moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jaki będzie czołg przyszłości?

Specjaliści z koncernu zbrojeniowego KNDS przekonywali podczas targów Eurosatory, że w przypadku czołgu przyszłości decydujące znaczenie będzie miała armata, w którą zostanie on uzbrojony. Pokazany na wystawie prototypowy czołg EMBT ADT 140 ma działo kalibru aż 140 mm, podczas gdy te obecnie używane są wyposażone w armaty 120 lub 125 mm.

Koncern KNDS powstał dziewięć lat temu z połączenia dwóch czołowych spółek z branży obronnej w Europie: niemieckiego giganta pancernego KMW (Krauss-Maffei Wegmann), producenta m.in. czołgów Leopard 2, oraz największej francuskiej firmy zbrojeniowej – Nexter, która produkuje m.in. czołgi Leclerc i systemy artyleryjskie Caesar. Jednym z pierwszych projektów badawczo-rozwojowych, którymi zajęli się inżynierowie z KNDS, był „czołg przyszłości”. Powód? Prozaiczny – zarówno armia niemiecka, jak i francuska stoją przed perspektywą pozyskania w trzeciej dekadzie XXI wieku maszyn, które zastąpią w linii czołgi trzeciej generacji – niemieckie Leopardy 2 oraz francuskie Leclerki.

 

Największy na rynku

Na tegorocznych paryskich Eurosatorach, czyli największej na świecie imprezie wystawienniczej branży obronnej, KNDS zaprezentował prototyp – a właściwie demonstrator technologii – czołgu przyszłości o nazwie EMBT ADT 140, czyli Enhanced Main Battle Tank ASCALON Demonstrator Turret 140. Jego konstruktorzy podkreślali, że maszyna ta to połączenie sprawdzonych rozwiązań, do których zalicza się podwozie z technologiami, których będzie wymagało pole walki w przyszłości.

Inżynierowie z KNDS do budowy EMBT ADT 140 wykorzystali nieco zmodyfikowane podwozie z Leoparda 2A7. Konstrukcja musiała zostać przeprojektowana, ponieważ z racji zastosowania w czołgu bezzałogowej wieży ADT 140, musiało się w nim znaleźć miejsce dla dwóch jej operatorów.

To, co przykuwało uwagę odwiedzających targi i co było absolutną nowością francusko-niemieckiego czołgu, była armata, w którą uzbrojona została wieża ADT 140. Działo o nazwie ASCALON (Autoloaded and Scalable Outperforming Gun) ma bowiem kaliber aż 140 mm, czyli jest znacznie większe od używanych obecnie armat czołgowych – kalibru 120 mm (Leopardy 2, Abramsy, Challengery 2, K2) lub 125 mm (konstrukcje rosyjskie i chińskie). Przedstawiciele KNDS podkreślali na targach, że prędkość wystrzeliwanych z ADT 140 pocisków jest tak duża, iż obecnie nie ma na świecie czołgu, którego pancerz nie mógłby zostać przestrzelony.

Co ważne, ponieważ na pokład EMBT ADT 140 zmieszczą się tylko 22 pociski kalibru 140 mm, do niszczenia lżej opancerzonych celów (np. transporterów opancerzonych) załoga ma używać współosiowego działka kalibru 20 mm lub zdalnie sterowanego systemu RCWS kalibru 30 mm.

Priorytetem dla twórców EMBT była jednak nie tylko siła ognia. Czołg został wyposażony w zaawansowane systemy do aktywnej ochrony przed dronami, amunicją krążącą oraz nieprzyjacielskimi pociskami przeciwpancernymi. W tym celu zainstalowano w pancerzu sześć radarów i ładunki kierunkowe.

KNDS zaprasza do współpracy

Władze koncernu KNDS podkreślają, że projekt czołgu EMBT jest otwarty na inne kraje i ich firmy zbrojeniowe. Rozmowy w tej sprawie toczone były z rządami kilku państw europejskich, a kilka miesięcy temu Egipt potwierdził, że również rozważa dołączenie do programu.

EMBT ADT 140 to obecnie demonstrator technologii, a jego próby poligonowe, w tym strzelania w ruchu z armaty 140 mm, zaplanowano w najbliższych miesiącach.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
NATO – jesteśmy z Polską
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Święto Wojsk Lądowych
Największy transport Abramsów w tym roku
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Rekompensaty na nowych zasadach
H145M – ciekawa oferta dla Polski
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Cios w plecy
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Defendery skompletowane
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Debiut polskich Patriotów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Z najlepszymi na planszy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Husarz z polskim instruktorem
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Orlik na Alfę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Black Hawki nad Warszawą
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Czołgiści w ogniu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Zwycięska batalia o stolicę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Trenują przed „Zapadem ‘25”
W poszukiwaniu majora Serafina
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Dwie agresje, dwie okupacje
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
„Road Runner” w Libanie
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Krok ku niezależności
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
17 września 1939. Nigdy więcej
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Pożegnanie z Columbią
Wielkie zbrojenia za Odrą
Hekatomba na Woli
Kurs dla najlepszych w SERE
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO