moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ulepszone Orliki wracają do bazy

Mają nowe skrzydła, zmodyfikowany kadłub oraz nowoczesne systemy nawigacyjne i ostrzegawcze. Zmodernizowane samoloty szkoleniowe PZL-130 Orlik trafiły do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego po kilkuletniej przerwie, którą spędziły w centrum serwisowym firmy Airbus. Szkolenie na Orlikach to pierwszy krok dla pilotów, którzy w przyszłości przesiądą się do odrzutowców.

– Orlik to był bardzo wymagający klient. Musieliśmy każdy samolot zbudować właściwie od nowa – powiedział Johannes von Thadden, prezes i dyrektor zarządzający Airbus Poland S.A. podczas uroczystości przekazania zmodernizowanych PZL-130 Orlik polskim siłom powietrznym. Umowę na modernizację dwunastu PZL-130 TC-II Orlik podpisano w grudniu 2017 roku, wówczas jej wartość wyniosła 186 mln zł. Kontrakt zakładał wykonanie głębokiej modernizacji konstrukcji i awioniki. Orliki zyskały nowe skrzydła, zmodyfikowany kadłub, łoże silnika i owiewkę. Wymieniony został również silnik, teraz samoloty mają silniki PT6A-25C Pratt & Whitney Canada o mocy 559 kW oraz śmigła Hartzell z czterema łopatami. Zmieniła się również kabina pilota, w której wszystkie przyrządy są już wyłącznie cyfrowe. Samoloty mają też nowy system klimatyzacji oraz okablowania. Dodatkowo zamontowano w nich nowoczesne systemy pilotażowo-nawigacyjne, np. zintegrowane wyświetlacze parametrów lotu, a także wskaźniki pracy silnika, nawigacji i ostrzegawcze, nową radiostację pokładową, układ ostrzegania o zbliżaniu się do powierzchni ziemi oraz o ruchu lotniczym i antykolizyjny.

Przeprowadzone prace wydłużyły resurs maszyn do 12 000 godzin w powietrzu. Unowocześnione samoloty mają lepsze osiągi i możliwości operacyjne, a do tego ich eksploatacja jest tańsza. W ramach umowy zdecydowano się na modernizację pozostałych 16 samolotów do standardu TC-II Advanced. Dzięki temu dziś w tej wersji są wszystkie Orliki.

Modernizacja została przeprowadzona w centrum serwisowym firmy Airbus, które od 2011 roku serwisuje i naprawia PZL-130 Orlik oraz C-295 CASA. Zgodnie z umową podpisaną w 2017 roku firma powinna dostarczyć zmodernizowane Orliki do 2020 roku, ale praca nad nimi się przedłużyła. – Zajęło nam to więcej czasu, niż myśleliśmy, ale jesteśmy pewni, że każdy samolot, który opuścił nasz zakład, jest bezpieczną maszyną – mówił Johannes von Thadden.

W uroczystości oprócz pracowników firmy Airbus oraz posłów z sejmowej Komisji Obrony Narodowej wzięli udział przedstawiciele sił powietrznych, m.in. z 43 Bazy Lotnictwa Szkolnego oraz z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, zastępca inspektora sił powietrznych, powiedział, że flota Orlików będzie miała znaczący udział w szkoleniu młodych pilotów. – W obliczu konfliktu ukraińsko-rosyjskiego rozwijamy nasze siły powietrzne. W najbliższym czasie będziemy potrzebować około tysiąca pilotów, proszę sobie wyobrazić, jak wielki wysiłek czeka tych, którzy szkolą młodą kadrę – powiedział gen. bryg. Nowak. – Orlik będzie pierwszym ogniwem szkolenia przyszłych pilotów F-16, F-35 czy Fa-50. Podkreślam wagę tej maszyny dla polskich sił powietrznych, bez tego samolotu nie mielibyśmy pilotów wojskowych, którzy zapewniają nam bezpieczeństwo – powiedział Nowak.

PZL-130 Orlik to polski samolot szkoleniowy. Wszystkie maszyny tego typu są w wyposażeniu 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Za ich sterami zasiadają studenci Lotniczej Akademii Wojskowej, którzy z czasem przesiadają się do maszyn przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego AJT, a potem – do myśliwców.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Airbus Poland S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
 
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Front przy biurku
Rekordziści z WAT
Zmiany w dodatkach stażowych
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
SOR w Legionowie
Ramię w ramię z aliantami
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Kolejne FlyEye dla wojska
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Pod skrzydłami Kormoranów
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sandhurst: końcowe odliczanie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna w świętym mieście, część druga
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Gunner, nie runner
Posłowie dyskutowali o WOT
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Szpej na miarę potrzeb
Święto stołecznego garnizonu
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojna w świętym mieście, epilog
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Charge of Dragon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Metoda małych kroków
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wojna na detale
Zachować właściwą kolejność działań
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wytropić zagrożenie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Kadisz za bohaterów
Tragiczne zdarzenie na służbie
Sprawa katyńska à la española
Szybki marsz, trudny odwrót
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ameryka daje wsparcie
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO