moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Miliard na transport kolejowy

Ponad miliard złotych może zapłacić polskie wojsko za krajowy i zagraniczny transport kolejowy żołnierzy oraz uzbrojenia i sprzętu. Warunki umowy ramowej na lata 2021–2024 negocjują z firmą PKP Cargo przedstawiciele 2 Regionalnej Bazy Logistycznej z Warszawy. Kontrakt w tej sprawie ma zostać podpisany w najbliższym czasie.

Choć wszystkie jednostki wojskowe są przygotowane do tego, aby we własnym zakresie zorganizować transport sprzętu i żołnierzy do wskazanego miejsca, to – żeby zaoszczędzić czas i pieniądze – wojskowi często przemieszczają się z macierzystych jednostek w odległe regiony Polski (lub na zagraniczne misje), korzystając z transportu kolejowego. W 2018 roku Wojsko Polskie zorganizowało 124 tego typu przewozy, a w 2019 roku – 102. Każdy taki transport składa się z około trzydziestu wagonów – począwszy od pasażerskich, na wagonach przystosowanych do przewozu najcięższego sprzętu (dział, transporterów opancerzonych, czołgów, wozów technicznych) skończywszy.

Do tej pory tego typu usługi były świadczone przez firmy kolejowe w ramach krótkoterminowych umów. Teraz polska armia chce podpisać jedną, kompleksową i długoterminową umowę ramową. Odpowiedzialna za to zadanie 2 Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy zamierza w najbliższym czasie zawrzeć kontrakt ze spółką PKP Cargo. Wartość umowy przekroczy miliard złotych.

Przedstawiciele 2 RBLog podkreślają, że przez kilka lat starano się wyłonić – w ramach otwartego przetargu – odpowiednią firmę kolejową. – 2 RBLog od roku 2012 próbowała uruchomić postępowania na usługę transportu kolejowego, jednak z uwagi na brak ofert do podpisania umowy ramowej nigdy nie doszło. W 2016 roku był prowadzony dialog techniczny, który nie przyniósł żadnych rezultatów. Żaden z potencjalnych wykonawców nie był w stanie wykonać zamówienia, bo nie spełniał niezbędnych warunków technicznych. W związku z powyższym zamawiający postanawia przeprowadzić negocjacje z jednym wykonawcą PKP Cargo S.A. – wyjaśniają logistycy w ogłoszeniu o zamiarze podpisania miliardowej umowy. Dodają, że obecnie PKP Cargo jako jedyna firma w Polsce posiada wagony do transportu najcięższego sprzętu wojskowego, a pieniądze na nie otrzymała z MON w ramach „Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych RP w latach 2018–2019”.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Natalia Wawrzyniak, st. szer. Kamil Śpiączka

dodaj komentarz

komentarze


ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Specjalsi pod nowym dowództwem
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Dzień, który zmienił bieg wojny
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
K2. Azjatycka pantera
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Flyer, zdobywca przestworzy
Wypadek Rosomaka
Strażnicy polskiego nieba
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Świat F-35
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Inwestycja w żołnierzy
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kajakami po medale
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Policjanci w koszarach WOT
Planowano zamach na Zełenskiego
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Podróż w ciemność
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Ratownik w akcji
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
The Power of Infrastructure
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
NATO przechodzi do działania
Ewakuacja Polaków z Izraela
Podejrzane manewry na Bałtyku
Drukowanie dronów
Śmierć gorsza niż wszystkie
Wyższe stawki dla niezawodowych
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Rakiety dla polskich FA-50
Pancerny kot w polskim wojsku
GROM’s DNA
Pionierski dron
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Nowa dostawa Homarów-K
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Święto sportów walki w Warendorfie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO