moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy hangar dla samolotów Szkoły Orląt

Statki powietrzne wyposażone są w nowoczesną awionikę, która jest wrażliwa na zmienne warunki atmosferyczne. Maszynom szczególnie dokucza wilgoć, dlatego nie chcemy, by nasze samoloty i śmigłowce parkowały pod chmurką – mówi ppłk Grzegorz Kozłowski z Lotniczej Akademii Wojskowej. Uczelnia wybudowała nowy hangar, w którym będzie garażowanych kilkanaście samolotów.


Dotychczas Lotnicza Akademia Wojskowa korzystała z dwóch hangarów. W jednym jest prowadzona tzw. obsługa okresowa i są wykonywane wszelkiego rodzaju naprawy, a drugi to hangar postojowy. Powstał w 2014 roku i może pomieścić w sumie 17 maszyn.

Flotę Akademii tworzą samoloty Diamond w różnych wersjach, Zliny, An-2, śmigłowce Robinson oraz Guimbal. W sumie mamy już 32 statki powietrzne, a za kilka tygodni dotrze do nas kolejnych sześć samolotów Diamond DA-20 – mówi mjr Marek Kwiatek, rzecznik prasowy Lotniczej Akademii Wojskowej. – Kupujemy nowe maszyny, musimy więc inwestować w pomieszczenia do ich przechowywania. Hangarowanie statków powietrznych wydłuża okres ich eksploatacji – dodaje oficer.

Władze LAW-u podjęły zatem decyzję o zbudowaniu kolejnego lekkiego hangaru. Realizacja inwestycji zajęła rok i kosztowała 10,5 mln zł (przy czym 6,8 mln przekazało MON, a 3,7 mln to środki własne LAW-u). Budynek ma 68 m szerokości, 23 m długości i niemal 11 m wysokości. Na ponad 1500 m2 powierzchni użytkowej będzie mogło parkować 15 średniej wielkości samolotów.

– Statki powietrzne są wyposażone w nowoczesną awionikę, która jest wrażliwa na zmienne warunki atmosferyczne. Szczególnie dokuczliwe jest to jesienią i wiosną, gdy są duże różnice temperatur i jest duża wilgoć w powietrzu. Poza tym parkowane na powietrzu samoloty mogą zostać uszkodzone np. przez silne gradobicie – wyjaśnia ppłk Grzegorz Kozłowski, dowódca Grupy Obsługi Technicznej Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego LAW. – Dlatego właśnie zbudowaliśmy tzw. hangar liniowy. To miejsce, z którego samoloty bezpośrednio będą wyciągane na płaszczyznę postoju i parkowały zaraz po lotach. W hangarze będzie można wykonywać obsługi przedlotowe, np. kontrolę poziomu napełnienia instalacji olejowej i paliwowej – dodaje.

W nowym budynku są również różnego rodzaju pomieszczenia biurowe oraz magazynowe na części zapasowe. – Wydzieliliśmy tam m.in. pomieszczenie dla dyżurnego mechanika oraz dla instruktora pilota. Być może jedno z pomieszczeń będzie także wykorzystywane przez pilotów jako sala briefingowa, gdzie będą przygotowywać się do lotów – mówi ppłk Kozłowski.

Dowódca Grupy Obsługi Technicznej zwraca także uwagę na to, że tuż przed hangarem została zbudowana nowa płaszczyzna postojowo-manewrowa o powierzchni ponad 11 000 m2. Może się na niej zatrzymywać do 25 samolotów. Płyta jest oświetlana i spełnia wymagania także jako lądowisko dla śmigłowców.

W nowym hangarze LAW-u będą parkowały głównie samoloty, a w tym z 2014 roku mają stacjonować śmigłowce. W najstarszym z hangarów nadal będzie prowadzona tzw. obsługa okresowa maszyn (zgodnie z resursem kalendarzowym lub godzinowym).

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: LAW

dodaj komentarz

komentarze


Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Debiut polskich Patriotów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Miliardy na budowę schronów
Pożegnanie z Columbią
Wielkie zbrojenia za Odrą
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Cios w plecy
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Hekatomba na Woli
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Orlik na Alfę
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
NATO – jesteśmy z Polską
Husarz z polskim instruktorem
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Krok ku niezależności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Black Hawki nad Warszawą
Największy transport Abramsów w tym roku
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Czołgiści w ogniu
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
17 września 1939. Nigdy więcej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Road Runner” w Libanie
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Apache’e nad Inowrocławiem
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Z najlepszymi na planszy
W poszukiwaniu majora Serafina
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Święto Wojsk Lądowych
Kurs dla najlepszych w SERE
Człowiek w pętli
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Zwycięska batalia o stolicę
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Rekompensaty na nowych zasadach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO