moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy hangar dla samolotów Szkoły Orląt

Statki powietrzne wyposażone są w nowoczesną awionikę, która jest wrażliwa na zmienne warunki atmosferyczne. Maszynom szczególnie dokucza wilgoć, dlatego nie chcemy, by nasze samoloty i śmigłowce parkowały pod chmurką – mówi ppłk Grzegorz Kozłowski z Lotniczej Akademii Wojskowej. Uczelnia wybudowała nowy hangar, w którym będzie garażowanych kilkanaście samolotów.


Dotychczas Lotnicza Akademia Wojskowa korzystała z dwóch hangarów. W jednym jest prowadzona tzw. obsługa okresowa i są wykonywane wszelkiego rodzaju naprawy, a drugi to hangar postojowy. Powstał w 2014 roku i może pomieścić w sumie 17 maszyn.

Flotę Akademii tworzą samoloty Diamond w różnych wersjach, Zliny, An-2, śmigłowce Robinson oraz Guimbal. W sumie mamy już 32 statki powietrzne, a za kilka tygodni dotrze do nas kolejnych sześć samolotów Diamond DA-20 – mówi mjr Marek Kwiatek, rzecznik prasowy Lotniczej Akademii Wojskowej. – Kupujemy nowe maszyny, musimy więc inwestować w pomieszczenia do ich przechowywania. Hangarowanie statków powietrznych wydłuża okres ich eksploatacji – dodaje oficer.

Władze LAW-u podjęły zatem decyzję o zbudowaniu kolejnego lekkiego hangaru. Realizacja inwestycji zajęła rok i kosztowała 10,5 mln zł (przy czym 6,8 mln przekazało MON, a 3,7 mln to środki własne LAW-u). Budynek ma 68 m szerokości, 23 m długości i niemal 11 m wysokości. Na ponad 1500 m2 powierzchni użytkowej będzie mogło parkować 15 średniej wielkości samolotów.

– Statki powietrzne są wyposażone w nowoczesną awionikę, która jest wrażliwa na zmienne warunki atmosferyczne. Szczególnie dokuczliwe jest to jesienią i wiosną, gdy są duże różnice temperatur i jest duża wilgoć w powietrzu. Poza tym parkowane na powietrzu samoloty mogą zostać uszkodzone np. przez silne gradobicie – wyjaśnia ppłk Grzegorz Kozłowski, dowódca Grupy Obsługi Technicznej Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego LAW. – Dlatego właśnie zbudowaliśmy tzw. hangar liniowy. To miejsce, z którego samoloty bezpośrednio będą wyciągane na płaszczyznę postoju i parkowały zaraz po lotach. W hangarze będzie można wykonywać obsługi przedlotowe, np. kontrolę poziomu napełnienia instalacji olejowej i paliwowej – dodaje.

W nowym budynku są również różnego rodzaju pomieszczenia biurowe oraz magazynowe na części zapasowe. – Wydzieliliśmy tam m.in. pomieszczenie dla dyżurnego mechanika oraz dla instruktora pilota. Być może jedno z pomieszczeń będzie także wykorzystywane przez pilotów jako sala briefingowa, gdzie będą przygotowywać się do lotów – mówi ppłk Kozłowski.

Dowódca Grupy Obsługi Technicznej zwraca także uwagę na to, że tuż przed hangarem została zbudowana nowa płaszczyzna postojowo-manewrowa o powierzchni ponad 11 000 m2. Może się na niej zatrzymywać do 25 samolotów. Płyta jest oświetlana i spełnia wymagania także jako lądowisko dla śmigłowców.

W nowym hangarze LAW-u będą parkowały głównie samoloty, a w tym z 2014 roku mają stacjonować śmigłowce. W najstarszym z hangarów nadal będzie prowadzona tzw. obsługa okresowa maszyn (zgodnie z resursem kalendarzowym lub godzinowym).

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: LAW

dodaj komentarz

komentarze


Sukcesy reprezentantek CWZS-u
 
Po śladach polskich bohaterów
Piedimonte – samobójcza misja
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
They Will Check The Training Results in Combat
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Ryś” z laserem
Przysięga w Limanowej
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Cień atomowej zagłady
Serwis K9 w Polsce
Nowe zadania szefa SKW
Wszystkie misje AWACS-a
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Podróż po AWACS-ie
Pływacy i maratończycy na medal
Flota Bayraktarów w komplecie
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Ostatnia droga Pileckiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zawsze gotowi do pomocy
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Wojna w świętym mieście, epilog
Nie szpital, a instytut
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Pokazali bojowego ducha
NATO on Northern Track
Ratownicy na medal
Centrum Szkolenia WOT świętuje
„Pierwsza Drużyna” na start
„Grand Quadriga ‘24”
Mobilne dowodzenie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Broń Hitlera w rękach AK
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
By Polska była bezpieczna
Ameryka daje wsparcie
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
WAM wraca po latach
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Polki pobiegły po srebro!
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Hełmy – nowoczesne i na miarę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO