moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Startuje „Jaskółka”

Uroczystość cięcia blach na czwarty okręt typu Kormoran II odbyła się we wtorek w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. To symboliczny początek budowy jednostki, która będzie nosiła nazwę ORP „Jaskółka”. Do służby powinna wejść w 2026 roku. Trafi do 12 Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

Niszczyciel min, którego budowa rozpoczęła się dziś w gdańskiej stoczni, otworzy drugą serię jednostek projektu 258. W marynarce wojennej służą już trzy Kormorany II – prototypowy ORP „Kormoran” oraz seryjne ORP „Albatros” i ORP „Mewa”. Wszystkie trafiły do 13 Dywizjonu Trałowców, który podlega co prawda 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu, ale stacjonuje w Gdyni. Okręty są przeznaczone do poszukiwania klasyfikacji, niszczenia, ale też stawiania min morskich. Dysponują nowoczesnym wyposażeniem, między innymi całą paletą pojazdów podwodnych. W swojej klasie są zaliczane do ścisłej światowej czołówki. Udana finalizacja projektu sprawiła, że resort obrony podjął decyzję o jego kontynuacji. W czerwcu ubiegłego roku podczas święta marynarki wojennej wicepremier i minister obrony Mariusz Błaszczak podpisał w Świnoujściu kontrakt na budowę trzech kolejnych Kormoranów. Prace nad pierwszym właśnie ruszyły. – Nowe okręty powinny wejść do służby w latach 2026–2027. Tym razem zasilą 12 Dywizjon Trałowców, który stacjonuje w Świnoujściu – wyjaśnia kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik świnoujskiej flotylli.

– To dla nas ważny dzień – podkreśla kmdr Piotr Sikora, dowódca 8 FOW. Przypomina, że polska marynarka od dłuższego czasu dąży do budowy nowoczesnych sił obrony przeciwminowej. – Oprą się one na trzech filarach. Wprowadzenie do służby drugiej serii Kormoranów II sprawi, że skompletujemy dwa z nich. Będziemy mieli nowoczesne okręty oraz rozbudowany pakiet różnego typu pojazdów podwodnych, które operują z ich pokładów. Do tego dojdą modernizowane i wyposażane w nowe zdolności trałowce 207. Pozostanie praca nad bezzałogowymi platformami nawodnymi – zaznacza oficer. Kmdr Sikora zwraca przy tym uwagę na jeszcze jedną rzecz. – Okręty drugiej serii będą właściwie identyczne jak te z serii pierwszej. Pozostajemy przy dotychczasowym wyposażeniu, nie zmieni się też konfiguracja bojowego centrum informacji. To znak, że idziemy dobrą drogą, a korekty, jakie wprowadziliśmy do projektu po wejściu do służby prototypowej jednostki, były optymalne – uważa kmdr Sikora. Kormorany zaliczane do jednostek seryjnych w porównaniu z ORP „Kormoran” (który do linii wszedł jeszcze pod koniec 2017 roku) mają nieco inny zestaw pojazdów podwodnych, mocniejszy ster strumieniowy, korzystają też z nowszego typu armaty.

Czwarty z Kormoranów będzie nosił nazwę ORP „Jaskółka”. – Tak samo nazywały się trzy inne okręty służące w naszej marynarce wojennej – informuje kmdr ppor. Lewandowski. Pierwszym był poniemiecki trałowiec redowy, który pod polską banderą pływał w latach 1921–1931. Drugim – pierwszy z serii sześciu trałowców redowych typu Jaskółka. – Były to pierwsze i zarazem jedyne w II RP okręty w całości zaprojektowane i zbudowane w kraju – wspomina rzecznik 8 FOW. Trałowiec pełnił służbę w latach 1931–1939. Podczas niemieckiej inwazji brał udział w obronie Wybrzeża. 14 września 1939 roku został zatopiony przez samoloty Luftwaffe. Niemcy wydobyli potem wrak i pocięli go na złom. Trzecia „Jaskółka” była zbudowanym w ZSRS trałowcem projektu 253Ł. Polska marynarka korzystała z tej jednostki w latach 1946–1950.

Budowa czwartego i piątego Kormorana ruszy niebawem. Wiadomo już, że okręty otrzymają nazwy ORP „Rybitwa” i ORP „Czajka”. W ten sposób marynarka po raz kolejny nawiąże do Jaskółek z lat 30.

Niszczyciele min projektu 258 są budowane przez konsorcjum, w którego skład, prócz stoczni Remontowa Shipbuilding, wchodzą jeszcze PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni oraz gdyński Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. 

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. mar. Dariusz Konefał, Marcin Ryngwelski

dodaj komentarz

komentarze


PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
 
Double Eagle – podwodny tropiciel
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Piękny przykład patriotyzmu
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Henry Szymanski na tropie prawdy
Kolejowy sabotaż udaremniony
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Więcej amunicji do Rosomaków
Więcej polskiego trotylu dla USA
Baltic Sea Under Control
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
„Pułaski” na Atlantyku
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Zwycięstwo mordercy
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Święto ludzi z pasją
Poznać rakietowego Homara
Więcej na mieszkanie za granicą
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Rodzina na wagę złota
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Medycyna na morzu
Pilecki ucieka z Auschwitz
Sport kształtuje mentalność
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Podniebny Pegaz
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zatopiony problem
Podniebne wsparcie sojuszników
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Strażnik nieba
Viva Polaki! Viva liberatori!
Pracowity dyżur Typhoonów
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Szabla hubalczyków
Wyrok za tragiczny wypadek
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pierwsza misja Gripenów
Składy wysokiego ryzyka
Wyścig zbrojeń wystartował
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Rex Bolizlavus
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Polskie F-16 w służbie NATO
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Debiut polskiego AW149
Trzy dekady DGW
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Powstaje armia dronów
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
W Ełku wykuwają charaktery
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO