moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na gąsienicach zaminować teren

Wsparciem dla Baobabów na podwoziu kołowym, które wojsko otrzyma w przyszłym roku, mają być gąsienicowe transportery minowania narzutowego. Producenci tego rodzaju sprzętu mogą zgłaszać się do Agencji Uzbrojenia na wstępne konsultacje rynkowe, by przedstawić swoje oferty. Mają czas do 14 lutego.

Transporter minowania narzutowego (TMN) Kroton.

Gąsienicowy transporter minowania narzutowego to sprzęt, z którego mają korzystać wojska inżynieryjne. Zgodnie z wymogami armii sercem pojazdu ma być sterowany komputerowo system minowania narzutowego, w którego skład będzie wchodziło sześć miotaczy. Każdy wyposażony w 20 kaset zawierających łącznie sto min przeciwpancernych MN-123.

 

Szybki i z dobrym zapleczem

Wojsko Polskie oczekuje, że układ napędowy transportera będzie się składał m.in. ze zintegrowanego zespołu napędowego w układzie power-pack, gąsienicowego układu jezdnego umożliwiającego poruszanie się po drogach publicznych, a podwozie będzie miało hydropneumatyczne zawieszenie. Pojazd powinien być wyposażony nie tylko w nowoczesne środki łączności, lecz również w system teleinformatyczny umożliwiający wymianę danych z klauzulą „zastrzeżone” na odległość do 30 km.

Agencja Uzbrojenia zaprasza firmy zbrojeniowe zainteresowane dostarczeniem wojsku nowych gąsienicowych transporterów minowania narzutowego na wstępne konsultacje rynkowe (formuła kilka lat temu zastąpiła dialog techniczny), w czasie których będą mogli zaprezentować swoje rozwiązania.

Rozmowy mają się toczyć do końca maja. Poza parametrami technicznymi sprzętu przedstawicieli Agencji Uzbrojenia będą szczególnie interesować kwestie logistyczne, czyli nie tylko harmonogram dostaw i koszt zakupu, lecz także możliwości serwisowania i naprawy. Firmy, które chcą wziąć udział w spotkaniach, mogą się zgłaszać do 14 lutego.

Pełna min droga Krotona

Obecnie Wojsko Polskie jest wyposażone w jeden typ pojazdów minowania narzutowego – to osadzone na podwoziu gąsienicowym, a dokładniej na podwoziu pojazdu SPG-2A, transportery minowania narzutowego (TMN) Kroton. W ciągu kwadransa Kroton jest w stanie rozstawić 400 min, tworząc tym samym zaporę przeciwko piechocie czy oddziałom pancernym nieprzyjaciela.

Choć polski przemysł przez prawie dziesięć lat prac badawczo-rozwojowych (realizowanych od 1994 roku) włożył sporo wysiłku, aby spełnić wymagania stawiane Krotonowi przez armię, to wojsko zamówiło jedynie sześć pojazdów. I uruchomiło prace nad jego kołową wersją.

Choć ostatecznie projekt budowy Krotona-K upadł, to wojska inżynieryjne wróciły do tego tematu po niecałej dekadzie. Aby tym razem skrócić czas opracowania konstrukcji, firmy na własny koszt przygotowały prototyp pojazdu o nazwie Baobab-K, który w niecałe 20 minut może postawić zaporę złożoną z 600 min przeciwpancernych. Niestety czas pokazał, że nie przyspieszyło to zbytnio pozyskania wozów przez Siły Zbrojne RP. Prototyp Baobaba, wtedy jeszcze nazywającego się PMN (platforma minowania narzutowego), inżynierowie z Huty Stalowa Wola zaprezentowali publicznie w 2007 roku podczas targów zbrojeniowych w Kielcach. Ale 24 Baobaby-K wojsko zamówiło dopiero w 2023 roku. Pierwsze z nich mają dotrzeć do jednostek w przyszłym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 1 BPanc

dodaj komentarz

komentarze

~jampol
1738088460
Tak mi to wygląda że o tych sprawach wypowiadają się amatorzy!? Przecież Baobab i Kroton to jest to samo , różnica polega tylko na podwoziu!!! Wszystko to wygląda dziwnie , ze Ślązaka na siłę robią Gawrona !!!
28-73-5B-E1

Niezłomni w obronie
„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Speczespół wybierze „Orkę”
Dywersanci atakują
Pasja i fart
Medycy na start
Koniec dzieciństwa
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Zawiszacy na Litwie
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Droga do GROM-u”
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Brytyjczycy na wschodniej straży
DragonFly czeka na wojsko
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Koniec pewnej epoki
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Polskie Bayraktary nad Turcją
W wojsku orientują się najlepiej
Polski „Wiking” dla Danii
Maratońskie święto w Warszawie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojny na rzut kostką
Jelcz się wzmacnia
W poszukiwaniu majora Serafina
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Standardy NATO w Siedlcach
WOT na Szlaku Ratunkowym
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Szli po odznakę norweskiej armii
Mity i manipulacje
Młodzi i bezzałogowce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Kawaleria w szkole
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Terytorialsi w akcji
Kircholm 1605
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Człowiek jest najważniejszy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Abolicja dla ochotników
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Medicine for Hard Times
Transbałtycka współpraca
Kosmiczny Perun
Deterrence in Polish
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Priorytetowe zaangażowanie
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Orientuj się bez GPS-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO