moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kraken dla Kormoranów

Sonar obserwacji bocznej Katfish wraz z autonomicznym systemem wodowania to kolejne nowoczesne urządzenie, z którego będą mogły skorzystać załogi dwóch budowanych właśnie niszczycieli min typu Kormoran II. Kanadyjska firma Kraken Robotics Inc. dostarczy je Polsce najpóźniej jesienią przyszłego roku.

Sonar Katfish służy do przeczesywania morskiego dna w poszukiwaniu min i niewybuchów. Urządzenie działa w oparciu o technologię apertury syntetycznej, która pozwala na uzyskiwanie obrazu w bardzo wysokiej rozdzielczości. Jest on przesyłany na pokład okrętu w czasie niemal rzeczywistym, dzięki czemu marynarze mogą na bieżąco oceniać zarejestrowane obiekty. Mało tego, dzięki konstrukcji sonaru jednostka pływająca, nawet holując go, może zachować znaczącą prędkość.

Już wkrótce z urządzenia skonstruowanego przez kanadyjską firmę Kraken Robotics Inc. będą mogły skorzystać załogi budowanych właśnie niszczycieli min typu Kormoran II. – Do korzystania z sonaru zostaną przystosowane obie jednostki seryjne: ORP „Albatros” i ORP „Mewa” – informuje Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w przedsiębiorstwie Remontowa Holding SA. – Część wyposażenia będzie się na stałe znajdować na obu okrętach. Natomiast sonar obserwacji bocznej Katfish 180 Towed SAS System wraz z autonomicznym systemem wodowania ALARS będzie okrętowany każdorazowo na tej z jednostek, której misja będzie wymagała korzystania z tego typu sprzętu – dodaje.

Sprzęt powinien zostać dostarczony do Stoczni Remontowa w Gdańsku, gdzie budowane są obydwa okręty, najpóźniej 1 listopada przyszłego roku. „Nasza firma jest zaszczycona mogąc pracować z partnerem tak znaczącym dla NATO. Spodziewamy się, że ten kontrakt stanie się silnym bodźcem także dla innych państw Sojuszu. Jeżeli Polsce udałoby się wyeksportować Kormorany, zyskalibyśmy szanse na sprzedaż naszych urządzeń na kolejnych zagranicznych rynkach” – podkreśla Karl Kenny, szef firmy Kraken, w komunikacie opublikowanym na stronie firmy.

Kormoran II to seria nowoczesnych niszczycieli min, konstruowanych z myślą o polskiej marynarce. Prototypowa jednostka ORP „Kormoran” trafiła do służby jesienią 2017 roku. Weszła w skład 13 Dywizjonu Trałowców, przyporządkowanego 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Okręt cały czas jeszcze przechodzi badania eksploatacyjno-wojskowe. Ostatnio przebywał na Morzu Północnym, na krótko zawijając do portu w szkockim Edynburgu.

W stoczni Remontowa trwa budowa kolejnych dwóch jednostek z serii Kormoran II. W październiku ubiegłego roku został tam zwodowany ORP „Albatros”, stoczniowcy położyli też stępkę pod ORP „Mewa”. Kadłuby obydwu, tak jak w przypadku prototypu, są budowane z amagnetycznej stali. Takie rozwiązanie pozwala zmniejszyć ryzyko zainicjowania detonacji miny, która reaguje na pole magnetyczne przepływającej nad nią jednostki. Zgodnie z projektem wszystkie Kormorany zostaną też wyposażone w pędniki cykloidalne, zapewniające dużą zwrotność. Jednostki seryjne będą jednak miały nieco inne wyposażenie niż prototyp. Załogi skorzystają na przykład z pojazdów Double Eagle Sarov, które służą do identyfikacji min morskich oraz podkładania pod nie ładunków wybuchowych i mogą pracować nawet przy silnych prądach. Dostaną też do dyspozycji autonomiczne pojazdy podwodne Gavia, w ich najnowszej konfiguracji. Urządzenia przeczesują dno morskie z dużą dokładnością, także bezpośrednio pod swoim kadłubem. Sarov i Gavia zastąpią dwa inne pojazdy podwodne wykorzystywane na ORP „Kormoran” – Double Eagle Mk III oraz Morświn. Inna zmiana wiąże się z pokładową armatą. Pierwszy z Kormoranów został wyposażony w 23-milimetrowego Wróbla, podczas gdy kolejne dwa otrzymają 35-milimetrowy zestaw OSU-35 Tryton.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: krakenrobotics.com

dodaj komentarz

komentarze

~dzikiJOE
1600712760
2055 no moze max 2060 i to nie jest zart, szybciej sie nie da
41-D2-65-48
~ja
1600365180
Kiedy wymiana archaicznego Wróbla 2x23mm na działo 35mm? ktoś coś wie?
87-BC-C5-01

Pomnik nieznanych bohaterów
Inwestycja w bezpieczeństwo
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wellington „Zosia” znad Bremy
Odznaczenia za wzorową służbę
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Marynarze podjęli wyzwanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nie daj się zhakować
Rusza program „wGotowości”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Niespokojny poranek pilotów
Standardy NATO w Siedlcach
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Męska sprawa: profilaktyka
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Pięściarska uczta w Suwałkach
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Mity i manipulacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Polski „Wiking” dla Danii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Marynarze mają nowe motorówki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Starcie pancerniaków
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Sportowcy na poligonie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
„Road Runner” w Libanie
Szansa na nowe życie
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Kircholm 1605
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Kaman – domknięcie historii
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Arteterapia dla weteranów
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Koniec dzieciństwa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Sukces Polaka w biegu z marines
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Kolejny kontrakt Dezametu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Abolicja dla ochotników
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mundurowi z benefitami
Zasiać strach w szeregach wroga

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO