moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 w Bydgoszczy

Piloci Jastrzębi wylądowali na lotnisku, z którego na co dzień korzystają tylko pasażerskie samoloty. W Bydgoszczy czekali na nich technicy, specjaliści od uzbrojenia i logistycy. Dzięki nim myśliwce mogły wkrótce odlecieć gotowe do kolejnych działań. – Jeśli zajdzie potrzeba, musimy być przygotowani także na lądowanie na cywilnym lotnisku – mówią o ćwiczeniach piloci.

Myśliwce F-16 z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego wylądowały w Porcie Lotniczym Bydgoszcz – Szwederowo. – To element ćwiczeń „Raróg ‘24”, których celem było przygotowanie 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego do wykonywania zadań z lotnisk, na których nie bazują myśliwce – wyjaśnia kpt. Anna Issel, oficer prasowy 2 SLT.

Operację przebazowania z lotniska w Łasku na lotnisko w Bydgoszczy wykonały cztery myśliwce F-16. Wcześniej na pasie startowym lotniska w Bydgoszczy zamontowano system BAK-12, który służy do ewentualnego awaryjnego zabezpieczenia lądowania samolotów F-16. Gdy wojsko wykonywało zadania, na lotnisku nie odbywał się ruch cywilny. – Nie spowodowało to jednak utrudnień w ruchu cywilnych statków powietrznych – zapewnia kpt. Issel.

W Bydgoszczy na pilotów czekali m.in. technicy zajmujący się obsługą sprzętu, którzy sprawdzili samoloty F-16. – Komponent został w pełni zabezpieczony pod względem logistycznym, technicznym i teleinformatycznym. Rozwinięte zostały punkty kierowania, kontenerowe stanowisko dowodzenia, zestaw kompletacji uzbrojenia – wyjaśnia rzecznik 2 Skrzydła. Dzięki temu na cywilnym lotnisku myśliwce zostały sprawdzone, odzyskały zdolność operacyjną i mogły wrócić do bazy w Łasku.

Nie po raz pierwszy wojskowy myśliwiec wylądował w Bydgoszczy. W listopadzie 2022 roku taką operację przeprowadził pilot amerykańskiego F-16. Maszyna została wówczas oddana do serwisu w bydgoskich Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2.

Ćwiczenia „Raróg ‘24” były częścią manewrów „Dragon ‘24”, w których brało udział 20 tys. wojskowych. Oprócz żołnierzy Wojska Polskiego (głównym ćwiczącym była 11 Dywizja Kawalerii Pancernej) uczestniczyli w nich sojusznicy ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Litwy, Turcji i Słowacji.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Mateusz Dul

dodaj komentarz

komentarze


„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Czy to już wojna?
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nowe zasady dla kobiet w armii
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Mity i manipulacje
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pięściarska uczta w Suwałkach
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Zasiać strach w szeregach wroga
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polski „Wiking” dla Danii
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
„Zamek” pozostał bezpieczny
Marynarze podjęli wyzwanie
Ułani szturmowali okopy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
„Road Runner” w Libanie
Grecka walka z sabotażem
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Sukces Polaka w biegu z marines
Mundurowi z benefitami
OPW budują świadomość obronną
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Torpeda w celu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Starcie pancerniaków
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Kosmiczna wystawa
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Arteterapia dla weteranów
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Sportowcy na poligonie
Ku wiecznej pamięci
Awanse w dniu narodowego święta
Wellington „Zosia” znad Bremy
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Standardy NATO w Siedlcach
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Gdy ucichnie artyleria
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kaman – domknięcie historii
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Jesteśmy dziećmi wolności
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Dzień wart stu lat
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Im ciemniej, tym lepiej
Abolicja dla ochotników
Plan na WAM
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO