moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następne BWR-y do modyfikacji

Wojsko otrzyma 18 unowocześnionych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1. Zostaną one wyposażone m.in. w radar pola walki umożliwiający wykrycie i śledzenie nieprzyjacielskich wozów oddalonych o 32 km, a pojedynczych żołnierzy o 12 km, nowy napęd, głowicę optoelektroniczną, system obserwacji dookólnej oraz nowy system łączności. Zmodyfikowane BWR-1 armia ma otrzymać do 2023 roku.

Pod koniec kwietnia 1 Regionalna Baza Logistyczna oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały wart 312 mln zł kontrakt na remont i modyfikację 18 gąsienicowych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1. Umowa weszła w życie dwa tygodnie później. W ramach trzyletniego zobowiązania (2021–2023) unowocześnione mają zostać (w nieujawnionych proporcjach) dwa typy BWR-1, których używają Siły Zbrojne RP. Chodzi o model BWR-1D (których wojsko ma 22 sztuki) oraz BWR-1 Svatawa (jest ich 16 sztuk).

Choć pojazdy zostaną wyposażone w nowy napęd, nowocześniejszy system łączności oraz system obserwacji dookólnej, to najwięcej zmian będzie dotyczyć możliwości rozpoznawczych BWR-a. Zainstalowana w nich pierwotnie stacja radiolokacyjna PSNR-5K zostanie zastąpiona przez nowoczesny radar pola walki SR Hawk (V) 2E – amerykańskiej firmy SRC Inc. Urządzenie to umożliwia wykrycie i śledzenie nieprzyjacielskich pojazdów oddalonych o 32 km, a pojedynczych żołnierzy o 12 km.

Ponadto stare dalmierze laserowe – HLD-S w BWR-1S oraz 1D8 w BWR-1D, zostaną zastąpione przez polską głowicę optoelektroniczną ZIG-T-2R firmy Eltronika. Głowica ta ma dwie kamery telewizyjne, kamerę termowizyjną oraz dalmierz laserowy o zasięgu 10 kilometrów.

Po wszystkich modyfikacjach wozy będą ważyły około 14 ton, miały około 7 metrów długości, ponad 3 metry szerokości, 2,44 m wysokości. Będą osiągały prędkość około 55 kilometrów na godzinę na lądzie oraz 7 kilometrów na godzinę na wodzie. „Nowsze” BWR-y będą więc nieco cięższe, ale i nieco szybsze od oryginałów.

To już druga umowa na modyfikację BWR-1. Pierwszą, o wartości 76 mln złotych, podpisano w 2017 roku. Przewidywała ona ulepszenie trzech BWR-1D i dwóch BWR-1S. Wozy trafiły do jednostek wojskowych w 2019 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne

dodaj komentarz

komentarze


Dostawa Homarów-K
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Zamek” pozostał bezpieczny
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
My, jedna armia
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Warto być wGotowości
Is It Already War?
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Mundurowi z benefitami
Razem na ratunek
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dodatkowe zapory
Studenci ewakuowali szpital
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Pilica w linii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojskowy bus do szczęścia
Drony w szkołach
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Horyzont” przeciw dywersji
W gotowości, czyli cywile na poligony
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Ogień z Leopardów na Łotwie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Plan na WAM
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Niebo pod osłoną
Elementy Wisły testowane w USA
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dzień wart stu lat
Gdy ucichnie artyleria
Dywersja na kolei. Są dowody
Marynarze podjęli wyzwanie
„Road Runner” w Libanie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nieoceniona siła edukacji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Sukces Polaka w biegu z marines
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Militarne Schengen
Brytyjczycy na wschodniej straży
Merops wdrażany natychmiast
Wojsko na Horyzoncie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO