moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

AWACS-y dla Wojska Polskiego

To przełom w zdolnościach rozpoznawczych Sił Zbrojnych RP. Do Polski dotarł pierwszy z dwóch kupionych w ubiegłym roku samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW Erieye. Maszyny mogą wykryć okręty z odległości 320 km, statki powietrzne z 370 km, a dzięki zaawansowanym systemom łączności pełnią rolę powietrznych stanowisk dowodzenia.

Polska armia nie była nigdy wyposażona w samoloty klasy AWACS (Airborne Warning and Control System). Dwie takie maszyny wojsko kupiło w lipcu ubiegłego roku. „Pierwszy z dwóch samolotów wczesnego wykrywania i ostrzegania Saab 340 AEW już na polskiej ziemi. Kontynuujemy proces przyjęcia statku powietrznego przed jego przekazaniem do Wojska Polskiego” – poinformował wczoraj wiceminister obrony Paweł Bejda w mediach społecznościowych.

AWACS-y to samoloty wyposażone nie tylko w zaawansowane systemy radarowe pozwalające śledzić obiekty latające oraz statki i okręty, lecz również w systemy łączności, dzięki którym pełnią one rolę powietrznych stanowisk dowodzenia.

Saab 340 AEW (Airborne Early Warning) ma działający w paśmie S ścianowy radar PS-890 Erieye (stąd nazwa Saab 340 AEW Erieye), który może wykryć okręty i statki z około 320 km, samoloty (wielkości myśliwca) z około 370 km, a pociski manewrujące z około 200 km. PS-890 Erieye jest w stanie śledzić około 1000 obiektów morskich i około 500 obiektów latających. Na zakup szwedzkich Saabów 340 zdecydowały się m.in. Brazylia, Grecja, Tajlandia, Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Za dwie używane maszyny Polska zapłaciła Szwecji około 52 mln euro. Jak zapowiedziała w mediach społecznościowych Agencja Uzbrojenia, drugi zakontraktowany w ubiegłym roku Saab 340 AEW ma dotrzeć do kraju w ciągu kilku miesięcy.
Oba samoloty będą stacjonować w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Źródło: Paweł Bejda/ platforma X

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1710019680
W trakcie konfliktu zbrojnego zostaną strącone w pierwszej kolejności/
58-C6-1C-B5

Koniec dzieciństwa
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Sukces Polaka w biegu z marines
Marynarze mają nowe motorówki
Sportowcy na poligonie
Nie daj się zhakować
Odznaczenia za wzorową służbę
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Szansa na nowe życie
Mundurowi z benefitami
Nowe zasady dla kobiet w armii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Kolejny kontrakt Dezametu
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Pięściarska uczta w Suwałkach
Polski „Wiking” dla Danii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Pomnik nieznanych bohaterów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kaman – domknięcie historii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Zasiać strach w szeregach wroga
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
Starcie pancerniaków
Kircholm 1605
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Mity i manipulacje
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wellington „Zosia” znad Bremy
Rusza program „wGotowości”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Męska sprawa: profilaktyka
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Inwestycja w bezpieczeństwo
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Abolicja dla ochotników
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Standardy NATO w Siedlcach
Niespokojny poranek pilotów
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO