moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnictwo i kobiety

Coraz więcej Polek chce związać swoje zawodowe życie z siłami powietrznymi, jednak do tej pory niewiele z nich mogło usiąść za sterami wojskowych maszyn. O tym, jak wygląda droga kobiet do służby na myśliwcach oraz codzienna służba w bazie lotnictwa taktycznego, opowiada kpt. Urszula Brzezińska-Hołownia, pilot MiG-29.

Niewiele kobiet w polskich siłach zbrojnych siedzi za sterami myśliwca. Pani pilotuje MiG-29 od 14 lat. Dlaczego wybrała Pani taki zawód?

Kpt. Urszula Brzezińska-Hołownia: Zaczęło się, jak wszystko, co w życiu najwspanialsze, od marzenia. Miałam 14 lat, gdy zapragnęłam związać swoją zawodową przyszłość ze służbami mundurowymi. Zaczęłam dużo czytać na ten temat, szukać informacji, gdzie mogłabym zdobyć odpowiednie wykształcenie. Ale na początku myślałam, że będę kontrolerem ruchu lotniczego, bo nawet nie sądziłam, że jako kobieta mogę latać wojskowymi samolotami. Kiedy dowiedziałam się, że to możliwe, zmieniłam plany. W Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych złożyłam aplikację na kierunek pilota samolotu odrzutowego. Pomyślałam, że jeśli się okaże, że to nie dla mnie, po prostu zrezygnuję. Ale to mnie całkowicie pochłonęło. Najpierw małe samoloty, potem coraz szybsze, turbośmigłowe, potem odrzutowe, w końcu myśliwce MiG-29. Z jednej strony mój zawód wymaga mnóstwa wyrzeczeń, a z drugiej strony daje tyle przyjemności, że ciężko się od niego oderwać.

Jak trudno było kobiecie poradzić sobie w męskim świecie sił powietrznych?

Zaczynałam w tym środowisku 18 lat temu i faktycznie były to inne czasy. Kobiety w wojsku stanowiły zdecydowaną mniejszość i niestety zdarzały się sytuacje nieprzyjemne. Mojej motywacji nie zmniejszyły, ale pewnie podcięły skrzydła innym kobietom. Na szczęście te czasy minęły.

Dziś kobiet w lotnictwie jest rzeczywiście coraz więcej. Czy Pani zdaniem to dlatego, że zmieniło się wojsko, czy same kobiety?

Myślę, że ogromną rolę odgrywa dostęp do informacji, a co za tym idzie, znacznie większa świadomość. Konferencja „Kobiety w lotniczym mundurze” jest jednym z tych wydarzeń, które wspiera dziewczyny zainteresowane lotnictwem do podjęcia decyzji o wybraniu kariery zawodowej w siłach powietrznych. Ale też przyznam, że obecnie świat lotniczy jest bardziej niż kiedyś otwarty na kobiety.

Co je czeka w tym świecie? Jak wygląda służba pilota myśliwca?

Między innymi pełnię dyżur bojowy krajowy oraz natowski. Jeśli nie mam dyżuru, wykonuję loty treningowe i szkolne. A kiedy nie latam, jeżdżę na strzelnicę, wykonuję obowiązki biurowe, omawiam swoje loty.

A gdyby spotkała Pani młodą dziewczynę, która myśli o tym, by zostać pilotem myśliwca, co by jej Pani poradziła?

Uważam, że szczerość wobec takich osób jest bardzo ważna, bo takie decyzje trzeba podejmować z pełną świadomością, z czym się wiąże służba w lotnictwie. Bywa różnie i trzeba być na to przygotowanym. Ale powiedziałabym tej dziewczynie także to, że jeśli czuje, że to droga dla niej, to bardzo jej kibicuję. Wyprostuj się, unieś głowę i idź przed siebie!

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Konrad Kifert

dodaj komentarz

komentarze


Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Dodatkowe zapory
Dostawa Homarów-K
Standardy NATO w Siedlcach
Is It Already War?
Dzień wart stu lat
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Im ciemniej, tym lepiej
Pięściarska uczta w Suwałkach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ogień z Leopardów na Łotwie
„Zamek” pozostał bezpieczny
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Mity i manipulacje
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kapral Bartnik mistrzem świata
Marynarze podjęli wyzwanie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Plan na WAM
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Ułani szturmowali okopy
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Merops wdrażany natychmiast
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
Kaman – domknięcie historii
Sukces Polaka w biegu z marines
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Kosmiczna wystawa
Nowe zasady dla kobiet w armii
My, jedna armia
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Awanse w dniu narodowego święta
Mundurowi z benefitami
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Gdy ucichnie artyleria
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Torpeda w celu
Czy to już wojna?
Polski „Wiking” dla Danii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojskowy bus do szczęścia
Dywersja na kolei. Są dowody
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO