moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugie życie BWR-ów

Otrzymają nie tylko nowe zespoły napędowe, ale również nowoczesne radiostacje, głowice optoelektroniczne i system obserwacji dookólnej. Zmodernizowane wozy rozpoznawcze BWR-1D i BWR-1S będą też w stanie wykryć i śledzić pojazdy oddalone o 30 km, a pojedyncze osoby o 12 km. A to dzięki zamontowaniu w wozach zaawansowanego radaru pola walki.

Po wszystkich zmianach wozy rozpoznawcze będą ważyły około 14 t, miały 7,10 m długości, 3,14 m szerokości, 2,44 m wysokości, osiągały prędkość około 55 km/h na lądzie oraz 7 km/h na wodzie.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach konsorcjum składające się z Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania oraz Wojskowych Zakładów Łączności nr 2 (obie spółki należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej) zaprezentowało zmodernizowane wozy rozpoznawcze BWR-1D oraz BWR-1S. To efekt prac realizowanych na zlecenie armii. Umowę w sprawie unowocześnienia wozów wojsko podpisało w maju 2017 roku. Kontrakt wart prawie 80 mln zł przewidywał modernizację pierwszych pięciu używanych przez polskie wojsko gąsienicowych Bojowych Wozów Rozpoznawczych – BWR-1. A dokładnie chodzi o trzy egzemplarze BWR-1D, które były wyprodukowane w Rosji (armia ma ich łącznie 22 szt.) oraz dwa wozy BWR-1S (BPzV kr. Svatawa) pochodzące z Czechosłowacji (w naszej armii jest ich 16).

Wykonawca ma czas do końca grudnia 2018 roku na dostarczenie przebadanych i przetestowanych wozów. I na razie wywiązuje się z terminów. Po tym jak latem dwa pierwsze pojazdy przeszły w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej badania, w sierpniu wojsko przekazało do modyfikacji trzy kolejne wozy. Te BWR-y, które przeszły już wojskowe próby i testy, można było zobaczyć podczas kieleckich targów zbrojeniowych.

Przedstawiciele wojskowych zakładów motoryzacyjnych podkreślają, że w pojazdach przede wszystkim zmieniła się elektronika. – Zainstalowaliśmy najnowocześniejsze wyposażenie pozwalające widzieć, słyszeć i przekazywać informacje w trybie natychmiastowym na pulpit dowódcy – przekonywała podczas MSPO Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes poznańskich WZM.

I tak, stacja radiolokacyjna PSNR-5K, która była zamontowana w starych wozach – w nowych została zastąpiona przez radar pola walki SR Hawk (V) 2E – amerykańskiej firmy SRC Inc. Radar ten nie tylko lokalizuje wybuchy pocisków artyleryjskich i określa ich współrzędne geograficzne. Może również wykrywać i śledzić duże pojazdy z odległości aż 30 km, małe wozy z 21 km, a pojedyncze osoby z 12 km.

Poza tym dalmierze laserowe: HLD-S (w BWR-1S) i 1D8 (w BWR-1D) zastąpiono głowicą optoelektroniczną ZIG-T-2R firmy Eltronika. Posiada ona dwie kamery telewizyjne, kamerę termowizyjną i dalmierz laserowy. W ulepszonych BWR-1 zainstalowano również system pozycjonowania oparty na urządzeniu do nawigacji inercyjnej TALIN 5000 wraz z odbiornikiem GPS typu DAGR, a także system obserwacji dookólnej oraz nowe radiostacje firm Harris i Radmor.

O tym, że polska armia chce w najbliższych latach zmodernizować wszystkie posiadane BWR-1, czyli 22 egzemplarze w wersji BWR-1D oraz 16 BWR-1S (BPzV kr. Svatawa), w lutym zapowiedział Wojciech Skurkiewicz, wiceminister obrony narodowej. Zgodnie z deklaracją sekretarza stanu (w odpowiedzi na interpelację poselską) ma się ona rozpocząć w 2019 roku i skończyć w 2022.

Na razie nie wiadomo kiedy zostanie ogłoszony przetarg w tej sprawie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~Zatroskany Janusz
1539775860
Wszystko fajnie, ale w artykule nie ma nic o WB Electronics, które wyposażyło ten woz w nowinki technologiczne.
B7-70-05-31

Marynarze podjęli wyzwanie
Dostawa Homarów-K
„Horyzont” przeciw dywersji
Plan na WAM
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Dywersja na kolei. Są dowody
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Awanse w dniu narodowego święta
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Dzień wart stu lat
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pięściarska uczta w Suwałkach
Sukces Polaka w biegu z marines
Torpeda w celu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Gdy ucichnie artyleria
Studenci ewakuowali szpital
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
My, jedna armia
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Is It Already War?
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Mundurowi z benefitami
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mity i manipulacje
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
„Zamek” pozostał bezpieczny
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Polski „Wiking” dla Danii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Im ciemniej, tym lepiej
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojskowy bus do szczęścia
Kosmiczna wystawa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Merops wdrażany natychmiast
Ogień z Leopardów na Łotwie
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Lojalny skrzydłowy bez pilota
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Dodatkowe zapory
Militarne Schengen
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Ułani szturmowali okopy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO