moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

HSW przejmie Autosan

Największy w naszej części Europy producent systemów artyleryjskich – Huta Stalowa Wola S.A. – znacząco zwiększa swój potencjał w produkcji pojazdów. 1 grudnia firma przejmie 100 procent udziałów w spółce Autosan, przekształcając ją w Oddział HSW S.A. Autosan w Sanoku. Plany huty zakładają uruchomienie w Sanoku produkcji opancerzonych samochodów 4x4 dla wojska.

Od 2016 roku właścicielami Autosan sp. z o.o. są dwie spółki należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej: HSW S.A. oraz PIT-Radwar S.A. Obie mają po 50 procent udziałów.

Przez ostatnie lata firma z Sanoka koncentrowała się na produkcji cywilnej, wytwarzając w szczególności różnego typu autobusy miejskie i autokary, niestety bez większych sukcesów na rynku. Między innymi z tego powodu PGZ rozważała sprzedaż Autosanu i szukała inwestora strategicznego. Trzy lata temu bliski odkupienia spółki był koncern energetyczny PGE, ale ostatecznie do transakcji nie doszło. Teraz wszystko wskazuje na to, że Autosan obierze nowy, zdecydowanie bardziej militarny kurs. Na przejęcie 100 procent udziałów w spółce zdecydował się bowiem jeden z dotychczasowych współwłaścicieli – HSW S.A.

28 października władze spółki ze Stalowej Woli podjęły uchwałę „o zamiarze nabycia od Autosan sp. z o.o. jego składników majątkowych wraz z załogą i marką”. Aktywa i pracownicy mają od 1 grudnia tworzyć Oddział HSW S.A. Autosan w Sanoku.

Jakie plany ma nowy właściciel wobec Autosanu? Huta chce, opierając się na potencjale spółki, wzmocnić swoje możliwości w produkcji pojazdów wojskowych. Pomysł nie jest przypadkowy. HSW S.A. to największy w naszej części Europy producent systemów artyleryjskich, ale PGZ oczekuje, że w ramach programów modernizacyjnych HSW będzie dostarczać Wojsku Polskiemu nie tylko ciężarówki Jelcza (spółka Jelcz należy do grupy kapitałowej HSW). Plany Grupy zakładają, że Huta ma również być producentem mniejszych pojazdów opancerzonych o napędzie 4x4, m.in. na potrzeby programów: „Wisła” (czyli systemów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych średniego zasięgu), „Narew” (systemów przeciwlotniczych krótkiego zasięgu), „Gladius” (dronów poszukiwawczo-uderzeniowych), „Ottokar-Brzoza” (niszczycieli czołgów), „Regina” (armatohaubic Krab), „Langusta” (wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych WR-40).

Przedstawiciele HSW S.A. podkreślają, że Autosan – przedsiębiorstwo o wiekowej tradycji – jako filia spółki ze Stalowej Woli nadal będzie wytwarzać autobusy pod swoją marką. Jednak, aby podołać nowym zadaniom związanym z produkcją wojskową, spółkę czekają spore inwestycje w park maszynowy i sprzętowy. – Jeżeli plan nabycia powiedzie się, to załoga Autosanu zyska solidnego i stabilnego właściciela gwarantującego pracę oraz potencjał rozwoju na przyszłość – zapowiada Monika Koniecko, zastępca dyrektora Biura Handlowego ds. Marketingu i PR w Hucie Stalowa Wola.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MSPO

dodaj komentarz

komentarze


Gala Boksu na Bemowie
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Plan na WAM
Przygotowani na każdy scenariusz
Sojusznicza obrona
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Kolejne AW149 nadlatują
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Combat 56 u terytorialsów
Panczeniści na podium w Hamar
Przełomowy czas dla WZL-2
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Odpalili K9 Thunder
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Astronauta w Szkole Orląt
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Niebo pod osłoną
Polski Rosomak dalej w produkcji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Koniec bezkarności floty cieni?
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kto zostanie Asem Sportu?
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Snowboardzistka i pływacy na medal
The Taste of Military Service
Historyczna „Wisła”
Najdłuższa noc
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Piątka z czwartego wozu
„Burza” nabiera kształtów
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Noc na „pasku”
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wisła dopłynęła
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Dzień wart stu lat
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Paczka dla bohatera już w drodze!
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Pancerniacy jadą na misję
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
W hołdzie poległym
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Wojsko ma swojego satelitę!
Gdy ucichnie artyleria
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Mundurowi z benefitami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO