moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 w Bydgoszczy

Piloci Jastrzębi wylądowali na lotnisku, z którego na co dzień korzystają tylko pasażerskie samoloty. W Bydgoszczy czekali na nich technicy, specjaliści od uzbrojenia i logistycy. Dzięki nim myśliwce mogły wkrótce odlecieć gotowe do kolejnych działań. – Jeśli zajdzie potrzeba, musimy być przygotowani także na lądowanie na cywilnym lotnisku – mówią o ćwiczeniach piloci.

Myśliwce F-16 z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego wylądowały w Porcie Lotniczym Bydgoszcz – Szwederowo. – To element ćwiczeń „Raróg ‘24”, których celem było przygotowanie 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego do wykonywania zadań z lotnisk, na których nie bazują myśliwce – wyjaśnia kpt. Anna Issel, oficer prasowy 2 SLT.

Operację przebazowania z lotniska w Łasku na lotnisko w Bydgoszczy wykonały cztery myśliwce F-16. Wcześniej na pasie startowym lotniska w Bydgoszczy zamontowano system BAK-12, który służy do ewentualnego awaryjnego zabezpieczenia lądowania samolotów F-16. Gdy wojsko wykonywało zadania, na lotnisku nie odbywał się ruch cywilny. – Nie spowodowało to jednak utrudnień w ruchu cywilnych statków powietrznych – zapewnia kpt. Issel.

W Bydgoszczy na pilotów czekali m.in. technicy zajmujący się obsługą sprzętu, którzy sprawdzili samoloty F-16. – Komponent został w pełni zabezpieczony pod względem logistycznym, technicznym i teleinformatycznym. Rozwinięte zostały punkty kierowania, kontenerowe stanowisko dowodzenia, zestaw kompletacji uzbrojenia – wyjaśnia rzecznik 2 Skrzydła. Dzięki temu na cywilnym lotnisku myśliwce zostały sprawdzone, odzyskały zdolność operacyjną i mogły wrócić do bazy w Łasku.

Nie po raz pierwszy wojskowy myśliwiec wylądował w Bydgoszczy. W listopadzie 2022 roku taką operację przeprowadził pilot amerykańskiego F-16. Maszyna została wówczas oddana do serwisu w bydgoskich Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2.

Ćwiczenia „Raróg ‘24” były częścią manewrów „Dragon ‘24”, w których brało udział 20 tys. wojskowych. Oprócz żołnierzy Wojska Polskiego (głównym ćwiczącym była 11 Dywizja Kawalerii Pancernej) uczestniczyli w nich sojusznicy ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Litwy, Turcji i Słowacji.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Mateusz Dul

dodaj komentarz

komentarze


Awanse w dniu narodowego święta
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Im ciemniej, tym lepiej
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Polski „Wiking” dla Danii
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Ogień z Leopardów na Łotwie
Ułani szturmowali okopy
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Gdy ucichnie artyleria
Dodatkowe zapory
Is It Already War?
Plan na WAM
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Czy to już wojna?
Kosmiczna wystawa
Nieznani sprawcy wysadzili tory
„Zamek” pozostał bezpieczny
My, jedna armia
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Marynarze podjęli wyzwanie
Sukces Polaka w biegu z marines
Kaman – domknięcie historii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mity i manipulacje
Wojskowy bus do szczęścia
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Mundurowi z benefitami
„Road Runner” w Libanie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Dzień wart stu lat
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dywersja na kolei. Są dowody
Torpeda w celu
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Standardy NATO w Siedlcach
Pięściarska uczta w Suwałkach
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO