moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 w Bydgoszczy

Piloci Jastrzębi wylądowali na lotnisku, z którego na co dzień korzystają tylko pasażerskie samoloty. W Bydgoszczy czekali na nich technicy, specjaliści od uzbrojenia i logistycy. Dzięki nim myśliwce mogły wkrótce odlecieć gotowe do kolejnych działań. – Jeśli zajdzie potrzeba, musimy być przygotowani także na lądowanie na cywilnym lotnisku – mówią o ćwiczeniach piloci.

Myśliwce F-16 z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego wylądowały w Porcie Lotniczym Bydgoszcz – Szwederowo. – To element ćwiczeń „Raróg ‘24”, których celem było przygotowanie 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego do wykonywania zadań z lotnisk, na których nie bazują myśliwce – wyjaśnia kpt. Anna Issel, oficer prasowy 2 SLT.

Operację przebazowania z lotniska w Łasku na lotnisko w Bydgoszczy wykonały cztery myśliwce F-16. Wcześniej na pasie startowym lotniska w Bydgoszczy zamontowano system BAK-12, który służy do ewentualnego awaryjnego zabezpieczenia lądowania samolotów F-16. Gdy wojsko wykonywało zadania, na lotnisku nie odbywał się ruch cywilny. – Nie spowodowało to jednak utrudnień w ruchu cywilnych statków powietrznych – zapewnia kpt. Issel.

W Bydgoszczy na pilotów czekali m.in. technicy zajmujący się obsługą sprzętu, którzy sprawdzili samoloty F-16. – Komponent został w pełni zabezpieczony pod względem logistycznym, technicznym i teleinformatycznym. Rozwinięte zostały punkty kierowania, kontenerowe stanowisko dowodzenia, zestaw kompletacji uzbrojenia – wyjaśnia rzecznik 2 Skrzydła. Dzięki temu na cywilnym lotnisku myśliwce zostały sprawdzone, odzyskały zdolność operacyjną i mogły wrócić do bazy w Łasku.

Nie po raz pierwszy wojskowy myśliwiec wylądował w Bydgoszczy. W listopadzie 2022 roku taką operację przeprowadził pilot amerykańskiego F-16. Maszyna została wówczas oddana do serwisu w bydgoskich Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2.

Ćwiczenia „Raróg ‘24” były częścią manewrów „Dragon ‘24”, w których brało udział 20 tys. wojskowych. Oprócz żołnierzy Wojska Polskiego (głównym ćwiczącym była 11 Dywizja Kawalerii Pancernej) uczestniczyli w nich sojusznicy ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Litwy, Turcji i Słowacji.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Mateusz Dul

dodaj komentarz

komentarze


Dywersja na kolei. Są dowody
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Merops wdrażany natychmiast
Razem na ratunek
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Torpeda w celu
Niebo pod osłoną
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sukces Polaka w biegu z marines
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
My, jedna armia
Marynarze podjęli wyzwanie
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dostawa Homarów-K
Studenci ewakuowali szpital
Kapral Bartnik mistrzem świata
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ogień z Leopardów na Łotwie
Mundurowi z benefitami
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Dzień wart stu lat
Dodatkowe zapory
Polski „Wiking” dla Danii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Militarne Schengen
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Mity i manipulacje
„Horyzont” przeciw dywersji
Plan na WAM
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Is It Already War?
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Zamek” pozostał bezpieczny
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Wojskowy bus do szczęścia
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ułani szturmowali okopy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Gdy ucichnie artyleria

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO