moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowatorskie manewry Marszałka

Józef Piłsudski chciał budować nowoczesną armię w oparciu o wojska samochodowe, radiotechnikę czy pojazdy pancerne. Marszałek był też twórcą nowatorskich koncepcji militarnych np. strategii pełnego powietrza zrywającej z dominującą podczas I wojny strategią okopów. O innowacyjnych rozwiązaniach Piłsudskiego mówili uczestnicy spotkania w Centralnej Bibliotece Wojskowej.

Marszałek Józef Piłsudski idzie na czele grupy oficerów. Fot. NAC

– Józef Piłsudski nie był niepoprawnym romantykiem, dla którego liczyły się tylko „konik i szabelka”, ale tworzył nowe rozwiązania. Przykładem są chociażby zagony pancerno-motorowe, które wprowadził do boju po raz pierwszy podczas wojny polsko-bolszewickiej – mówiła Małgorzata Gosiewska, wicemarszałek Sejmu, podczas debaty o nowatorskich koncepcjach militarnych Piłsudskiego. Spotkanie odbyło się we wtorek z inicjatywy Centralnej Biblioteki Wojskowej w Warszawie oraz Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z okazji imienin Marszałka, twórcy i patrona głównej książnicy wojskowej.

Przykłady nowoczesnych rozwiązań wprowadzonych do wojska dzięki Piłsudskiemu podawał dr Jan Tarczyński, dyrektor CBW. – Marszałek doceniał znaczenie motoryzacji i to właśnie Piłsudskiemu zawdzięczamy jej rozwój w Polsce międzywojennej – podkreślił szef CBW. – W latach 1919 i 1920 Piłsudski poprowadził do ataku wojska konne i piesze na podwodach razem z kolumnami samochodów ciężarowych i pancernych – wyliczał dr Tarczyński. Nowością zastosowaną przez Piłsudskiego w walce o niepodległość Polski było odejście od systemu okopowego z czasów I wojny światowej właśnie na rzecz działań nazywanych przez marszałka strategią pełnego powietrza. Polegała ona na błyskawicznym przerzucaniu sił na duże odległości i na atakach wyprzedzających. Była całkowitym zaprzeczeniem dominującej w czasie I wojny strategii okopów.

Szerzej mówił o tym prof. Grzegorz Nowik, zastępca dyrektora Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Historyk pracuje w zespole badawczym publikującym polskie dokumenty operacyjne i strategiczne dotyczące wojny 1920 roku. – Te dokumenty są świadectwem, że Piłsudski, choć nie był zawodowym wojskowym i zasady sztuki wojennej wypracował na polu walki, wszystkie operacje planował bardzo szczegółowo – zaznaczył prof. Nowik.

Profesor Nowik jako przykład strategii pełnego powietrza podał m.in. manewr na Żytomierz z kwietnia 1920 roku, kiedy pułk piechoty przemieszczono na front na samochodach ciężarowych. – To była absolutna nowość, nikt tego wcześniej nie robił – zaznaczył historyk. Innym przykładem nowatorskiego podejścia Piłsudskiego było dowodzenie kontrofensywą znad Wieprza w 1920 roku przy pomocy radiostacji z samochodów, które podążały za frontem.

Jak wyjaśniał prof. Nowik legenda, iż dla Piłsudskiego liczyła się tylko kawaleria, podtrzymywana była w PRL-u, aby zdyskredytować Marszałka jako wojskowego. – A tak naprawdę najważniejsze były dla niego nowoczesne rozwiązania: wojska samochodowe, transport motorowy, radiotechnika, samochody pancerne. Wyprzedzał w tym współczesnych o dwie dekady, a jego manewry studiowano w szkole wojskowej West Point w USA – opowiadał historyk.



Z kolei Jan Józef Kasprzyk, szef UdSKiOR, przypomniał, że Piłsudski ukształtował i wychował wiele pokoleń Polaków. Marszałek wyznaczał też cele, które początkowo mogły się wydać nierealne. – Tak jak w 1914 roku, kiedy wyruszył z grupą 167 strzelców z krakowskich Olendrów przeciwko wielotysięcznej armii rosyjskiej – mówił szef Urzędu. Dodał także, że Marszałek chciał Polski silnej i wzbudzającej respekt u wrogów.

Podczas spotkania dr Tarczyński opowiedział także o samochodzie Cadillac 355D, który Marszałek otrzymał w marcu 1935 roku z okazji imienin. Auto było lekko opancerzone, miało kuloodporne szyby, a w drzwiach blachy pancerne. Niestety, mocno schorowany już Piłsudski odbył nim tylko 23 przejazdy. Potem auta używał gen. Edward Rydz-Śmigły jako Generalny Inspektor Sił Zbrojnych i Naczelny Wódz. Po II wojnie samochód przejęło Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. – Po 1956 roku Cadillac bez silnika, osprzętu i wyposażenia trafił do Muzeum Techniki w Warszawie – opowiadał dyrektor CBW. Auto zostało odrestaurowane pod kierunkiem dr. Tarczyńskiego i 11 listopada 2014 roku wzięło udział w paradzie z okazji Święta Niepodległości.

Elementem uroczystości w CBW było także wręczenie medali przyznanych przez dr. Tarczyńskiego, ministra Kasprzyka i Józefa Melaka, wiceprezesa Związku Piłsudczyków RP. Spotkanie zakończyła projekcja filmu dokumentalnego „Nie tylko koń i szabla”, goście zapoznali się także z wystawą „Najciekawsze nabytki CBW 2019-2021”.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: NAC, UdsKiOR, Anna Dąbrowska

dodaj komentarz

komentarze


Priorytetowe zaangażowanie
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Maratońskie święto w Warszawie
Polski „Wiking” dla Danii
Pływali jak morscy komandosi
Speczespół wybierze „Orkę”
W wojsku orientują się najlepiej
Abolicja dla ochotników
Polskie Bayraktary nad Turcją
Weterani pamiętają
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Brytyjczycy na wschodniej straży
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Deterrence in Polish
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Medicine for Hard Times
Koniec dzieciństwa
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Kircholm 1605
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Jelcz się wzmacnia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W poszukiwaniu majora Serafina
Pasja i fart
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Młodzi i bezzałogowce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Poligon dla medyków w mundurach
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Koniec pewnej epoki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Kopuła nad bewupem
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Medycy na start
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Terytorialsi w akcji
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Czarna taktyka terytorialsów
Carl-Gustaf przemówił
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Mity i manipulacje
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
„Road Runner” w Libanie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Czarna taktyka terytorialsów
Drugi wojskowy most
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Pocisk o chirurgicznej precyzji
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Historia jest po to, by z niej czerpać
Jednym głosem w sprawie obronności
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Okiełznać Borsuka
Czarnomorski szlif minerów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO