moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ulepszone Orliki wracają do bazy

Mają nowe skrzydła, zmodyfikowany kadłub oraz nowoczesne systemy nawigacyjne i ostrzegawcze. Zmodernizowane samoloty szkoleniowe PZL-130 Orlik trafiły do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego po kilkuletniej przerwie, którą spędziły w centrum serwisowym firmy Airbus. Szkolenie na Orlikach to pierwszy krok dla pilotów, którzy w przyszłości przesiądą się do odrzutowców.

– Orlik to był bardzo wymagający klient. Musieliśmy każdy samolot zbudować właściwie od nowa – powiedział Johannes von Thadden, prezes i dyrektor zarządzający Airbus Poland S.A. podczas uroczystości przekazania zmodernizowanych PZL-130 Orlik polskim siłom powietrznym. Umowę na modernizację dwunastu PZL-130 TC-II Orlik podpisano w grudniu 2017 roku, wówczas jej wartość wyniosła 186 mln zł. Kontrakt zakładał wykonanie głębokiej modernizacji konstrukcji i awioniki. Orliki zyskały nowe skrzydła, zmodyfikowany kadłub, łoże silnika i owiewkę. Wymieniony został również silnik, teraz samoloty mają silniki PT6A-25C Pratt & Whitney Canada o mocy 559 kW oraz śmigła Hartzell z czterema łopatami. Zmieniła się również kabina pilota, w której wszystkie przyrządy są już wyłącznie cyfrowe. Samoloty mają też nowy system klimatyzacji oraz okablowania. Dodatkowo zamontowano w nich nowoczesne systemy pilotażowo-nawigacyjne, np. zintegrowane wyświetlacze parametrów lotu, a także wskaźniki pracy silnika, nawigacji i ostrzegawcze, nową radiostację pokładową, układ ostrzegania o zbliżaniu się do powierzchni ziemi oraz o ruchu lotniczym i antykolizyjny.

Przeprowadzone prace wydłużyły resurs maszyn do 12 000 godzin w powietrzu. Unowocześnione samoloty mają lepsze osiągi i możliwości operacyjne, a do tego ich eksploatacja jest tańsza. W ramach umowy zdecydowano się na modernizację pozostałych 16 samolotów do standardu TC-II Advanced. Dzięki temu dziś w tej wersji są wszystkie Orliki.

Modernizacja została przeprowadzona w centrum serwisowym firmy Airbus, które od 2011 roku serwisuje i naprawia PZL-130 Orlik oraz C-295 CASA. Zgodnie z umową podpisaną w 2017 roku firma powinna dostarczyć zmodernizowane Orliki do 2020 roku, ale praca nad nimi się przedłużyła. – Zajęło nam to więcej czasu, niż myśleliśmy, ale jesteśmy pewni, że każdy samolot, który opuścił nasz zakład, jest bezpieczną maszyną – mówił Johannes von Thadden.

W uroczystości oprócz pracowników firmy Airbus oraz posłów z sejmowej Komisji Obrony Narodowej wzięli udział przedstawiciele sił powietrznych, m.in. z 43 Bazy Lotnictwa Szkolnego oraz z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, zastępca inspektora sił powietrznych, powiedział, że flota Orlików będzie miała znaczący udział w szkoleniu młodych pilotów. – W obliczu konfliktu ukraińsko-rosyjskiego rozwijamy nasze siły powietrzne. W najbliższym czasie będziemy potrzebować około tysiąca pilotów, proszę sobie wyobrazić, jak wielki wysiłek czeka tych, którzy szkolą młodą kadrę – powiedział gen. bryg. Nowak. – Orlik będzie pierwszym ogniwem szkolenia przyszłych pilotów F-16, F-35 czy Fa-50. Podkreślam wagę tej maszyny dla polskich sił powietrznych, bez tego samolotu nie mielibyśmy pilotów wojskowych, którzy zapewniają nam bezpieczeństwo – powiedział Nowak.

PZL-130 Orlik to polski samolot szkoleniowy. Wszystkie maszyny tego typu są w wyposażeniu 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Za ich sterami zasiadają studenci Lotniczej Akademii Wojskowej, którzy z czasem przesiadają się do maszyn przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego AJT, a potem – do myśliwców.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Airbus Poland S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Rozkaz: sformować brygadę
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Kosmiczny prestiż
Strzelanina w bazie US Army
Beret „na rekinka” lub koguta
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Coraz więcej Panter w Polsce
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Terytorialsi i czarna taktyka
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Cisza przed wojną
Wojskowe wsparcie z Holandii
Zwycięska batalia o stolicę
Orlik na Alfę
Służby badają wybuch pod Łukowem
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Warszawo, do broni!
W równym szyku, na centymetry
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Uszyte na miarę
Najważniejszy jest żołnierz
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Amunicja dla FA-50 kupiona
Hekatomba na Woli
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Flytrap, czyli młot na drony
Wojskowa Bożena i jej możliwości
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Nas nikt nie oszuka
Jak zostać kapralem rezerwy
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Świetne występy polskich żołnierzy
Nocne ataki na Ukrainę
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów
Polskie drony dla wojska
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO