moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy niszczyciel czołgów

To jedna z najciekawszych premier targów zbrojeniowych w Kielcach. Konsorcjum PGZ-Ottokar po raz pierwszy publicznie zaprezentowało dwa pojazdy – wóz ogniowy oraz wóz dowodzenia – które będą tworzyły nowy polski system przeciwpancerny Ottokar Brzoza. Obie konstrukcje powstały na bazie auta klasy 4x4 Waran, które opracowali inżynierowie HSW S.A. i czeskiej Tatry.


Waran 4x4 wóz ogniowy

W 2019 roku MON poinformowało, że chce znacząco zwiększyć zdolności przeciwpancerne wojsk lądowych. Dlatego resort obrony postanowił, że przestarzałe i wysłużone niszczyciele czołgów na bazie BRDM-2, uzbrojone w pociski 9M14 Malutka, zastąpi nowa konstrukcja o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”.

Polski przemysł obronny błyskawicznie odpowiedział na zapotrzebowanie armii i wkrótce na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentował kilka propozycji nowych niszczycieli czołgów: odmiany na KTO Rosomak i na pojeździe typu MRAP oraz wóz gąsienicowy.

Ponieważ przedstawicielom Sił Zbrojnych RP oraz resortu obrony najbardziej do gustu przypadła propozycja kołowa, uzbrojona w pociski przeciwpancerne Brimstone, opracowana przez brytyjski oddział koncernu MBDA, Polska Grupa Zbrojeniowa rozpoczęła negocjacje umów przemysłowych. W maju 2022 roku PGZ S.A., Huta Stalowa Wola S.A., Mesko S.A. i Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. utworzyły konsorcjum PGZ-Ottokar. Jeszcze w tym samym miesiącu konsorcjum zawarło z MBDA UK porozumienie o współpracy w zakresie programu niszczyciela czołgów.

Natomiast w lipcu 2022 roku konsorcjum PGZ-Ottokar podpisało z Agencją Uzbrojenia umowę ramową dotyczącą prac nad opracowaniem, przebadaniem i dostarczeniem Siłom Zbrojnym RP bateryjnych modułów ogniowych niszczycieli czołgów o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”. Zgodnie z tym dokumentem prototypowy moduł ogniowy Ottokara-Brzozy ma trafić do wojskowych testów jeszcze w tym roku.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach po raz pierwszy publicznie zostały zaprezentowane pojazdy, które niedługo rozpoczną wojskowe badania, czyli wóz ogniowy oraz wóz dowodzenia.

Zgodnie z wytycznymi polskiej armii obie konstrukcje powstały na bazie tego samego auta – taktycznego pojazdu wielozadaniowego o kryptonimie „Waran 4x4”, który powstał w wyniku współpracy inżynierów z Huty Stalowa Wola ze specjalistami z czeskiej spółki Tatra.


Waran 4x4 wóz dowodzenia

Co istotne, Waran jako wóz ogniowy Ottokar-Brzoza mocno różni się od Warana w wersji wozu dowodzenia. I nie chodzi tu jedynie o to, że ten pierwszy ma zainstalowaną wyrzutnię pocisków przeciwpancernych Brimstone na pace (pojazd ma formę pikapa). Główna różnica polega na tym, że w wozie dowodzenia (ma formę furgonu) zastosowano inne zawieszenie. Dlaczego? Jak wyjaśniają przedstawiciele HSW, bojowa odmiana Warana zgodnie z oczekiwaniami wojska została przeprojektowana, tak aby znacząco podnieść jej właściwości terenowe.

Zawieszenie Warana w wersji Ottokar Brzoza stanowi połączenie opracowanej przez Tatrę tzw. ramy królewskiej (legendarnej ze względu na trwałość) z polską myślą techniczną. Konstruktorzy z HSW przekonują, że zapewnia to świetną dzielność terenową Warana Ottokar-Brzoza, ale nie mogą na tym etapie prac zdradzać szczegółów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek CO/MON

dodaj komentarz

komentarze


Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Orlik na Alfę
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Brytyjczycy żegnają Malbork
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Defender dla oryginalnych i użytecznych
Hekatomba na Woli
Z najlepszymi na planszy
Defendery skompletowane
Kuna na poligonie
Świetne występy polskich żołnierzy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dwie agresje, dwie okupacje
Beret „na rekinka” lub koguta
Święto Wojsk Lądowych
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Black Hawki nad Warszawą
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Nagrody MSPO 2025 cz. 4
Laury MSPO przyznane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi w Pieninach
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Zwycięska batalia o stolicę
Pożegnanie z Columbią
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
„Road Runner” w Libanie
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Żandarmeria skontroluje także cywilów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Największy transport Abramsów w tym roku
Wielkie zbrojenia za Odrą
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Rosyjskie drony spowodowały zniszczenia
Szef MON-u: Panujemy nad sytuacją, apeluję o spokój
NATO – jesteśmy z Polską
Kurs dla najlepszych w SERE
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Rekompensaty na nowych zasadach
„Żelazny obrońca” na Bugu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Nocne ataki na Ukrainę
Premier: prowokacja bez precedensu
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Drony zestrzelone. Trwają poszukiwania szczątków maszyn
Szwecja kupuje Pioruny!
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Prezydent: to bezprecedensowy moment w historii NATO i Polski
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Niemiecki plan zniszczenia Polski
K9 ładowane z automatu
Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
Tukan na smyczy
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Terytorialsi na pętli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO