moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak się testuje F-35

Moim głównym zadaniem jest wskazanie maksymalnych możliwości maszyny. Dzięki temu pilot bojowy nie musi podczas misji zastanawiać się, gdzie jest limit, bo to zostało już sprawdzone – mówi Monessa „Siren” Balzhiser, pierwsza kobieta pilot testowy myśliwców F-35 i F-16. Zanim rozpoczęła pracę dla Lockheeda Martina, służyła na F-16 w US Air Force.

Monessa „Siren” Balzhiser, pilotka testująca F-35 i F-16.

Spotykamy się na MSPO, więc obserwowałam przez chwilę, z jakim zaangażowaniem opowiadasz na stoisku Lockheeda Martina o F-35. Mam wrażenie, że najchętniej zabrałabyś wszystkich na wspólny lot, by pokazać, jak wspaniałe są te maszyny.

Monessa „Siren” Balzhiser: Czyli od razu widać, że mam najlepszą pracę na świecie? (śmiech). Staram się przekonywać innych, jak świetne są to samoloty.

Opowiedz o tej najlepszej pracy, na czym polega praca pilota-testera samolotów bojowych?

Firma Lockheed Martin musi mieć pewność, że przekazuje klientowi w pełni sprawną maszynę. Odbieram więc samolot z fabryki i jestem pierwszą osobą, która nim leci. To bardzo przyjemne uczucie, bo maszyny są wtedy idealnie czyste (śmiech). Wznoszę się na wysokość ponad 40 tys. stóp i sprawdzam działanie np. silników. Przetestowany musi być każdy system samolotu.

Czym różni się sposób latania pilota testowego od pilota bojowego?

Dobre pytanie, na które znam odpowiedź, bo przez 12 lat byłam pilotem bojowym w US Air Force, a więc latałam zarówno w misjach bojowych, jak i testowych. W skrócie można powiedzieć, że piloci testowi wskazują limity samolotów. Sprawdzamy, gdzie są granice możliwości maszyny. Z naszej pracy korzystają piloci bojowi. Oni już nie muszą się zastanawiać, gdzie jest limit, bo sprawdziliśmy to dla nich.

Oczywiście każdy pilot testowy musi mieć umiejętność bardzo szybkiego reagowania na przeróżne sytuacje, które mogą się wydarzyć w powietrzu. Przyznam, że F-35 ma możliwości, które są dużym ułatwieniem dla pilota w tym zakresie. Choć i tak zawsze trzeba być maksymalnie skupionym. Na pewno też nie jest to zajęcie dla osób, które nie potrafią działać pod presją. Piloci testowi mają trudną i potencjalnie niebezpieczną pracę, więc trzeba bardzo lubić adrenalinę, by wykonywać ten zawód.

Kto może zostać pilotem testowym F-35?

Przede wszystkim ktoś, kto ma doświadczenie jako pilot samolotu bojowego. Ale trzeba także ukończyć szkołę dla pilotów testowych i parę kursów. Potem musisz zdać testy i wykonać kilka lotów, by udowodnić, że wiesz, co robisz w powietrzu.

Czy będziesz testować kupione przez Polskę F-35?

Mam nadzieję! To będzie bardzo ekscytujące, nie mogę się doczekać. Zwykle robimy uroczystą ceremonię przekazania odrzutowców, więc na pewno zobaczę się z przedstawicielami polskich sił powietrznych.

W Polsce toczy się dyskusja na temat realizowania się kobiet w zawodach stereotypowo postrzeganych jako męskie. Powiedz, jak to wygląda w USA, czy kobiecie pracującej w lotniczej branży jest trudniej niż mężczyźnie?

Zawsze wierzyłam, że choć jest to środowisko zdominowane przez mężczyzn, to jest w nim miejsce dla kobiet. Zresztą mam wiele koleżanek, które wykonują zawód pilota. Zapewniam, że kiedy zakładam hełm, moja płeć przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. Samolot nie ma sensorów, które wyczuwają, czy w kokpicie siedzi kobieta, czy mężczyzna. To bez znaczenia, bo tu chodzi wyłącznie o umiejętności. Osobiście nigdy nie miałam wrażenia, że jest mi trudniej jako kobiecie pilotowi samolotu bojowego. Zawsze byłam w męsko-żeńskich grupach, w których liczyły się wyłącznie nasze umiejętności, nic innego.

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
 
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gry wojenne w szkoleniu
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Na straży nieba
Dyskomfort? Raczej satysfakcja
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Wojna w świętym mieście, epilog
Mięśnie czy głowa, czyli jak przejść selekcję
Ameryka daje wsparcie
Rajd ku czci saperów
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Pierwsza Drużyna” na start
NATO na północnym szlaku
Husarz na straży nieba
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wioślarze i triatlonistka na podium
Zapraszamy na Festiwal
Szef MON-u: nie można oswajać się z wojną
Pierwsi na oceanie
Abramsy w pętli
Skrzydła IT dla cyberwojsk
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Uwaga, transformacja!
W obronie wschodniej flanki NATO
Sztuka ochrony zabytków
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Flota Bayraktarów w komplecie
Armia Andersa w operacji „Honker”
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Pytania o europejską tarczę
NATO on Northern Track
Pływacy i maratończycy na medal
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Krwawa noc pośród puszczy
„Wielka droga” dostępna online
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Pierwszy polski technik AH-64
Więcej hełmów dla żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polki pobiegły po srebro!
Układ nerwowy Mieczników
Serwis K9 w Polsce
Bohater odtrącony
Po przeprawie ruszyli do walki
Treningi z wojskiem wracają
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowe Oscary przyznane!
Zmiany w dodatkach stażowych
Wiosenna burza nad Estonią
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO