moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 w Bydgoszczy

Piloci Jastrzębi wylądowali na lotnisku, z którego na co dzień korzystają tylko pasażerskie samoloty. W Bydgoszczy czekali na nich technicy, specjaliści od uzbrojenia i logistycy. Dzięki nim myśliwce mogły wkrótce odlecieć gotowe do kolejnych działań. – Jeśli zajdzie potrzeba, musimy być przygotowani także na lądowanie na cywilnym lotnisku – mówią o ćwiczeniach piloci.

Myśliwce F-16 z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego wylądowały w Porcie Lotniczym Bydgoszcz – Szwederowo. – To element ćwiczeń „Raróg ‘24”, których celem było przygotowanie 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego do wykonywania zadań z lotnisk, na których nie bazują myśliwce – wyjaśnia kpt. Anna Issel, oficer prasowy 2 SLT.

Operację przebazowania z lotniska w Łasku na lotnisko w Bydgoszczy wykonały cztery myśliwce F-16. Wcześniej na pasie startowym lotniska w Bydgoszczy zamontowano system BAK-12, który służy do ewentualnego awaryjnego zabezpieczenia lądowania samolotów F-16. Gdy wojsko wykonywało zadania, na lotnisku nie odbywał się ruch cywilny. – Nie spowodowało to jednak utrudnień w ruchu cywilnych statków powietrznych – zapewnia kpt. Issel.

W Bydgoszczy na pilotów czekali m.in. technicy zajmujący się obsługą sprzętu, którzy sprawdzili samoloty F-16. – Komponent został w pełni zabezpieczony pod względem logistycznym, technicznym i teleinformatycznym. Rozwinięte zostały punkty kierowania, kontenerowe stanowisko dowodzenia, zestaw kompletacji uzbrojenia – wyjaśnia rzecznik 2 Skrzydła. Dzięki temu na cywilnym lotnisku myśliwce zostały sprawdzone, odzyskały zdolność operacyjną i mogły wrócić do bazy w Łasku.

Nie po raz pierwszy wojskowy myśliwiec wylądował w Bydgoszczy. W listopadzie 2022 roku taką operację przeprowadził pilot amerykańskiego F-16. Maszyna została wówczas oddana do serwisu w bydgoskich Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2.

Ćwiczenia „Raróg ‘24” były częścią manewrów „Dragon ‘24”, w których brało udział 20 tys. wojskowych. Oprócz żołnierzy Wojska Polskiego (głównym ćwiczącym była 11 Dywizja Kawalerii Pancernej) uczestniczyli w nich sojusznicy ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Litwy, Turcji i Słowacji.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Mateusz Dul

dodaj komentarz

komentarze


Zasiać strach w szeregach wroga
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Mundurowi z benefitami
Męska sprawa: profilaktyka
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Starcie pancerniaków
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szansa na nowe życie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Sportowcy na poligonie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Husarze bliżej Polski
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Odznaczenia za wzorową służbę
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Kircholm 1605
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Kolejny kontrakt Dezametu
Pomnik nieznanych bohaterów
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Niespokojny poranek pilotów
Standardy NATO w Siedlcach
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Marynarze mają nowe motorówki
Mity i manipulacje
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pięściarska uczta w Suwałkach
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Abolicja dla ochotników
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Koniec dzieciństwa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Road Runner” w Libanie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Inwestycja w bezpieczeństwo
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Polski „Wiking” dla Danii
Sukces Polaka w biegu z marines
Marynarze podjęli wyzwanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Nie daj się zhakować

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO