moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na gąsienicach zaminować teren

Wsparciem dla Baobabów na podwoziu kołowym, które wojsko otrzyma w przyszłym roku, mają być gąsienicowe transportery minowania narzutowego. Producenci tego rodzaju sprzętu mogą zgłaszać się do Agencji Uzbrojenia na wstępne konsultacje rynkowe, by przedstawić swoje oferty. Mają czas do 14 lutego.

Transporter minowania narzutowego (TMN) Kroton.

Gąsienicowy transporter minowania narzutowego to sprzęt, z którego mają korzystać wojska inżynieryjne. Zgodnie z wymogami armii sercem pojazdu ma być sterowany komputerowo system minowania narzutowego, w którego skład będzie wchodziło sześć miotaczy. Każdy wyposażony w 20 kaset zawierających łącznie sto min przeciwpancernych MN-123.

 

Szybki i z dobrym zapleczem

Wojsko Polskie oczekuje, że układ napędowy transportera będzie się składał m.in. ze zintegrowanego zespołu napędowego w układzie power-pack, gąsienicowego układu jezdnego umożliwiającego poruszanie się po drogach publicznych, a podwozie będzie miało hydropneumatyczne zawieszenie. Pojazd powinien być wyposażony nie tylko w nowoczesne środki łączności, lecz również w system teleinformatyczny umożliwiający wymianę danych z klauzulą „zastrzeżone” na odległość do 30 km.

Agencja Uzbrojenia zaprasza firmy zbrojeniowe zainteresowane dostarczeniem wojsku nowych gąsienicowych transporterów minowania narzutowego na wstępne konsultacje rynkowe (formuła kilka lat temu zastąpiła dialog techniczny), w czasie których będą mogli zaprezentować swoje rozwiązania.

Rozmowy mają się toczyć do końca maja. Poza parametrami technicznymi sprzętu przedstawicieli Agencji Uzbrojenia będą szczególnie interesować kwestie logistyczne, czyli nie tylko harmonogram dostaw i koszt zakupu, lecz także możliwości serwisowania i naprawy. Firmy, które chcą wziąć udział w spotkaniach, mogą się zgłaszać do 14 lutego.

Pełna min droga Krotona

Obecnie Wojsko Polskie jest wyposażone w jeden typ pojazdów minowania narzutowego – to osadzone na podwoziu gąsienicowym, a dokładniej na podwoziu pojazdu SPG-2A, transportery minowania narzutowego (TMN) Kroton. W ciągu kwadransa Kroton jest w stanie rozstawić 400 min, tworząc tym samym zaporę przeciwko piechocie czy oddziałom pancernym nieprzyjaciela.

Choć polski przemysł przez prawie dziesięć lat prac badawczo-rozwojowych (realizowanych od 1994 roku) włożył sporo wysiłku, aby spełnić wymagania stawiane Krotonowi przez armię, to wojsko zamówiło jedynie sześć pojazdów. I uruchomiło prace nad jego kołową wersją.

Choć ostatecznie projekt budowy Krotona-K upadł, to wojska inżynieryjne wróciły do tego tematu po niecałej dekadzie. Aby tym razem skrócić czas opracowania konstrukcji, firmy na własny koszt przygotowały prototyp pojazdu o nazwie Baobab-K, który w niecałe 20 minut może postawić zaporę złożoną z 600 min przeciwpancernych. Niestety czas pokazał, że nie przyspieszyło to zbytnio pozyskania wozów przez Siły Zbrojne RP. Prototyp Baobaba, wtedy jeszcze nazywającego się PMN (platforma minowania narzutowego), inżynierowie z Huty Stalowa Wola zaprezentowali publicznie w 2007 roku podczas targów zbrojeniowych w Kielcach. Ale 24 Baobaby-K wojsko zamówiło dopiero w 2023 roku. Pierwsze z nich mają dotrzeć do jednostek w przyszłym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 1 BPanc

dodaj komentarz

komentarze

~jampol
1738088460
Tak mi to wygląda że o tych sprawach wypowiadają się amatorzy!? Przecież Baobab i Kroton to jest to samo , różnica polega tylko na podwoziu!!! Wszystko to wygląda dziwnie , ze Ślązaka na siłę robią Gawrona !!!
28-73-5B-E1

ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Brytyjczycy żegnają Malbork
Strzelanina w bazie US Army
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Huta Stalowa Wola na MSPO
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Baobab z miotaczem
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Drones on the Offensive
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Na motocyklach śladami historii
Koniec miękkiej gry
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Towarzysze czołgów
„Był twarzą sił powietrznych”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Świetne występy polskich żołnierzy
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Szczelna sieć dla Tarczy
Wyczekiwane przyspieszenie
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Czas nowych inwestycji
Wielkie zbrojenia za Odrą
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Nocne ataki na Ukrainę
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Warszawo, do broni!
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Beret „na rekinka” lub koguta
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Lepsza efektywność
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Zwycięska batalia o stolicę
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Norwegowie budują na polskim poligonie
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
Najmłodszy w rodzinie
Wypadek przed Air Show
Orlik na Alfę
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
„Road Runner” w Libanie
Startuje „Żelazny obrońca”
Flytrap, czyli młot na drony
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zakupy według potrzeb
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Z najlepszymi na planszy
Dwie agresje, dwie okupacje
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Hekatomba na Woli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO