moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następne BWR-y do modyfikacji

Wojsko otrzyma 18 unowocześnionych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1. Zostaną one wyposażone m.in. w radar pola walki umożliwiający wykrycie i śledzenie nieprzyjacielskich wozów oddalonych o 32 km, a pojedynczych żołnierzy o 12 km, nowy napęd, głowicę optoelektroniczną, system obserwacji dookólnej oraz nowy system łączności. Zmodyfikowane BWR-1 armia ma otrzymać do 2023 roku.

Pod koniec kwietnia 1 Regionalna Baza Logistyczna oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały wart 312 mln zł kontrakt na remont i modyfikację 18 gąsienicowych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1. Umowa weszła w życie dwa tygodnie później. W ramach trzyletniego zobowiązania (2021–2023) unowocześnione mają zostać (w nieujawnionych proporcjach) dwa typy BWR-1, których używają Siły Zbrojne RP. Chodzi o model BWR-1D (których wojsko ma 22 sztuki) oraz BWR-1 Svatawa (jest ich 16 sztuk).

Choć pojazdy zostaną wyposażone w nowy napęd, nowocześniejszy system łączności oraz system obserwacji dookólnej, to najwięcej zmian będzie dotyczyć możliwości rozpoznawczych BWR-a. Zainstalowana w nich pierwotnie stacja radiolokacyjna PSNR-5K zostanie zastąpiona przez nowoczesny radar pola walki SR Hawk (V) 2E – amerykańskiej firmy SRC Inc. Urządzenie to umożliwia wykrycie i śledzenie nieprzyjacielskich pojazdów oddalonych o 32 km, a pojedynczych żołnierzy o 12 km.

Ponadto stare dalmierze laserowe – HLD-S w BWR-1S oraz 1D8 w BWR-1D, zostaną zastąpione przez polską głowicę optoelektroniczną ZIG-T-2R firmy Eltronika. Głowica ta ma dwie kamery telewizyjne, kamerę termowizyjną oraz dalmierz laserowy o zasięgu 10 kilometrów.

Po wszystkich modyfikacjach wozy będą ważyły około 14 ton, miały około 7 metrów długości, ponad 3 metry szerokości, 2,44 m wysokości. Będą osiągały prędkość około 55 kilometrów na godzinę na lądzie oraz 7 kilometrów na godzinę na wodzie. „Nowsze” BWR-y będą więc nieco cięższe, ale i nieco szybsze od oryginałów.

To już druga umowa na modyfikację BWR-1. Pierwszą, o wartości 76 mln złotych, podpisano w 2017 roku. Przewidywała ona ulepszenie trzech BWR-1D i dwóch BWR-1S. Wozy trafiły do jednostek wojskowych w 2019 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne

dodaj komentarz

komentarze


Czołgiści w ogniu
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Black Hawki nad Warszawą
„Road Runner” w Libanie
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Kurs dla najlepszych w SERE
Husarz z polskim instruktorem
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
17 września 1939. Nigdy więcej
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Święto Wojsk Lądowych
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Brytyjczycy żegnają Malbork
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Debiut polskich Patriotów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Orlik na Alfę
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Z najlepszymi na planszy
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
NATO – jesteśmy z Polską
Zwycięska batalia o stolicę
Pożegnanie z Columbią
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielkie zbrojenia za Odrą
Krok ku niezależności
Hekatomba na Woli
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rekompensaty na nowych zasadach
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
W poszukiwaniu majora Serafina
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Cios w plecy
Defendery skompletowane
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Największy transport Abramsów w tym roku
Dwie agresje, dwie okupacje
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO