moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

HSW przejmie Autosan

Największy w naszej części Europy producent systemów artyleryjskich – Huta Stalowa Wola S.A. – znacząco zwiększa swój potencjał w produkcji pojazdów. 1 grudnia firma przejmie 100 procent udziałów w spółce Autosan, przekształcając ją w Oddział HSW S.A. Autosan w Sanoku. Plany huty zakładają uruchomienie w Sanoku produkcji opancerzonych samochodów 4x4 dla wojska.

Od 2016 roku właścicielami Autosan sp. z o.o. są dwie spółki należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej: HSW S.A. oraz PIT-Radwar S.A. Obie mają po 50 procent udziałów.

Przez ostatnie lata firma z Sanoka koncentrowała się na produkcji cywilnej, wytwarzając w szczególności różnego typu autobusy miejskie i autokary, niestety bez większych sukcesów na rynku. Między innymi z tego powodu PGZ rozważała sprzedaż Autosanu i szukała inwestora strategicznego. Trzy lata temu bliski odkupienia spółki był koncern energetyczny PGE, ale ostatecznie do transakcji nie doszło. Teraz wszystko wskazuje na to, że Autosan obierze nowy, zdecydowanie bardziej militarny kurs. Na przejęcie 100 procent udziałów w spółce zdecydował się bowiem jeden z dotychczasowych współwłaścicieli – HSW S.A.

28 października władze spółki ze Stalowej Woli podjęły uchwałę „o zamiarze nabycia od Autosan sp. z o.o. jego składników majątkowych wraz z załogą i marką”. Aktywa i pracownicy mają od 1 grudnia tworzyć Oddział HSW S.A. Autosan w Sanoku.

Jakie plany ma nowy właściciel wobec Autosanu? Huta chce, opierając się na potencjale spółki, wzmocnić swoje możliwości w produkcji pojazdów wojskowych. Pomysł nie jest przypadkowy. HSW S.A. to największy w naszej części Europy producent systemów artyleryjskich, ale PGZ oczekuje, że w ramach programów modernizacyjnych HSW będzie dostarczać Wojsku Polskiemu nie tylko ciężarówki Jelcza (spółka Jelcz należy do grupy kapitałowej HSW). Plany Grupy zakładają, że Huta ma również być producentem mniejszych pojazdów opancerzonych o napędzie 4x4, m.in. na potrzeby programów: „Wisła” (czyli systemów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych średniego zasięgu), „Narew” (systemów przeciwlotniczych krótkiego zasięgu), „Gladius” (dronów poszukiwawczo-uderzeniowych), „Ottokar-Brzoza” (niszczycieli czołgów), „Regina” (armatohaubic Krab), „Langusta” (wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych WR-40).

Przedstawiciele HSW S.A. podkreślają, że Autosan – przedsiębiorstwo o wiekowej tradycji – jako filia spółki ze Stalowej Woli nadal będzie wytwarzać autobusy pod swoją marką. Jednak, aby podołać nowym zadaniom związanym z produkcją wojskową, spółkę czekają spore inwestycje w park maszynowy i sprzętowy. – Jeżeli plan nabycia powiedzie się, to załoga Autosanu zyska solidnego i stabilnego właściciela gwarantującego pracę oraz potencjał rozwoju na przyszłość – zapowiada Monika Koniecko, zastępca dyrektora Biura Handlowego ds. Marketingu i PR w Hucie Stalowa Wola.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MSPO

dodaj komentarz

komentarze


Nowe zdolności sił zbrojnych
Pancerniacy jadą na misję
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Amunicja od Grupy WB
Kalorie to nie wszystko
Satelita MikroSAR nadaje
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Mundurowi z benefitami
Wojskowa łączność w Kosmosie
Plan na WAM
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Smak służby
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Wojsko ma swojego satelitę!
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Wszystkie Kormorany na wodzie
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Orka na kursie
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Nowe Warmate dla wojska
Dzień wart stu lat
W ochronie granicy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Niebo pod osłoną
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Artylerzyści mają moc!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Militarne Schengen
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Niemieckie wsparcie z powietrza
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Gdy ucichnie artyleria
Najdłuższa noc
Polski „Wiking” dla Danii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Obywatele chcą być wGotowości
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Święto sportowców w mundurach
Śnieżnik gotowy na Groty
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Zawiszacy przywitali Borsuki
Combat 56 u terytorialsów
Kontrakt na ratowanie życia
Szwedzi w pętli
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Holenderska misja na polskim niebie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO