moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy niszczyciel czołgów

To jedna z najciekawszych premier targów zbrojeniowych w Kielcach. Konsorcjum PGZ-Ottokar po raz pierwszy publicznie zaprezentowało dwa pojazdy – wóz ogniowy oraz wóz dowodzenia – które będą tworzyły nowy polski system przeciwpancerny Ottokar Brzoza. Obie konstrukcje powstały na bazie auta klasy 4x4 Waran, które opracowali inżynierowie HSW S.A. i czeskiej Tatry.


Waran 4x4 wóz ogniowy

W 2019 roku MON poinformowało, że chce znacząco zwiększyć zdolności przeciwpancerne wojsk lądowych. Dlatego resort obrony postanowił, że przestarzałe i wysłużone niszczyciele czołgów na bazie BRDM-2, uzbrojone w pociski 9M14 Malutka, zastąpi nowa konstrukcja o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”.

Polski przemysł obronny błyskawicznie odpowiedział na zapotrzebowanie armii i wkrótce na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentował kilka propozycji nowych niszczycieli czołgów: odmiany na KTO Rosomak i na pojeździe typu MRAP oraz wóz gąsienicowy.

Ponieważ przedstawicielom Sił Zbrojnych RP oraz resortu obrony najbardziej do gustu przypadła propozycja kołowa, uzbrojona w pociski przeciwpancerne Brimstone, opracowana przez brytyjski oddział koncernu MBDA, Polska Grupa Zbrojeniowa rozpoczęła negocjacje umów przemysłowych. W maju 2022 roku PGZ S.A., Huta Stalowa Wola S.A., Mesko S.A. i Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. utworzyły konsorcjum PGZ-Ottokar. Jeszcze w tym samym miesiącu konsorcjum zawarło z MBDA UK porozumienie o współpracy w zakresie programu niszczyciela czołgów.

Natomiast w lipcu 2022 roku konsorcjum PGZ-Ottokar podpisało z Agencją Uzbrojenia umowę ramową dotyczącą prac nad opracowaniem, przebadaniem i dostarczeniem Siłom Zbrojnym RP bateryjnych modułów ogniowych niszczycieli czołgów o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”. Zgodnie z tym dokumentem prototypowy moduł ogniowy Ottokara-Brzozy ma trafić do wojskowych testów jeszcze w tym roku.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach po raz pierwszy publicznie zostały zaprezentowane pojazdy, które niedługo rozpoczną wojskowe badania, czyli wóz ogniowy oraz wóz dowodzenia.

Zgodnie z wytycznymi polskiej armii obie konstrukcje powstały na bazie tego samego auta – taktycznego pojazdu wielozadaniowego o kryptonimie „Waran 4x4”, który powstał w wyniku współpracy inżynierów z Huty Stalowa Wola ze specjalistami z czeskiej spółki Tatra.


Waran 4x4 wóz dowodzenia

Co istotne, Waran jako wóz ogniowy Ottokar-Brzoza mocno różni się od Warana w wersji wozu dowodzenia. I nie chodzi tu jedynie o to, że ten pierwszy ma zainstalowaną wyrzutnię pocisków przeciwpancernych Brimstone na pace (pojazd ma formę pikapa). Główna różnica polega na tym, że w wozie dowodzenia (ma formę furgonu) zastosowano inne zawieszenie. Dlaczego? Jak wyjaśniają przedstawiciele HSW, bojowa odmiana Warana zgodnie z oczekiwaniami wojska została przeprojektowana, tak aby znacząco podnieść jej właściwości terenowe.

Zawieszenie Warana w wersji Ottokar Brzoza stanowi połączenie opracowanej przez Tatrę tzw. ramy królewskiej (legendarnej ze względu na trwałość) z polską myślą techniczną. Konstruktorzy z HSW przekonują, że zapewnia to świetną dzielność terenową Warana Ottokar-Brzoza, ale nie mogą na tym etapie prac zdradzać szczegółów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek CO/MON

dodaj komentarz

komentarze


Polski „Wiking” dla Danii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Standardy NATO w Siedlcach
Odznaczenia za wzorową służbę
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
„Road Runner” w Libanie
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Nowe zasady dla kobiet w armii
Husarze bliżej Polski
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szansa na nowe życie
Męska sprawa: profilaktyka
Marynarze podjęli wyzwanie
Kircholm 1605
Kolejny kontrakt Dezametu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Zasiać strach w szeregach wroga
Abolicja dla ochotników
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Niespokojny poranek pilotów
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Mity i manipulacje
Sukces Polaka w biegu z marines
Wellington „Zosia” znad Bremy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Mundurowi z benefitami
Nie daj się zhakować
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Kaman – domknięcie historii
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Marynarze mają nowe motorówki
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rusza program „wGotowości”
Koniec dzieciństwa
Inwestycja w bezpieczeństwo
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pomnik nieznanych bohaterów
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Starcie pancerniaków
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Sportowcy na poligonie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO