moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak się testuje F-35

Moim głównym zadaniem jest wskazanie maksymalnych możliwości maszyny. Dzięki temu pilot bojowy nie musi podczas misji zastanawiać się, gdzie jest limit, bo to zostało już sprawdzone – mówi Monessa „Siren” Balzhiser, pierwsza kobieta pilot testowy myśliwców F-35 i F-16. Zanim rozpoczęła pracę dla Lockheeda Martina, służyła na F-16 w US Air Force.

Monessa „Siren” Balzhiser, pilotka testująca F-35 i F-16.

Spotykamy się na MSPO, więc obserwowałam przez chwilę, z jakim zaangażowaniem opowiadasz na stoisku Lockheeda Martina o F-35. Mam wrażenie, że najchętniej zabrałabyś wszystkich na wspólny lot, by pokazać, jak wspaniałe są te maszyny.

Monessa „Siren” Balzhiser: Czyli od razu widać, że mam najlepszą pracę na świecie? (śmiech). Staram się przekonywać innych, jak świetne są to samoloty.

Opowiedz o tej najlepszej pracy, na czym polega praca pilota-testera samolotów bojowych?

Firma Lockheed Martin musi mieć pewność, że przekazuje klientowi w pełni sprawną maszynę. Odbieram więc samolot z fabryki i jestem pierwszą osobą, która nim leci. To bardzo przyjemne uczucie, bo maszyny są wtedy idealnie czyste (śmiech). Wznoszę się na wysokość ponad 40 tys. stóp i sprawdzam działanie np. silników. Przetestowany musi być każdy system samolotu.

Czym różni się sposób latania pilota testowego od pilota bojowego?

Dobre pytanie, na które znam odpowiedź, bo przez 12 lat byłam pilotem bojowym w US Air Force, a więc latałam zarówno w misjach bojowych, jak i testowych. W skrócie można powiedzieć, że piloci testowi wskazują limity samolotów. Sprawdzamy, gdzie są granice możliwości maszyny. Z naszej pracy korzystają piloci bojowi. Oni już nie muszą się zastanawiać, gdzie jest limit, bo sprawdziliśmy to dla nich.

Oczywiście każdy pilot testowy musi mieć umiejętność bardzo szybkiego reagowania na przeróżne sytuacje, które mogą się wydarzyć w powietrzu. Przyznam, że F-35 ma możliwości, które są dużym ułatwieniem dla pilota w tym zakresie. Choć i tak zawsze trzeba być maksymalnie skupionym. Na pewno też nie jest to zajęcie dla osób, które nie potrafią działać pod presją. Piloci testowi mają trudną i potencjalnie niebezpieczną pracę, więc trzeba bardzo lubić adrenalinę, by wykonywać ten zawód.

Kto może zostać pilotem testowym F-35?

Przede wszystkim ktoś, kto ma doświadczenie jako pilot samolotu bojowego. Ale trzeba także ukończyć szkołę dla pilotów testowych i parę kursów. Potem musisz zdać testy i wykonać kilka lotów, by udowodnić, że wiesz, co robisz w powietrzu.

Czy będziesz testować kupione przez Polskę F-35?

Mam nadzieję! To będzie bardzo ekscytujące, nie mogę się doczekać. Zwykle robimy uroczystą ceremonię przekazania odrzutowców, więc na pewno zobaczę się z przedstawicielami polskich sił powietrznych.

W Polsce toczy się dyskusja na temat realizowania się kobiet w zawodach stereotypowo postrzeganych jako męskie. Powiedz, jak to wygląda w USA, czy kobiecie pracującej w lotniczej branży jest trudniej niż mężczyźnie?

Zawsze wierzyłam, że choć jest to środowisko zdominowane przez mężczyzn, to jest w nim miejsce dla kobiet. Zresztą mam wiele koleżanek, które wykonują zawód pilota. Zapewniam, że kiedy zakładam hełm, moja płeć przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. Samolot nie ma sensorów, które wyczuwają, czy w kokpicie siedzi kobieta, czy mężczyzna. To bez znaczenia, bo tu chodzi wyłącznie o umiejętności. Osobiście nigdy nie miałam wrażenia, że jest mi trudniej jako kobiecie pilotowi samolotu bojowego. Zawsze byłam w męsko-żeńskich grupach, w których liczyły się wyłącznie nasze umiejętności, nic innego.

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
 
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Uczelnia wysokich lotów
Robotyka to przyszłość medycyny
Nasi czołgiści najlepsi
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
ASzWoj na warcie od pokoleń
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Dzień, który zmienił bieg wojny
Wieczór pełen koszykarskich emocji
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
W Dęblinie tylko do przodu
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Kierunek Karkonosze
Ogniem i tarczą
Od chaosu do wiktorii
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Trzy okręty, jeden zespół
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Podróż w ciemność
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Droga do zespołu bojowego GROM
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Czterej pancerni przeciw wyklętym
PGZ na nowo
Zmagania sześcioosobowych armii
W wakacje wstąp do WOT-u!
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
ZMU dla marynarzy
Nowe cele obronne NATO
Walczmy mądrze
Piloci na straży bezpieczeństwa
DNA GROM-u
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Nowy rozdział w historii Mesko
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tak uczyły się latać orlęta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lekcje na poligonie
Badania z WAT-u na misji AX-4
Film o Feniksie i terytorialsach
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wyzwanie, które integruje
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Żołnierz influencer?
Letni wypoczynek z MON-em
100 lat historii Szkoły Orląt
Misja PKW „Olimp” doceniona
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Dezamet rośnie w siłę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO