moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tor pod osłoną

Kilkanaście okrętów Marynarki Wojennej RP i Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO, komponent Morskiej Jednostki Rakietowej, nurkowie oraz lotnictwo biorą udział w rozpoczętych wczoraj manewrach „Solidarna Belona”. Zadania wykonują nie tylko na Bałtyku, lecz także na Kanale Piastowskim i Zalewie Szczecińskim.

– To skomplikowana operacja, ponieważ wymaga zgrania bardzo wielu elementów. Zaangażowane w nią siły działają między innymi na torze wodnym pomiędzy portami w Świnoujściu i Szczecinie, gdzie miejsca jest niewiele, a panuje duży ruch. Nie możemy go wstrzymywać, dlatego musieliśmy poczynić szereg uzgodnień z Urzędem Morskim w Szczecinie – tłumaczy kmdr Aleksander Urbanowicz z Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego, który podczas „Solidarnej Belony” dowodzi zespołem zadaniowym.

 

W manewrach bierze udział kilkanaście okrętów. Jednostki z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża i 3 Flotylli Okrętów współpracują ze Stałym Zespołem Sił Obrony Przeciwminowej NATO (SNMCMG1), który pod koniec października pojawił się na Bałtyku. Obecnie tworzą go niszczyciele min z Holandii – HNLMS „Vlaardingen”, Norwegii – HnoMS „Olav Tryggvason” oraz niemiecki FGS „Bad Bevensen”, który dodatkowo ma dwa drony typu Seehund. Okrętem dowodzenia jest inna jednostka z Niemiec – FGS „Elbe”. To właśnie z jej pokładu operuje sztab zespołu, na którego czele stoją Polacy.

W piątek okręty SNMCMG1 weszły do portu w Świnoujściu. W weekend marynarze wzięli udział w krótkich ćwiczeniach z wojskowymi strażakami oraz medykami 8 FOW. Potem zespół wyszedł na Zatokę Pomorską. Służące w nim okręty, zgodnie ze scenariuszem, zlustrują dno na torze podejściowym do świnoujskiego portu. Sprawdzą, czy nie ma tam min oraz niewybuchów z czasów II wojny światowej. Jednocześnie polskie trałowce i niszczyciele min będą wykonywać podobne zadanie na szlaku żeglugowym między Kołobrzegiem a Świnoujściem. Trzecia część sił, składająca się między innymi z nurków wyposażonych w pojazdy podwodne, ale też w motorówkę hydrograficzną MH1, sprawdzi Kanał Piastowski wraz z nabrzeżami oraz odcinki toru wodnego na Zalewie Szczecińskim. Jeśli tylko marynarze natrafią na niebezpieczne obiekty, oznaczą ich położenie, a te zostaną zniszczone już po zakończeniu operacji.

– Inny ważny epizod „Solidarnej Belony” wiąże się z transportem komponentu wydzielonego z Morskiej Jednostki Rakietowej – informuje kmdr Urbanowicz. Pojazdy, które na co dzień stacjonują w Siemirowicach, kilkadziesiąt kilometrów od Gdyni, na pokładzie okrętu transportowo-minowego ORP „Toruń” zostaną przerzucone do Świnoujścia, a potem przemieszczą się w okolice Dziwnowa. Tam zajmą pozycje, które pozwolą im na osłonę toru wodnego między Świnoujściem a Szczecinem. Sam przerzut będzie ubezpieczany z morza i powietrza, m.in. przez samoloty F-16.

W niedzielę ORP „Toruń” w trybie alarmowym opuścił port w Świnoujściu. – Okręty projektu 767 już wcześniej wykonywały zadania związane z przerzutem komponentu Morskiej Jednostki Rakietowej. Wystarczy wspomnieć kolejne edycje manewrów „Spring Storm” w Estonii. Ale każda okazja, by to trenować, jest dobra. Zwłaszcza, jeśli zbiega się z ćwiczeniami NATO – podkreśla kpt. mar. Cyprian Nosewicz, dowódca ORP „Toruń”. Niewykluczone, że część epizodów z udziałem okrętów odbędzie się bezpośrednio na Zalewie Szczecińskim. – Od strony nawigacyjnej to wymagające rejony: wąskie przejścia, spory ruch, niezbyt duże głębokości... Trzeba tam manewrować bardzo uważnie, ale i w tym mamy doświadczenie. W Szczecinie nasz okręt bywa regularnie, choć nie wiem jeszcze, czy dotrzemy tam również podczas „Solidarnej Belony” – dodaje. Zgodnie z planem operacja powinna się zakończyć w środę wieczorem.

„Solidarna Belona” została zorganizowana już po raz drugi. Pierwsza edycja odbyła się pod koniec maja. Wówczas pod kierunkiem COM–DKM ćwiczyło prawie 20 okrętów – z polskiej marynarki oraz SNMCMG1. Podczas manewrów załoga ORP „Kormoran” namierzyła trzy miny kotwiczne z czasu II wojny światowej, które zostały oznaczone, a już po zakończeniu operacji zneutralizowane przez nurków minerów. W programie znalazły się też zadania związane z ratownictwem oraz strzelanie artyleryjskie.

– Na Bałtyku każdej doby przebywa od dwóch do ponad trzech tysięcy jednostek – przypomina kmdr ppor. Piotr Dulas, rzecznik COM–DKM. – Prowadzona jest międzynarodowa wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W polskich portach przeładowywanych jest przeszło sto milionów ton ładunków rocznie, w tym surowce strategiczne, takie jak ropa naftowa czy skroplony gaz. Wpływy z podatków, ceł i akcyz związanych z przeładunkiem towarów i wykorzystaniem polskich portów stanowią nawet dziesięć procent całości budżetu państwa – wylicza. Znaczenie transportu morskiego stale się zwiększa, a pochodną tej sytuacji są scenariusze ćwiczeń, w których bierze udział marynarka wojenna. Siły morskie regularnie trenują osłonę kluczowych szlaków komunikacyjnych. – Ćwiczenia o takim charakterze są kluczowe dla budowania poczucia bezpieczeństwa na morzu – podsumowuje kmdr ppor. Dulas.

 

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 3 FO, 8 FOW, PAO SNMCMG-1

dodaj komentarz

komentarze


Gra o kapitulację
 
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Pegaz nad Europą
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Walka pod napięciem
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Ukwiał z Gdańska
Początek „Burzy”
Polskie F-16 w służbie NATO
Na pomoc po katastrofie
Pierwsza misja Gripenów
Filary bezpieczeństwa
Rodzina na wagę złota
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Podniebne wsparcie sojuszników
Wspólna wola obrony
Nowa siła uderzeniowa
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Poznać rakietowego Homara
Podniebny Pegaz
Ustawa bliżej żołnierzy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Koniec wojny, którego nie znamy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Ogień z nabrzeża
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Więcej na mieszkanie za granicą
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Więcej amunicji do Rosomaków
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Szabla hubalczyków
Medycyna na morzu
Konstytucja – fundament dla pokoleń
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Więcej polskiego trotylu dla USA
Henry Szymanski na tropie prawdy
Wiedza na trudne czasy
Sport kształtuje mentalność
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Składy wysokiego ryzyka
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Apache’e na horyzoncie
Pracowity dyżur Typhoonów
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Gdy sekundy decydują o życiu
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO