moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dla lepszego rozpoznania – Kleszcze

To oczy i uszy polskiej armii – mówił wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz o opancerzonych transporterach rozpoznawczych Kleszcz. Dziś wojsko podpisało umowę wykonawczą na dostawę 28 nowych pojazdów wyprodukowanych przez spółkę AMZ-Kutno. Kontrakt wart jest 800 mln zł. Pierwsze wozy żołnierze otrzymają w 2026 roku.

– Dzisiaj podpisujemy kolejną w tym tygodniu umowę na sprzęt dla Wojska Polskiego – podkreślał wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz. Szef MON-u przypomniał o porozumieniu dotyczącym produkcji w Polsce wyrzutni do systemu Patriot oraz o zakupie śmigłowców Apache. Dziś kolej na wsparcie dla wojsk rozpoznania. W 1 Warszawskiej Brygadzie Pancernej gen. bryg. Artur Kuptel, szef Agencji Uzbrojenia, oraz Dariusz Fabisiak, prezes AMZ-Kutno SA, podpisali umowę wykonawczą dotyczącą opancerzonych transporterów rozpoznawczych Kleszcz. Wojsko kupiło 28 pojazdów za 800 mln zł.


Film: Aleksander Kruk, Mikołaj Marciniak / ZbrojnaTV

Wicepremier Kosiniak-Kamysz podkreślał, że transporter to polska myśl techniczna. – To połączenie pracy przemysłu obronnego, tego prywatnego, czyli AMZ-Kutno, oraz ekspertów z wojskowych instytutów, którzy opracowali możliwości, funkcjonalność i zastosowanie taktyczne transportera – wymieniał minister obrony.

„Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy (LOTR) Kleszcz został opracowany w ramach umowy zawartej pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego wchodziły: AMZ-Kutno SA (lider), Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia oraz Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii”, informuje Agencja Uzbrojenia.

O tym, jak ważny to dla Polski kontrakt, przekonywał Paweł Bejda, wiceminister obrony narodowej. – To wielki sukces polskiej firmy, która wykorzystując środki własne oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, mogła skonstruować ten pojazd, który będzie służył polskim żołnierzom – mówił wiceszef MON-u. – Niech ten sprzęt dobrze służy polskim żołnierzom, niech produkcja tego sprzętu wzmacnia polską gospodarkę – dodał Bejda.

28 transporterów Kleszcz wojsko otrzyma w latach 2026–2028. Dzisiejsza umowa rozpoczyna realizację kontraktu podpisanego 28 lutego tego roku. Zakłada on, że do 2035 armia dostanie 286 LOTR Kleszcz. Korzystać z nich będą wojska lądowe.

Pojazd jest przeznaczony do pozyskiwania informacji o przeciwniku, które będą przetwarzane, szyfrowane i przekazywane na przykład do stanowiska dowodzenia. Kleszcz będzie również służył do transportu żołnierzy i wsparcia ogniowego, do zwalczania lekko opancerzonych pojazdów czy nisko lecących obiektów powietrznych. Załoga wozu to pięciu żołnierzy wchodzących w skład drużyny rozpoznawczej.

Kleszcz został wyposażony w takie systemy rozpoznania, jak taktyczny radar rozpoznania pola walki z głowicą optoelektroniczną oraz łączności, zapewniające równoczesną łączność z pojazdami LOTR, śmigłowcami oraz dowódcami do szczebla batalionu. Uzbrojenie transportera stanowią karabiny maszynowe: WKM-B kalibru 12,7 mm i UKM kalibru 7,62 mm. Na drogach utwardzonych transporter może rozwijać prędkość maksymalną 90 km/h. Może też pływać. Pojazdy w wersji rozpoznawczej zostały opracowane na bazie transportera opancerzonego Bóbr. Wkrótce mają zastąpić przestarzałe transportery BRDM-2.

Ewa Korsak

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze


Dekapitacyjne uderzenie w Iran
 
100 lat historii Szkoły Orląt
ASzWoj na warcie od pokoleń
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
ZMU dla marynarzy
Dezamet rośnie w siłę
PGZ na nowo
Uczelnia wysokich lotów
W Dęblinie tylko do przodu
Dzień, który zmienił bieg wojny
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zmagania sześcioosobowych armii
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Żołnierz influencer?
Letni wypoczynek z MON-em
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Badania z WAT-u na misji AX-4
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nowe cele obronne NATO
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Kierunek Karkonosze
Trzy okręty, jeden zespół
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
W wakacje wstąp do WOT-u!
Piloci na straży bezpieczeństwa
Nasi czołgiści najlepsi
Podejrzane manewry na Bałtyku
Od chaosu do wiktorii
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Tak uczyły się latać orlęta
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Lekcje na poligonie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Robotyka to przyszłość medycyny
Misja PKW „Olimp” doceniona
Film o Feniksie i terytorialsach
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
DNA GROM-u
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Nowy rozdział w historii Mesko
Walczmy mądrze
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Droga do zespołu bojowego GROM
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ogniem i tarczą
Podróż w ciemność
Wyzwanie, które integruje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO