moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uwaga, samoloty na drodze! Ćwiczenia „Route 604”

Treningi na drogowych odcinkach lotniskowych są bardzo ważne, bo wpływają na gotowość bojową naszych sił powietrznych. Odtąd będą się one odbywały cyklicznie – powiedział minister obrony Mariusz Błaszczak. Podczas zorganizowanych na Mazurach ćwiczeń „Route 604” piloci samolotów myśliwskich, transportowych i szkolno-bojowych trenowali starty i lądowania na drodze publicznej.

DOL, czyli drogowy odcinek lotniskowy, to fragment drogi publicznej, który w sytuacji konfliktu lub wojny może stać się alternatywnym pasem startowym dla samolotów wojskowych. Jeden z tego typu odcinków znajduje się w województwie warmińsko-mazurskim, niedaleko miejscowości Wielbark. To właśnie tam przez ostatni tydzień lądowały wojskowe statki powietrzne. Starty i lądowania na ponaddwukilometrowej drodze publicznej ćwiczyli piloci samolotów Su-22 i MiG-29 z 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, F-16 z 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, C-295 CASA i C-130 Hercules z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego oraz M-346 Bielik z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Ćwiczenia wojskowych lotników z wykorzystaniem DOL-u otrzymały nazwę „Route 604”.

REKLAMA

 

Fragment szkolenia pilotów obserwowali: minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, dowódca generalny RSZ gen. broni Wiesław Kukuła, inspektor sił powietrznych DGRSZ gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak oraz dowódcy baz lotniczych. Tylko jednego dnia – w piątek – na DOL-u wylądowały trzy wielozadaniowe F-16, szkolno-treningowy M-346 i transportowiec C-130. Dodatkowo w powietrzu można było podziwiać parę MiG-ów-29.

– Ostatnio takie ćwiczenia na drogowym odcinku lotniskowym odbyły się 20 lat temu. Siły powietrzne wówczas nie dysponowały jeszcze samolotami F-16, więc można powiedzieć, że mamy do czynienia z ich debiutem w przygodnych warunkach – powiedział minister obrony Mariusz Błaszczak. – Ten DOL w Wielbarku zmodernizowaliśmy w latach 2020–2022, będziemy także modernizować kolejne drogowe odcinki lotniskowe – dodał szef MON-u. Zaznaczył, że wszystkie DOL-e mają spełniać podobne wymogi odnośnie do parametrów technicznych, a więc dysponować pasem startowym o długości ok. 2,5 tys. metrów i 36 metrów szerokości. – Operacje na DOL-ach są niezwykle ważne dla gotowości bojowej sił powietrznych – stwierdził minister obrony narodowej.

Szef resortu wyjaśnił, że w organizację ćwiczeń „Route 604” zaangażowane były też wojska przeciwlotnicze, wojska obrony terytorialnej, wojskowa logistyka oraz wiele innych instytucji. – Takie ćwiczenia będą prowadzone cyklicznie, bo zależy nam na tym, by konsekwentnie wzmacniać Wojsko Polskie. W przyszłym roku będą brały w nich udział także samoloty FA-50 – mówił podczas konferencji prasowej Mariusz Błaszczak. – Nasi piloci muszą ćwiczyć umiejętności lądowania i startu w takich warunkach. Zapewniam, że DOL-e będą wykorzystywane w wielu miejscach naszego kraju – dodał. Podkreślił również, że remont drogowego odcinka lotniskowego w Wielbarku został sfinansowany z funduszy MON-u.

O znaczeniu drogowych odcinków lotniskowych mówił w Wielbarku też inspektor sił powietrznych gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak. – Wnioski z Ukrainy pokazują, że lotniska stałego bazowania będą pierwszym celem ataków. W przypadku prowadzenia operacji obronnej, tak jak teraz na Ukrainie, nasze siły powietrzne muszą mieć zdolność do przetrwania. A to przetrwanie można osiągnąć rozśrodkowaniem naszej floty i temu właśnie służą DOL-e – stwierdził generał. Inspektor sił powietrznych na DOL-u w Wielbarku lądował F-16 kilka dni wcześniej. – Z perspektywy pilota muszę przyznać, że nie jest to operacja łatwa, bo nie jest to standardowe lotnisko – powiedział. Szczególne słowa uznania skierował w stronę załóg czterosilnikowych samolotów transportowych C-130, „które w mazurskim lesie bez problemu wykonują operację startu i lądowania”. – Naszym pragnieniem jest, by takie ćwiczenia odbywały się co roku. Chcemy także wymieniać doświadczenia w tym zakresie z innymi państwami NATO – dodał.

Wrażeniami z ćwiczeń „Route 604” z „Polską Zbrojną” podzielił się również płk pil. Mariusz Wiączkowski, dowódca 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. To właśnie na tej jednostce spoczywał główny ciężar w organizacji i zabezpieczeniu ćwiczeń. – To było moje pierwsze lądowanie na DOL-u. Ten pas jest dużo węższy, wycięty w lesie, a dokoła bardzo blisko są drzewa – mówił. – Trzeba pamiętać, że do lądowania podchodzimy z dużymi prędkościami, bo średnio ok. 350–400 km/h, a przyziemienie odbywa się z prędkością około 300 km. Oczywiście jesteśmy do tego przygotowani. Przed lądowaniem na DOL-u ćwiczyliśmy na symulatorach, trenowaliśmy także na wąskim pasie startowym na lotnisku w Powidzu – dodał. Dowódca bazy z Malborka, podobnie jak wszyscy lotnicy zgromadzeni w Wielbarku, przyznał, że tego typu manewry powinny odbywać się częściej. – To bardzo dobra inicjatywa i cieszę się, że do niej wróciliśmy. Samoloty bojowe potrzebują szybko odtworzyć zdolność bojową, czyli zatankować paliwo i uzupełnić uzbrojenie. I o ile możemy tankować maszyny w powietrzu, to jeszcze nikt nie wymyślił, jak samoloty w powietrzu uzbroić. DOL jest zatem dobrą alternatywą – stwierdził płk Wiączkowski.

Ćwiczenia „Route 604” na drogowym odcinku lotniskowym na Mazurach trwały od 25 do 29 września. W trakcie kolejnych tego typu przedsięwzięć piloci będą trenować operacje startu i lądowania także w nocy.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz, kpr. Wojciech Król/CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Krwawa noc pośród puszczy
 
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
NATO on Northern Track
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Pierwsi na oceanie
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wioślarze i triatlonistka na podium
Polki pobiegły po srebro!
Bohater odtrącony
Treningi z wojskiem wracają
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Sztuka ochrony zabytków
Serwis K9 w Polsce
Pływacy i maratończycy na medal
Gry wojenne w szkoleniu
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Więcej hełmów dla żołnierzy
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Armia Andersa w operacji „Honker”
W obronie wschodniej flanki NATO
Po przeprawie ruszyli do walki
Desant pod osłoną nocy
Husarz na straży nieba
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
NATO na północnym szlaku
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Uwaga, transformacja!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wiosenna burza nad Estonią
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Układ nerwowy Mieczników
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
„Pierwsza Drużyna” na start
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Pytania o europejską tarczę
„Wielka droga” dostępna online
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Zmiany w dodatkach stażowych
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Dyskomfort? Raczej satysfakcja
Pierwszy polski technik AH-64
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, epilog

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO