moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejny Kormoran na kursie

Szereg nowoczesnych pojazdów podwodnych do poszukiwania, klasyfikacji i niszczenia min morskich, cichy napęd, ponadprzeciętna zwrotność – to tylko część atutów, którymi dysponują niszczyciele min projektu 258, znane pod kryptonimem Kormoran II. Dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding odbyło się cięcie blach pod szósty już okręt tego typu.

Szósty z Kormoranów otrzyma nazwę ORP „Czajka” – tak jak dwa inne okręty, które przed laty służyły w polskiej marynarce. Pierwszym był zbudowany jeszcze przed wojną trałowiec redowy typu Jaskółka, a drugim niszczyciel min projektu 206FM wielokrotnie reprezentujący Polskę podczas międzynarodowych manewrów i misji natowskiego zespołu SNMCMG1. Jednostkę tę doskonale pamięta wielu marynarzy, którzy do dziś służą pod biało-czerwoną banderą. Z linii została wycofana zaledwie trzy lata temu. Kolejna „Czajka”, podobnie jak jej poprzedniczka, wejdzie w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. – Trafi do stacjonującego w Świnoujściu 12 Dywizjonu Trałowców – informuje kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik 8 FOW.

 

Tym samym flotylla zyska kolejny okręt, który w swojej klasie zaliczany jest do światowej czołówki. Kormorany II przeznaczone są do poszukiwania, klasyfikacji i niszczenia min morskich. Same także mogą je stawiać. Okręty zostały zbudowane w taki sposób, by zagwarantować załogom maksymalne bezpieczeństwo. Kadłuby z amagnetycznej stali i elektryczny napęd pozwalają zredukować pola fizyczne jednostek, a co za tym idzie, zminimalizować ryzyko niekontrolowanej detonacji rozmieszczonych na morzu min. Pędniki cykloidalne zamiast tradycyjnych śrub gwarantują okrętom ponadprzeciętną manewrowość. Do tego każdy z Kormoranów został wyposażony w szereg podwodnych pojazdów, które służą do wykrywania i neutralizacji min. Ochronę przed atakami z powietrza i powierzchni morza zapewniają jednostkom m.in. wielkokalibrowe karabiny maszynowe oraz nowoczesna armata kalibru 35 mm. Na razie wyjątkiem jest tutaj prototypowy Kormoran, który ciągle jeszcze korzysta z 23-milimetrowego Wróbla, ale i na jego pokładzie armata docelowo ma zostać wymieniona. Wszystkie bez wyjątku niszczyciele min projektu 258 korzystają za to z systemu zarządzania walką SCOT-M, który gromadzi oraz analizuje dane spływające z okrętowych urządzeń i jednocześnie pomaga nimi sterować, podpowiadając rozwiązania optymalne w danej sytuacji.

Obecnie w 8 FOW służą trzy Kormorany. Wszystkie wchodzą w skład 13 Dywizjonu Trałowców i stacjonują w Gdyni. W stoczni Remontowa Shipbuilding budowane są już jednak trzy kolejne jednostki. One z kolei zasilą 12 Dywizjon Trałowców. – Nowe okręty mają już dowódców, krok po kroku kompletowane są też załogi. Będą tam służyć marynarze z naszego dywizjonu, ale również nowe osoby – zaznacza kmdr por. Sławomir Góra, dowódca 12 dtr. Załogi okrętów 604 i 605, czyli „Jaskółki” i „Rybitwy”, mocno angażują się w ich budowę. Niebawem tą samą drogą pójdą marynarze z „Czajki”. Trwają także szkolenia. – Członkowie załóg naszych Kormoranów jeżdżą do Gdyni, gdzie korzystają z wiedzy i doświadczenia kolegów z 13 Dywizjonu Trałowców – tłumaczy kmdr por. Góra. Na tym jednak nie koniec. Ostatnio np. grupa marynarzy ze Świnoujścia odwiedziła ośrodek w niemieckim Neustadt. Tam wspólnie z załogą ORP „Mewa” zaliczyła kompleksowe szkolenie w ośrodku German Navy Damage Control Training Center. Dotyczyło ono walki na morzu i obrony przeciwawaryjnej okrętu.

Okręty projektu 258 buduje konsorcjum, w skład którego oprócz wspomnianej stoczni Remontowa Shipbuilding wchodzą PGZ Stocznia Wojenna oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni. Prace toczą się bez większych przeszkód. W czerwcu tego roku zwodowany został kadłub przyszłego okrętu ORP „Jaskółka”, zaś trzy miesiące wcześniej stoczniowcy położyli stępkę pod „Rybitwę”. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsza z jednostek powinna wejść do służby w 2026 roku. Kolejne mają do niej dołączać w kilkumiesięcznych odstępach. – Czas płynie bardzo szybko. Prawdę mówiąc, oczami wyobraźni widzę już, jak te okręty stoją przy naszym nabrzeżu – przyznaje kmdr por. Góra.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl

dodaj komentarz

komentarze


Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
 
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Podejrzane manewry na Bałtyku
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
W Dęblinie tylko do przodu
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Lekcje na poligonie
Kierunek Karkonosze
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Podróż w ciemność
DNA GROM-u
Wyzwanie, które integruje
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
100 lat historii Szkoły Orląt
PGZ na nowo
W wakacje wstąp do WOT-u!
Letni wypoczynek z MON-em
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Nowy rozdział w historii Mesko
Dezamet rośnie w siłę
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Robotyka to przyszłość medycyny
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Nasi czołgiści najlepsi
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Żołnierz influencer?
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Badania z WAT-u na misji AX-4
Tak uczyły się latać orlęta
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Uczelnia wysokich lotów
Film o Feniksie i terytorialsach
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
ASzWoj na warcie od pokoleń
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Misja PKW „Olimp” doceniona
Piloci na straży bezpieczeństwa
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Zmagania sześcioosobowych armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dzień, który zmienił bieg wojny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzy okręty, jeden zespół
Ogniem i tarczą
Nowe cele obronne NATO
ZMU dla marynarzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Walczmy mądrze
Od chaosu do wiktorii
Droga do zespołu bojowego GROM
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO