moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

AW 139 W dla Wojska Polskiego?

PZL Świdnik proponuje polskim siłom zbrojnym śmigłowiec AW139 W, który może służyć do prowadzenia operacji wsparcia z powietrza, poszukiwawczych, ratowniczych, patrolowych czy do transportu żołnierzy i sprzętu. – Naszą ambicją jest, aby ten śmigłowiec był całkowicie „made in Poland” – mówi Jacek Libucha, prezes PZL Świdnik.

W poniedziałek w PZL Świdnik odbyła się prezentacja śmigłowca HH 139 Bravo włoskich sił powietrznych. Maszyna jest wykorzystywana do prowadzenia operacji typu search and rescue, czyli do poszukiwania i ewakuowania rozbitków. – Większość elementów tego śmigłowca powstała w Polsce, w naszych zakładach, a silnik PT 6 został w 80% wyprodukowany w Rzeszowie. Część elementów również sami zaprojektowaliśmy, np. stanowisko do desantowania na tzw. szybkiej linie – mówi Jacek Libucha, prezes zarządu PZL Świdnik.

Maszyna HH 139 Bravo została zbudowana w oparciu o platformę śmigłowca AW 139, który został zaprojektowany w 2003 roku. Od tego czasu AW 139 trafił do 89 państw (w sumie 1070 egzemplarzy).

Teraz PZL Świdnik chce zaoferować AW 139 polskim siłom zbrojnym. Maszyna została oznaczona AW 139 W i ma umożliwiać prowadzenie różnego rodzaju operacji, zarówno w dzień, jak i w nocy. W zależności od konfiguracji śmigłowiec może służyć do prowadzenia operacji wsparcia z powietrza, poszukiwawczych, ratowniczych, patrolowych czy do transportu żołnierzy i sprzętu. – To idealne rozwiązanie odpowiadające na potrzeby Wojska Polskiego – zapewnia prezes PZL Świdnik.

Film: Paweł Sobkowicz/Zbrojna TV

Masa AW 139 W wynosi 7 t, długość to 16,66 m, a średnica wirnika – 13,8 m, co umożliwia operowanie na niewielkiej przestrzeni. Kabina, w zależności od konfiguracji, pozwala na transport nawet 15 żołnierzy. Drzwi, które zamontowano w maszynie mają szerokość 1,6 m, dzięki czemu jest możliwość szybkiego załadunku i rozładunku sprzętu (maksymalny załadunek to 3 t), a także desantowania wojska w rejonie misji.

Śmigłowiec proponowany przez PZL Świdnik ma posiadać także dwa silniki o mocy wyjściowej 1531 KM, a jego sercem będzie przekładnia, która została tak zaprojektowana, aby móc pracować przez 60 minut bez płynów eksploatacyjnych. Maksymalna prędkość AW 139 W to 306 km/h, zasięg 1061 km, a długość lotu 5 godzin i 13 minut. W kokpicie mają się znaleźć cztery ciekłokrystaliczne wyświetlacze, a cyfrowy system awioniczny ma być zintegrowany z autopilotem.

Prezes PZL Świdnik jest przekonany, że AW 139 W mógłby być w całości produkowany w Polsce. – Już dziś takie płatowce powstają w naszych zakładach, a napędy w Rzeszowie. Ale przy produkcji AW 139 W liczymy także na współpracę z innymi podmiotami, choćby Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych czy spółkami Polskiej Grupy Zbrojeniowej – mówi Jacek Libucha. Dodaje także, że czas produkcji maszyny od momentu jej zamówienia wynosi od 14 do 16 miesięcy, a w przypadku wersji „made in Poland” dwa lata. Rocznie linię produkcyjną mogłoby opuścić od ośmiu do dziesięciu takich maszyn.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Pięciobojowe duety na medal
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Zawiszacy mają „Zjawę”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Cios w plecy
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
„Road Runner” w Libanie
Nurkowie kontra dywersanci
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Przedwczesny triumf
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Kircholm 1605
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Unia chce zbudować „mur dronowy"
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Polskie wojsko na Gotlandii
Polski „Wiking” dla Danii
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Podniebny sprawdzian
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Dwie agresje, dwie okupacje
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Europa ma być zdolna do obrony
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
W obronie gazoportu
Rekompensaty na nowych zasadach
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Speczespół wybierze „Orkę”
Jednym głosem w sprawie obronności
Maratońskie święto w Warszawie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cichociemni w oczach swoich następców
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Soboty z wojskiem
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Człowiek w pętli
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Bądźcie zawsze gotowi!
W poszukiwaniu majora Serafina
Dawka wiedzy od kadry AWL-u, czyli jak reagować w kryzysie
Koniec pewnej epoki
Bohaterowie, których etos trwa
Brytyjczycy żegnają Malbork
Para ratowników i pies w kopalni złota
Koniec dzieciństwa
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
15 lat pomocy i pamięci
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Medale na ściance i na torze regatowym
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Brytyjczycy na wschodniej straży
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO