moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następne BWR-y do modyfikacji

Wojsko otrzyma 18 unowocześnionych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1. Zostaną one wyposażone m.in. w radar pola walki umożliwiający wykrycie i śledzenie nieprzyjacielskich wozów oddalonych o 32 km, a pojedynczych żołnierzy o 12 km, nowy napęd, głowicę optoelektroniczną, system obserwacji dookólnej oraz nowy system łączności. Zmodyfikowane BWR-1 armia ma otrzymać do 2023 roku.

Pod koniec kwietnia 1 Regionalna Baza Logistyczna oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały wart 312 mln zł kontrakt na remont i modyfikację 18 gąsienicowych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1. Umowa weszła w życie dwa tygodnie później. W ramach trzyletniego zobowiązania (2021–2023) unowocześnione mają zostać (w nieujawnionych proporcjach) dwa typy BWR-1, których używają Siły Zbrojne RP. Chodzi o model BWR-1D (których wojsko ma 22 sztuki) oraz BWR-1 Svatawa (jest ich 16 sztuk).

Choć pojazdy zostaną wyposażone w nowy napęd, nowocześniejszy system łączności oraz system obserwacji dookólnej, to najwięcej zmian będzie dotyczyć możliwości rozpoznawczych BWR-a. Zainstalowana w nich pierwotnie stacja radiolokacyjna PSNR-5K zostanie zastąpiona przez nowoczesny radar pola walki SR Hawk (V) 2E – amerykańskiej firmy SRC Inc. Urządzenie to umożliwia wykrycie i śledzenie nieprzyjacielskich pojazdów oddalonych o 32 km, a pojedynczych żołnierzy o 12 km.

Ponadto stare dalmierze laserowe – HLD-S w BWR-1S oraz 1D8 w BWR-1D, zostaną zastąpione przez polską głowicę optoelektroniczną ZIG-T-2R firmy Eltronika. Głowica ta ma dwie kamery telewizyjne, kamerę termowizyjną oraz dalmierz laserowy o zasięgu 10 kilometrów.

Po wszystkich modyfikacjach wozy będą ważyły około 14 ton, miały około 7 metrów długości, ponad 3 metry szerokości, 2,44 m wysokości. Będą osiągały prędkość około 55 kilometrów na godzinę na lądzie oraz 7 kilometrów na godzinę na wodzie. „Nowsze” BWR-y będą więc nieco cięższe, ale i nieco szybsze od oryginałów.

To już druga umowa na modyfikację BWR-1. Pierwszą, o wartości 76 mln złotych, podpisano w 2017 roku. Przewidywała ona ulepszenie trzech BWR-1D i dwóch BWR-1S. Wozy trafiły do jednostek wojskowych w 2019 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne

dodaj komentarz

komentarze


Promujemy polski sprzęt wojskowy
 
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
DriX – towarzysz okrętu
Koniec wojny, którego nie znamy
Więcej na mieszkanie za granicą
Podniebny Pegaz
Misja PKW „Olimp” doceniona
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Walka pod napięciem
Ustawa bliżej żołnierzy
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Polskie F-16 w służbie NATO
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Nasi czołgiści najlepsi
Ukwiał z Gdańska
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Gdy sekundy decydują o życiu
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Nowa siła uderzeniowa
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Mamy pierwszych pilotów F-35
Wspólna wola obrony
Ogień z nabrzeża
Więcej polskiego trotylu dla USA
Wiedza na trudne czasy
Henry Szymanski na tropie prawdy
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Początek „Burzy”
Sport kształtuje mentalność
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Składy wysokiego ryzyka
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Podniebne wsparcie sojuszników
Czołgi końca wojny
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pierwsza misja Gripenów
Rodzina na wagę złota
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Apache’e na horyzoncie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pegaz nad Europą
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Nowy prezes PGZ-etu
Historyczna umowa z Francją
Szabla hubalczyków
Pracowity dyżur Typhoonów
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Gra o kapitulację
Obierki z błotem
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Na pomoc po katastrofie
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Więcej amunicji do Rosomaków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO