moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

M-ATV po polsku

Polskie siły zbrojne w ramach programu EDA otrzymały nieodpłatnie 79 pojazdów opancerzonych M-ATV. Zanim wozy zostaną przekazane żołnierzom, muszą zostać dostosowane do wymogów polskiej armii oraz krajowych przepisów drogowych. Zostaną także pomalowane, wymienione w nich będzie m.in. oświetlenie. Wojskowi logistycy już rozpoczęli prace.

Polska armia otrzymała 79 minoodpornych pojazdów M-ATV. Wozy trafiły do Polski na mocy programu EDA (Excess Defence Articles), którego celem jest wsparcie militarne sojuszników USA. Waszyngton przekazuje nieodpłatnie lub po obniżonych koszach sprzęt z nadwyżek armii Stanów Zjednoczonych. Opancerzone pojazdy trafią najpewniej do wojsk lądowych. Polscy żołnierze dobrze znają już M-ATV. W 2015 roku specjalsi otrzymali je od Amerykanów, którzy korzystali z nich m.in. na misji w Afganistanie.

Jak podaje rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk Grzegorz Polak, umowa na dostawę pojazdów firmy Oshkosh została zawarta między rządami Polski a Stanów Zjednoczonych w połowie ubiegłego roku, ale wozy dostarczono niedawno. Zgodnie z zapisem kontraktu Polska otrzymała je bezpłatnie, musiała jedynie pokryć koszt transportu pojazdów. Jeszcze w Stanach Zjednoczonych M-ATV zostały dokładnie sprawdzone pod względem technicznym. Oceniono, że nie wymagają one żadnych inwestycji i remontów.

To nie oznacza jednak, że od razu mogą trafić do użytkowników. Wozy muszą zostać odpowiednio doposażone i dostosowane do polskich przepisów prawa drogowego. Zajmą się tym wojskowi logistycy z Bydgoszczy i Opola. „1 Brygada Logistyczna i 10 Brygada Logistyczna dostosują pojazdy opancerzone Oshkosh M-ATV do wymogów Sił Zbrojnych RP oraz przepisów ruchu drogowego obowiązującego w Polsce i na terenie Unii Europejskiej” – poinformował w mediach społecznościowych Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych. Za przygotowanie 59 wozów odpowiada 1 BLog, a konkretnie – 52 Batalion Remontowy. O następne 20 pojazdów zadba należący do 10 BLog 55 Batalion Remontowy.

– W tym tygodniu rozpoczęliśmy pierwsze prace – informuje kpt. Justyna Kwiatkowska, oficer prasowa 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej. – Najpierw każdy z dostarczonych do nas wozów przechodzi dokładną ocenę stanu technicznego. Następnie demontujemy niektóre elementy ruchome i przygotowujemy wozy do malowania. Pojazdy będą malowane na kolor khaki – dodaje rzeczniczka. Płk Witold Bartoszek, dowódca 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej, przypomina, że jego żołnierze mają duże doświadczenie w tego typu pracach. Dwa lata temu w 52 Batalionie Remontowym podobny proces przechodziły pojazdy MRAP Cougar 4x4. – Tak jak przy Cougarach, tak i teraz przy wozach M-ATV nie będziemy ingerować w konstrukcję i parametry techniczne – zaznacza dowódca. – Zamontujemy w nich np. kierunkowskazy zgodne z polskimi normami oraz światła mijania – dodaje płk Bartoszek. Dodatkowo logistycy wymieniają także wszystkie filtry i płyny eksploatacyjne. Następnie wozy przejdą badania diagnostyczne i będą rejestrowane.

Wozy M-ATV produkowane są w kilku wersjach, ale ich wspólną cechą jest zwiększona odporność na wybuchy min oraz umiejętność doskonałego radzenia sobie nawet w najtrudniejszym terenie. Bezpieczeństwo załodze gwarantują m.in. specjalnie skonstruowana kabina i kadłub, którego opancerzone podwozie jest ułożone w kształcie litery „V”. W wozie zamontowano fotele przeciwwybuchowe dla załogi, każdy żołnierz ma też pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. M-ATV są wyposażone w system przeciwpożarowy, obejmujący wnętrze kabiny, komorę silnika, koła oraz zbiornik paliwa.

Wozy sprawdzają się podczas patroli, działań rozpoznawczych, a nawet pościgowych. M-ATV bez wyposażenia i załogi waży ponad 12 t, ale jego ciężar można zwiększyć o kolejne 4 t. Ma ponad 6 m długości, około 2,5 m szerokości, a jego wysokość wynosi ponad 3 m. Po utwardzonej nawierzchni może poruszać się z prędkością przekraczającą 110 km/h.
Załogę wozu tworzy pięć osób: kierowca, dowódca i trzech operatorów. Za kabiną wozu znajduje się część bagażowa, w której można przewozić sprzęt wojskowy lub stworzyć dodatkowe miejsce dla kolejnych dwóch operatorów. Uzbrojenie M-ATV stanowią: wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm lub granatnik automatyczny kalibru 40 mm.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~wojtek
1718812440
M-ATV dotarly do Polski 9 stycznia, a dopierop w tym tygodniu rozpoczeto pierwsze prace? Po 5 miesiacach? Nie spieszy sie nikomu chyba?
85-FD-57-96

Wołyń – pamiętamy
 
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Ratownik w akcji
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Święto sportów walki w Warendorfie
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Ewakuacja Polaków z Izraela
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Czarna Pantera celuje
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Kajakami po medale
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Odznaczenia za misję
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Pieta Michniowska
Wyższe stawki dla niezawodowych
Potrzebujemy najlepszych
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Podejrzane manewry na Bałtyku
Demony wojny nie patrzą na płeć
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Flyer, zdobywca przestworzy
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
BWP-1 – historia na dekady
Dzieci wojny
Pierwszy polski lot Apache’a
Pracowity pobyt w kosmosie
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Śmierć gorsza niż wszystkie
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Planowano zamach na Zełenskiego
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Zatrzymania na granicach
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Czarne Pantery, ognia!
Radar na bezpieczeństwo
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Bezpieczniejsza Europa
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Umacnianie ściany wschodniej
Rekompensaty na ostatniej prostej
Ostatnia niedziela…
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Nowe Abramsy już w Wesołej
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Tłumy na zawodach w Krakowie
Broń przeciwko wrogim satelitom

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO