moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowatorskie manewry Marszałka

Józef Piłsudski chciał budować nowoczesną armię w oparciu o wojska samochodowe, radiotechnikę czy pojazdy pancerne. Marszałek był też twórcą nowatorskich koncepcji militarnych np. strategii pełnego powietrza zrywającej z dominującą podczas I wojny strategią okopów. O innowacyjnych rozwiązaniach Piłsudskiego mówili uczestnicy spotkania w Centralnej Bibliotece Wojskowej.

Marszałek Józef Piłsudski idzie na czele grupy oficerów. Fot. NAC

– Józef Piłsudski nie był niepoprawnym romantykiem, dla którego liczyły się tylko „konik i szabelka”, ale tworzył nowe rozwiązania. Przykładem są chociażby zagony pancerno-motorowe, które wprowadził do boju po raz pierwszy podczas wojny polsko-bolszewickiej – mówiła Małgorzata Gosiewska, wicemarszałek Sejmu, podczas debaty o nowatorskich koncepcjach militarnych Piłsudskiego. Spotkanie odbyło się we wtorek z inicjatywy Centralnej Biblioteki Wojskowej w Warszawie oraz Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z okazji imienin Marszałka, twórcy i patrona głównej książnicy wojskowej.

Przykłady nowoczesnych rozwiązań wprowadzonych do wojska dzięki Piłsudskiemu podawał dr Jan Tarczyński, dyrektor CBW. – Marszałek doceniał znaczenie motoryzacji i to właśnie Piłsudskiemu zawdzięczamy jej rozwój w Polsce międzywojennej – podkreślił szef CBW. – W latach 1919 i 1920 Piłsudski poprowadził do ataku wojska konne i piesze na podwodach razem z kolumnami samochodów ciężarowych i pancernych – wyliczał dr Tarczyński. Nowością zastosowaną przez Piłsudskiego w walce o niepodległość Polski było odejście od systemu okopowego z czasów I wojny światowej właśnie na rzecz działań nazywanych przez marszałka strategią pełnego powietrza. Polegała ona na błyskawicznym przerzucaniu sił na duże odległości i na atakach wyprzedzających. Była całkowitym zaprzeczeniem dominującej w czasie I wojny strategii okopów.

Szerzej mówił o tym prof. Grzegorz Nowik, zastępca dyrektora Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Historyk pracuje w zespole badawczym publikującym polskie dokumenty operacyjne i strategiczne dotyczące wojny 1920 roku. – Te dokumenty są świadectwem, że Piłsudski, choć nie był zawodowym wojskowym i zasady sztuki wojennej wypracował na polu walki, wszystkie operacje planował bardzo szczegółowo – zaznaczył prof. Nowik.

Profesor Nowik jako przykład strategii pełnego powietrza podał m.in. manewr na Żytomierz z kwietnia 1920 roku, kiedy pułk piechoty przemieszczono na front na samochodach ciężarowych. – To była absolutna nowość, nikt tego wcześniej nie robił – zaznaczył historyk. Innym przykładem nowatorskiego podejścia Piłsudskiego było dowodzenie kontrofensywą znad Wieprza w 1920 roku przy pomocy radiostacji z samochodów, które podążały za frontem.

Jak wyjaśniał prof. Nowik legenda, iż dla Piłsudskiego liczyła się tylko kawaleria, podtrzymywana była w PRL-u, aby zdyskredytować Marszałka jako wojskowego. – A tak naprawdę najważniejsze były dla niego nowoczesne rozwiązania: wojska samochodowe, transport motorowy, radiotechnika, samochody pancerne. Wyprzedzał w tym współczesnych o dwie dekady, a jego manewry studiowano w szkole wojskowej West Point w USA – opowiadał historyk.



Z kolei Jan Józef Kasprzyk, szef UdSKiOR, przypomniał, że Piłsudski ukształtował i wychował wiele pokoleń Polaków. Marszałek wyznaczał też cele, które początkowo mogły się wydać nierealne. – Tak jak w 1914 roku, kiedy wyruszył z grupą 167 strzelców z krakowskich Olendrów przeciwko wielotysięcznej armii rosyjskiej – mówił szef Urzędu. Dodał także, że Marszałek chciał Polski silnej i wzbudzającej respekt u wrogów.

Podczas spotkania dr Tarczyński opowiedział także o samochodzie Cadillac 355D, który Marszałek otrzymał w marcu 1935 roku z okazji imienin. Auto było lekko opancerzone, miało kuloodporne szyby, a w drzwiach blachy pancerne. Niestety, mocno schorowany już Piłsudski odbył nim tylko 23 przejazdy. Potem auta używał gen. Edward Rydz-Śmigły jako Generalny Inspektor Sił Zbrojnych i Naczelny Wódz. Po II wojnie samochód przejęło Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. – Po 1956 roku Cadillac bez silnika, osprzętu i wyposażenia trafił do Muzeum Techniki w Warszawie – opowiadał dyrektor CBW. Auto zostało odrestaurowane pod kierunkiem dr. Tarczyńskiego i 11 listopada 2014 roku wzięło udział w paradzie z okazji Święta Niepodległości.

Elementem uroczystości w CBW było także wręczenie medali przyznanych przez dr. Tarczyńskiego, ministra Kasprzyka i Józefa Melaka, wiceprezesa Związku Piłsudczyków RP. Spotkanie zakończyła projekcja filmu dokumentalnego „Nie tylko koń i szabla”, goście zapoznali się także z wystawą „Najciekawsze nabytki CBW 2019-2021”.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: NAC, UdsKiOR, Anna Dąbrowska

dodaj komentarz

komentarze


Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
 
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Święto sportów walki w Warendorfie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Bezpieczniejsza Europa
Flyer, zdobywca przestworzy
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Wypadek Rosomaka
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Kajakami po medale
Planowano zamach na Zełenskiego
Czarna Pantera celuje
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Wyższe stawki dla niezawodowych
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
The Power of Infrastructure
Świat F-35
Dzieci wojny
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Inwestycja w żołnierzy
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Pancerny kot w polskim wojsku
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Prezydent na wschodniej granicy
Policjanci w koszarach WOT
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Strażnicy polskiego nieba
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Podróż w ciemność
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Ratownik w akcji
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Drukowanie dronów
Ewakuacja Polaków z Izraela
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Broń przeciwko wrogim satelitom
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
„Różycki” zwodowany
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
BWP-1 – historia na dekady
Śmierć gorsza niż wszystkie
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Pracowity pobyt w kosmosie
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO