moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie holowniki dla szwedzkiego wojska

Försvarets Materielverk, czyli agencja odpowiadająca za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla szwedzkiej armii, podpisała umowę z polską firmą Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o. Kontrakt dotyczy wyprodukowania dziesięciu ciężkich samochodów ewakuacji i ratownictwa technicznego na podwoziu Scania 8 x 8. Ich koszt to 230 mln zł. Szwedzi zostawili sobie jednak opcję znacznego zwiększenia zamówienia.

Każda armia dla swoich czołgów czy kołowych transporterów piechoty musi mieć na zapleczu wozy zabezpieczenia technicznego. To specjalistyczne konstrukcje które mają błyskawicznie wesprzeć, a w razie potrzeby odholować uszkodzone lub zepsute pojazdy. WZT-emy, bo tak najczęściej bywają nazywane maszyny tego typu – mogą być osadzone na podwoziu gąsienicowym lub kołowym. To ostatnie rozwiązanie jest bardziej uniwersalne i umożliwia szybkie odholowanie np. kołowego transportera po drogach publicznych bez niszczenia ich nawierzchni.

Polskie holowniki zyskują dobre opinie na zagranicznych rynkach. Niedawno Försvarets Materielverk, czyli szwedzki urząd odpowiedzialny za zakupy sprzętu i uzbrojenia dla tamtejszej armii, poinformował, że podpisał umowę z polską firmą na dostawę ciężkich pojazdów tego typu. Szwedzcy żołnierze zostaną wyposażeni w dziesięć nowoczesnych wozów ewakuacji i ratownictwa technicznego zbudowanych na bazie samochodu Scania z napędem 8 x 8. Producentem będzie firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

W tym roku do szwedzkich jednostek zostaną dostarczone trzy wyprodukowane w Polsce pojazdy. W 2026 roku – siedem. Potem szwedzkie wojsko zdecyduje, czy chce skorzystać z zapisanej w kontrakcie opcji zwiększenia dostaw jeszcze o 35 pojazdów. Wartość kontraktu – bez uwzględniania prawa opcji – wynosi około 230 mln zł.

Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne to jeden z największych w tej części Europy producentów różnego typu wozów przeznaczonych dla straży pożarnych. Ma również dość duże doświadczenie w budowie konstrukcji przeznaczonych dla innych służb mundurowych. Kilka lat temu we współpracy z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej WAT-u oraz Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej inżynierowie ze „Szczęśniaka” zbudowali ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego o kryptonimie Mamut (KWZT-1 Mamut). Na jego bazie powstały wozy techniczne, które zakupiły Arabia Saudyjska (KWZT-2) i Czechy (KWZT-3).

Choć szwedzka armia nie ujawnia szczegółów na temat parametrów holowników, które ma zbudować dla niej polska firma, wiadomo, iż pojazdy te będą wyposażone w wyciągarkę główną Sepson Septrac o sile uciągu 20 t oraz żuraw główny o udźwigu 20 t.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze

~juzz
1742063700
A WP zakupiło w Szwecji, no fajnie.
EF-B7-B3-61

Wojsko ma swojego satelitę!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Plan na WAM
Przygotowani znaczy bezpieczni
Dzień wart stu lat
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Szwedzi w pętli
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Komplet medali wojskowych na ringu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
W krainie Świętego Mikołaja
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Orka na kursie
Nowe zdolności sił zbrojnych
Militarne Schengen
Mundurowi z benefitami
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Don’t Get Hacked
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Artylerzyści mają moc!
Smak służby
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Czas na polskie Borsuki
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Najdłuższa noc
Gdy ucichnie artyleria
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Borsuki jadą do wojska!
Satelita MikroSAR nadaje
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Polski „Wiking” dla Danii
Pancerniacy jadą na misję
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niebo pod osłoną
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Zawiszacy przywitali Borsuki
Nadchodzi era Borsuka
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Holenderska misja na polskim niebie
Wojskowa łączność w Kosmosie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO