około 230 mln zł.

Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne to jeden z największych w tej części Europy producentów różnego typu wozów przeznaczonych dla straży pożarnych. Ma również dość duże doświadczenie w budowie konstrukcji przeznaczonych dla innych służb mundurowych. Kilka lat temu we współpracy z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej WAT-u oraz Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej inżynierowie ze „Szczęśniaka” zbudowali ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego o kryptonimie Mamut (KWZT-1 Mamut). Na jego bazie powstały wozy techniczne, które zakupiły Arabia Saudyjska (KWZT-2) i Czechy (KWZT-3).

Choć szwedzka armia nie ujawnia szczegółów na temat parametrów holowników, które ma zbudować dla niej polska firma, wiadomo, iż pojazdy te będą wyposażone w wyciągarkę główną Sepson Septrac o sile uciągu 20 t oraz żuraw główny o udźwigu 20 t.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze

~juzz
1742063700
A WP zakupiło w Szwecji, no fajnie.
EF-B7-B3-61

Odznaczenia za wzorową służbę
Nie daj się zhakować
Wellington „Zosia” znad Bremy
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Lojalny skrzydłowy bez pilota
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Szansa na nowe życie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Abolicja dla ochotników
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Marynarze mają nowe motorówki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Kolejny kontrakt Dezametu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Niespokojny poranek pilotów
Marynarze podjęli wyzwanie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Sukces Polaka w biegu z marines
Kaman – domknięcie historii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Starcie pancerniaków
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Męska sprawa: profilaktyka
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Standardy NATO w Siedlcach
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Zasiać strach w szeregach wroga
Kircholm 1605
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rusza program „wGotowości”
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Sportowcy na poligonie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Mundurowi z benefitami
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Pięściarska uczta w Suwałkach
Arteterapia dla weteranów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Inwestycja w bezpieczeństwo
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Mity i manipulacje
Pomnik nieznanych bohaterów
Koniec dzieciństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO