moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne FA-50 już w Polsce

Dostawy nowego sprzętu dla Wojska Polskiego nie spowalniają. W Warszawie wylądowały właśnie dwa dalsze samoloty FA-50 dla sił powietrznych – poinformował Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. Łącznie w Polsce są już cztery tego typu maszyny. Dostawy ośmiu z zamówionej puli mają zostać zrealizowane jeszcze w tym roku.

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. Polska zamówiła w 2022 roku 48 jego egzemplarzy. Pierwsze dwie maszyny dotarły nad Wisłę w lipcu. We wtorek minister Mariusz Błaszczak poinformował o najnowszej dostawie. – W Warszawie właśnie wylądowały kolejne dwa samoloty FA-50 dla sił powietrznych – napisał na portalu X.

Jeszcze dziś maszyny trafią do hangaru 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, gdzie zostaną złożone. Zanim za ich sterami zasiądą polscy piloci, zostaną gruntownie sprawdzone przez specjalnie do tego celu powołaną komisję. – Jej zadaniem jest przyjęcie samolotów do polskich sił powietrznych – wyjaśnia ppłk Marcin Boruta, rzecznik prasowy 23 BLT. – Kiedy otrzymamy informację, że samolot jest gotowy, zastosujemy procedury, które obowiązywały nas także w przypadku dwóch poprzednich maszyn.

W ramach tych procedur zostaną szczegółowo sprawdzone przede wszystkim systemy, w które jest wyposażona maszyna. Odbędzie się też lot testowy.

Łącznie do Polski dostarczono już cztery egzemplarze statków powietrznych południowokoreańskiej produkcji. Za ich wdrożenie do polskich sił powietrznych odpowiadają między innymi polscy piloci, którzy ukończyli trwające sześć miesięcy szkolenie w Korei Południowej.

Film: Grzegorz Marciniak, Rafał Boj, Ewa Korsak/ ZbrojnaTV

Jednak, jak zapewnia Mariusz Błaszczak, dzisiejsza dostawa samolotów to dopiero początek. Jeszcze w tym roku do Polski ma dotrzeć kolejnych osiem egzemplarzy tego sprzętu. Wówczas siły powietrzne będą dysponowały 12 sztukami tego typu samolotów. Kolejne dostawy zaplanowano na lata 2025–2028. Wówczas Wojsko Polskie otrzyma 36 maszyn w wersji FA-50PL. Wartość zamówienia pierwszych 12 samolotów to 705 mln dolarów netto, kolejnych 36 – 2,3 mld dolarów netto. Obie umowy uwzględniają pakiet szkoleniowy i logistyczny oraz usługę wsparcia technicznego.

Mimo że samoloty FA-50 zasilają polskie siły powietrzne od niedawna, miały już okazję zaprezentować się publiczności. Po raz pierwszy można było je zobaczyć podczas defilady Wojska Polskiego 15 sierpnia w Warszawie. Kolejna szansa na to, aby podziwiać je w akcji, nadarzy się pod koniec miesiąca. Wówczas FA-50 pokażą swoje możliwości podczas pokazów lotniczych Air Show w Radomiu (Korea Aerospace Industries, producent samolotów, jest partnerem strategicznym tego wydarzenia).

FA-50 to samolot wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę oraz radar kierowania ogniem. Uzbrojenie maszyny stanowi działko kalibru 20 mm oraz podwieszane uzbrojenie lotnicze, obejmujące pociski rakietowe powietrze–powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze–ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tys. funtów (79 kN). Prędkość maksymalna FA-50 to 1,5 Macha (1837,5 km/h), natomiast jego zasięg wynosi 1800 km.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1692959280
Bardzo dobry wybór . Lepsze to od Apacza. Należy teraz dokupić spice 250 , bo nasz państwowy deficytowy przemysł zbrojeniowy nie jest w stanie zrobić niczego nowego.
C0-8E-8A-A5
~scooby
1692959280
Bardzo dobry wybór . Lepsze to od Apacza. Należy teraz dokupić spice 250 , bo nasz państwowy deficytowy przemysł zbrojeniowy nie jest w stanie zrobić niczego nowego.
C0-8E-8A-A5

Terytorialsi w akcji
Priorytetowe zaangażowanie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Medicine for Hard Times
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Jelcz się wzmacnia
W poszukiwaniu majora Serafina
Speczespół wybierze „Orkę”
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
WOT na Szlaku Ratunkowym
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Wojny na rzut kostką
Deterrence in Polish
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
„Road Runner” w Libanie
Kosmiczny Perun
Polski „Wiking” dla Danii
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Zawiszacy na Litwie
Kircholm 1605
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Pocisk o chirurgicznej precyzji
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Abolicja dla ochotników
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
„Droga do GROM-u”
Orientuj się bez GPS-u
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Polskie Bayraktary nad Turcją
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Standardy NATO w Siedlcach
Mity i manipulacje
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
DragonFly czeka na wojsko
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Koniec dzieciństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kawaleria w szkole
Szli po odznakę norweskiej armii
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Brytyjczycy na wschodniej straży
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Człowiek jest najważniejszy
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Maratońskie święto w Warszawie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Koniec pewnej epoki
Młodzi i bezzałogowce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kawaleria pancerna spod znaku 11
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Medycy na start
Transbałtycka współpraca
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W wojsku orientują się najlepiej
Dywersanci atakują
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Pasja i fart
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO