moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

M-ATV po polsku

Polskie siły zbrojne w ramach programu EDA otrzymały nieodpłatnie 79 pojazdów opancerzonych M-ATV. Zanim wozy zostaną przekazane żołnierzom, muszą zostać dostosowane do wymogów polskiej armii oraz krajowych przepisów drogowych. Zostaną także pomalowane, wymienione w nich będzie m.in. oświetlenie. Wojskowi logistycy już rozpoczęli prace.

Polska armia otrzymała 79 minoodpornych pojazdów M-ATV. Wozy trafiły do Polski na mocy programu EDA (Excess Defence Articles), którego celem jest wsparcie militarne sojuszników USA. Waszyngton przekazuje nieodpłatnie lub po obniżonych koszach sprzęt z nadwyżek armii Stanów Zjednoczonych. Opancerzone pojazdy trafią najpewniej do wojsk lądowych. Polscy żołnierze dobrze znają już M-ATV. W 2015 roku specjalsi otrzymali je od Amerykanów, którzy korzystali z nich m.in. na misji w Afganistanie.

Jak podaje rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk Grzegorz Polak, umowa na dostawę pojazdów firmy Oshkosh została zawarta między rządami Polski a Stanów Zjednoczonych w połowie ubiegłego roku, ale wozy dostarczono niedawno. Zgodnie z zapisem kontraktu Polska otrzymała je bezpłatnie, musiała jedynie pokryć koszt transportu pojazdów. Jeszcze w Stanach Zjednoczonych M-ATV zostały dokładnie sprawdzone pod względem technicznym. Oceniono, że nie wymagają one żadnych inwestycji i remontów.

To nie oznacza jednak, że od razu mogą trafić do użytkowników. Wozy muszą zostać odpowiednio doposażone i dostosowane do polskich przepisów prawa drogowego. Zajmą się tym wojskowi logistycy z Bydgoszczy i Opola. „1 Brygada Logistyczna i 10 Brygada Logistyczna dostosują pojazdy opancerzone Oshkosh M-ATV do wymogów Sił Zbrojnych RP oraz przepisów ruchu drogowego obowiązującego w Polsce i na terenie Unii Europejskiej” – poinformował w mediach społecznościowych Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych. Za przygotowanie 59 wozów odpowiada 1 BLog, a konkretnie – 52 Batalion Remontowy. O następne 20 pojazdów zadba należący do 10 BLog 55 Batalion Remontowy.

– W tym tygodniu rozpoczęliśmy pierwsze prace – informuje kpt. Justyna Kwiatkowska, oficer prasowa 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej. – Najpierw każdy z dostarczonych do nas wozów przechodzi dokładną ocenę stanu technicznego. Następnie demontujemy niektóre elementy ruchome i przygotowujemy wozy do malowania. Pojazdy będą malowane na kolor khaki – dodaje rzeczniczka. Płk Witold Bartoszek, dowódca 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej, przypomina, że jego żołnierze mają duże doświadczenie w tego typu pracach. Dwa lata temu w 52 Batalionie Remontowym podobny proces przechodziły pojazdy MRAP Cougar 4x4. – Tak jak przy Cougarach, tak i teraz przy wozach M-ATV nie będziemy ingerować w konstrukcję i parametry techniczne – zaznacza dowódca. – Zamontujemy w nich np. kierunkowskazy zgodne z polskimi normami oraz światła mijania – dodaje płk Bartoszek. Dodatkowo logistycy wymieniają także wszystkie filtry i płyny eksploatacyjne. Następnie wozy przejdą badania diagnostyczne i będą rejestrowane.

Wozy M-ATV produkowane są w kilku wersjach, ale ich wspólną cechą jest zwiększona odporność na wybuchy min oraz umiejętność doskonałego radzenia sobie nawet w najtrudniejszym terenie. Bezpieczeństwo załodze gwarantują m.in. specjalnie skonstruowana kabina i kadłub, którego opancerzone podwozie jest ułożone w kształcie litery „V”. W wozie zamontowano fotele przeciwwybuchowe dla załogi, każdy żołnierz ma też pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. M-ATV są wyposażone w system przeciwpożarowy, obejmujący wnętrze kabiny, komorę silnika, koła oraz zbiornik paliwa.

Wozy sprawdzają się podczas patroli, działań rozpoznawczych, a nawet pościgowych. M-ATV bez wyposażenia i załogi waży ponad 12 t, ale jego ciężar można zwiększyć o kolejne 4 t. Ma ponad 6 m długości, około 2,5 m szerokości, a jego wysokość wynosi ponad 3 m. Po utwardzonej nawierzchni może poruszać się z prędkością przekraczającą 110 km/h.
Załogę wozu tworzy pięć osób: kierowca, dowódca i trzech operatorów. Za kabiną wozu znajduje się część bagażowa, w której można przewozić sprzęt wojskowy lub stworzyć dodatkowe miejsce dla kolejnych dwóch operatorów. Uzbrojenie M-ATV stanowią: wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm lub granatnik automatyczny kalibru 40 mm.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze

~wojtek
1718812440
M-ATV dotarly do Polski 9 stycznia, a dopierop w tym tygodniu rozpoczeto pierwsze prace? Po 5 miesiacach? Nie spieszy sie nikomu chyba?
85-FD-57-96

Z najlepszymi na planszy
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy żegnają Malbork
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Debiut polskich Patriotów
Święto Wojsk Lądowych
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Rekompensaty na nowych zasadach
Hekatomba na Woli
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Żandarmeria skontroluje także cywilów
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Husarz z polskim instruktorem
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Saber Junction” – gotowi do obrony
17 września 1939. Nigdy więcej
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Cios w plecy
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Black Hawki nad Warszawą
Dwie agresje, dwie okupacje
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pożegnanie z Columbią
Czołgiści w ogniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W poszukiwaniu majora Serafina
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
NATO – jesteśmy z Polską
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Orlik na Alfę
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Defendery skompletowane
Zwycięska batalia o stolicę
Największy transport Abramsów w tym roku
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Wielkie zbrojenia za Odrą
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Krok ku niezależności
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Brytyjczycy na wschodniej straży
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Kurs dla najlepszych w SERE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO