moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejny Kormoran na kursie

Szereg nowoczesnych pojazdów podwodnych do poszukiwania, klasyfikacji i niszczenia min morskich, cichy napęd, ponadprzeciętna zwrotność – to tylko część atutów, którymi dysponują niszczyciele min projektu 258, znane pod kryptonimem Kormoran II. Dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding odbyło się cięcie blach pod szósty już okręt tego typu.

Szósty z Kormoranów otrzyma nazwę ORP „Czajka” – tak jak dwa inne okręty, które przed laty służyły w polskiej marynarce. Pierwszym był zbudowany jeszcze przed wojną trałowiec redowy typu Jaskółka, a drugim niszczyciel min projektu 206FM wielokrotnie reprezentujący Polskę podczas międzynarodowych manewrów i misji natowskiego zespołu SNMCMG1. Jednostkę tę doskonale pamięta wielu marynarzy, którzy do dziś służą pod biało-czerwoną banderą. Z linii została wycofana zaledwie trzy lata temu. Kolejna „Czajka”, podobnie jak jej poprzedniczka, wejdzie w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. – Trafi do stacjonującego w Świnoujściu 12 Dywizjonu Trałowców – informuje kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik 8 FOW.

 

Tym samym flotylla zyska kolejny okręt, który w swojej klasie zaliczany jest do światowej czołówki. Kormorany II przeznaczone są do poszukiwania, klasyfikacji i niszczenia min morskich. Same także mogą je stawiać. Okręty zostały zbudowane w taki sposób, by zagwarantować załogom maksymalne bezpieczeństwo. Kadłuby z amagnetycznej stali i elektryczny napęd pozwalają zredukować pola fizyczne jednostek, a co za tym idzie, zminimalizować ryzyko niekontrolowanej detonacji rozmieszczonych na morzu min. Pędniki cykloidalne zamiast tradycyjnych śrub gwarantują okrętom ponadprzeciętną manewrowość. Do tego każdy z Kormoranów został wyposażony w szereg podwodnych pojazdów, które służą do wykrywania i neutralizacji min. Ochronę przed atakami z powietrza i powierzchni morza zapewniają jednostkom m.in. wielkokalibrowe karabiny maszynowe oraz nowoczesna armata kalibru 35 mm. Na razie wyjątkiem jest tutaj prototypowy Kormoran, który ciągle jeszcze korzysta z 23-milimetrowego Wróbla, ale i na jego pokładzie armata docelowo ma zostać wymieniona. Wszystkie bez wyjątku niszczyciele min projektu 258 korzystają za to z systemu zarządzania walką SCOT-M, który gromadzi oraz analizuje dane spływające z okrętowych urządzeń i jednocześnie pomaga nimi sterować, podpowiadając rozwiązania optymalne w danej sytuacji.

Obecnie w 8 FOW służą trzy Kormorany. Wszystkie wchodzą w skład 13 Dywizjonu Trałowców i stacjonują w Gdyni. W stoczni Remontowa Shipbuilding budowane są już jednak trzy kolejne jednostki. One z kolei zasilą 12 Dywizjon Trałowców. – Nowe okręty mają już dowódców, krok po kroku kompletowane są też załogi. Będą tam służyć marynarze z naszego dywizjonu, ale również nowe osoby – zaznacza kmdr por. Sławomir Góra, dowódca 12 dtr. Załogi okrętów 604 i 605, czyli „Jaskółki” i „Rybitwy”, mocno angażują się w ich budowę. Niebawem tą samą drogą pójdą marynarze z „Czajki”. Trwają także szkolenia. – Członkowie załóg naszych Kormoranów jeżdżą do Gdyni, gdzie korzystają z wiedzy i doświadczenia kolegów z 13 Dywizjonu Trałowców – tłumaczy kmdr por. Góra. Na tym jednak nie koniec. Ostatnio np. grupa marynarzy ze Świnoujścia odwiedziła ośrodek w niemieckim Neustadt. Tam wspólnie z załogą ORP „Mewa” zaliczyła kompleksowe szkolenie w ośrodku German Navy Damage Control Training Center. Dotyczyło ono walki na morzu i obrony przeciwawaryjnej okrętu.

Okręty projektu 258 buduje konsorcjum, w skład którego oprócz wspomnianej stoczni Remontowa Shipbuilding wchodzą PGZ Stocznia Wojenna oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni. Prace toczą się bez większych przeszkód. W czerwcu tego roku zwodowany został kadłub przyszłego okrętu ORP „Jaskółka”, zaś trzy miesiące wcześniej stoczniowcy położyli stępkę pod „Rybitwę”. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsza z jednostek powinna wejść do służby w 2026 roku. Kolejne mają do niej dołączać w kilkumiesięcznych odstępach. – Czas płynie bardzo szybko. Prawdę mówiąc, oczami wyobraźni widzę już, jak te okręty stoją przy naszym nabrzeżu – przyznaje kmdr por. Góra.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl

dodaj komentarz

komentarze


Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
 
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Polskie F-16 w służbie NATO
Rodzina na wagę złota
Kolejowy sabotaż udaremniony
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podniebny Pegaz
Wyścig zbrojeń wystartował
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzy dekady DGW
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Rex Bolizlavus
Pilecki ucieka z Auschwitz
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Double Eagle – podwodny tropiciel
Baltic Sea Under Control
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Pierwsza misja Gripenów
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Poznać rakietowego Homara
Sport kształtuje mentalność
Wyrok za tragiczny wypadek
Więcej polskiego trotylu dla USA
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Medycyna na morzu
Strażnik nieba
W Ełku wykuwają charaktery
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Podniebne wsparcie sojuszników
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Składy wysokiego ryzyka
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Pracowity dyżur Typhoonów
Więcej na mieszkanie za granicą
Henry Szymanski na tropie prawdy
„Pułaski” na Atlantyku
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Zwycięstwo mordercy
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Szabla hubalczyków
Zatopiony problem
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Święto ludzi z pasją
Powstaje armia dronów
Więcej amunicji do Rosomaków
Debiut polskiego AW149
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Viva Polaki! Viva liberatori!
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO