moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Mały Mustang” coraz bliżej

Polska armia finalizuje zakup samochodów mających zastąpić wysłużone Honkery. – Niedługo wojsko otrzyma co najmniej 485 nowych samochodów terenowych. Inspektorat Wsparcia otrzymał trzy oferty na „małego Mustanga”. Wszystkie spełniają kryteria cenowe. Wkrótce wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy – poinformował minister obrony, Mariusz Błaszczak.

Będą miały silnik o mocy co najmniej 150 KM, ważyły nie więcej niż 3500 kilogramów oraz zostaną przystosowane do przewozu pięciu osób – czterech pasażerów plus kierowca. Takie parametry mają spełniać nowe pojazdy terenowe, które polska armia chce kupić w ramach programu „mały Mustang”. Wczoraj szef MON poinformował w mediach społecznościowych, że przetarg w tej sprawie jest już na ostatniej prostej. – Niedługo wojsko otrzyma co najmniej 485 nowych samochodów terenowych, które zastąpią wysłużone Honkery. Inspektorat Wsparcia otrzymał trzy oferty w postępowaniu na „małego Mustanga”. Wszystkie spełniają kryteria cenowe – napisał minister obrony Mariusz Błaszczak. Zapewnił, że wkrótce zostanie wybrana najkorzystniejsza oferta i dojdzie do podpisania umowy.

To bardzo ważna wiadomość dla polskiej armii, gdyż wojsko od kilku lat stara się wymienić Honkery na nową konstrukcję. Przetarg na kupno nowych pojazdów trzykrotnie rozpisywał Inspektorat Uzbrojenia MON – wojskowi chcieli zamówić około 600 pojazdów (w wersji opancerzonej i nieopancerzonej), ale za każdym razem procedura kończyła się fiaskiem (lipiec 2015, lipiec 2017 i sierpień 2018 roku). W końcu zadanie to powierzono ekspertom z Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych, którzy zmodyfikowali wymagania techniczne wobec aut (zrezygnowano z wersji opancerzonej). Niestety, specjalistom od logistyki również wtedy nie udało się kupić pojazdów za pierwszym podejściem.

Problemem, podobnie jak w przypadku przetargów organizowanych przez IU MON, były środki finansowe przeznaczone na zakup pojazdów. W przetargu ogłoszonym w czerwcu 2019 roku, a unieważnionym w sierpniu 2019, wojsko miało zarezerwowane na ten cel 80 mln złotych. Złożone oferty dotyczyły zaś na kwot od 148 mln złotych do 159 mln złotych.
W kolejnym postępowaniu, ogłoszonym w sierpniu 2019 roku a unieważnionym w grudniu 2019 roku, wojsko miało zarezerwowane 121 mln złotych. Niestety, złożone oferty znów przekraczały budżet i wynosiły od 154,3 do 171,8 mln złotych.

Do trzech razy sztuka

Wszystko wskazuje na to jednak, że trzecie podejście IWspSZ do zakupu tzw. „małych Mustangów” zakończy się podpisaniem umowy. Odpowiedzialna za postępowanie jest 2 Regionalna Baza Logistyczna. Do 5 marca, czyli ostatniego dnia składania ofert, złożono trzy niepodlegające odrzuceniu. Zgłosiły się: konsorcjum Glomex MS Polska Sp. z o.o. i Glomex MS s.r.o. (na 98,5 mln zł.); spółka Demarko (105,8 mln zł) oraz firma STEELER Marcin Piasecki (99,7 mln zł). Nie oznacza to jednak, że kontrakt zostanie podpisany automatycznie z podmiotem, który zaproponował najmniej. Złożone oferty zostaną ocenione według następujących kryteriów: cena (waga 60 proc.), moc silnika (waga 20 proc.), dodatkowa moc silnika (waga 7 proc.), czas wykonania dodatkowej gwarancji (waga 7 proc.) i czas wykonania naprawy gwarancyjnej na terenie RP (waga 6 proc.).

Jakie samochody mogą zostać wybrane? Tego niestety jeszcze nie ujawniono. Eksperci oceniają jednak, że postawione przez wojsko wymagania spełniają obecnie m.in.: SsangYong Musso, Mitsubishi L200, Nissan Navara, Toyota Hilux, Ford Ranger i Jeep Wrangler.

Kiedy nowe wozy trafią do wojska? Zgodnie z warunkami przetargu, pierwsza partia – 210 sztuk (plus 50 w opcji), ma zostać przekazana polskiej armii do końca 2020 roku. Kolejna transza – 210 sztuk (plus 50 w opcji) – do końca 2021 roku, a ostatnia – 215 sztuk (plus 50 w opcji) do końca października 2022 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~Edi
1585340460
Nie zastąpi, okazało się że nie spełnia wymagań
B8-86-E5-5E
~adis
1583565120
Cytując: INFORMACJA Z OTWARCIA OFERT "Na podstawie art. 86 ust. 5, ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych Zamawiający 2. Regionalna Baza Logistyczna, informuje, że w dniu 05.03.2020 r. o godzinie 09:00 odbyło się publiczne otwarcie złożonych ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na dostawę samochodów ciężarowo – osobowych ogólnego przeznaczenia w latach 2020 - 2022. Zgodnie z brzmieniem art. 86 ustawy, Zamawiający informuje, iż na sfinansowanie zamówienia gwarantowanego przeznaczył kwotę brutto w wysokości: 92 319 265,00 zł." Pierwszy oferent brutto: 121 252 545,15 zł Drugi: 122 742 007,50 zł Trzeci: 130 169 793,00 zł Ceny netto jak w artykule. Gdzie szukać szczegółów?
E4-0B-FF-2B
~ja
1583512140
"(zrezygnowano z wersji opancerzonej)." Czyli sprzęt na defilady. Jakie to budujące!
80-AB-16-01

Hekatomba na Woli
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Świetne występy polskich żołnierzy
Wyczekiwane przyspieszenie
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Beret „na rekinka” lub koguta
Wielkie zbrojenia za Odrą
Orlik na Alfę
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Z najlepszymi na planszy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Drony w ofensywie
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Tuga – postrach dronów
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Najmłodszy w rodzinie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pilica+ coraz bliżej
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Nocne ataki na Ukrainę
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Na otwartym morzu mierzą daleko!
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kikimora o wielu twarzach
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Nasz Hercules
Nietypowa premiera targowa
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Grot A3 w drodze do linii
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Klucz do bezpieczeństwa
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
„Road Runner” w Libanie
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Startuje „Żelazny obrońca”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Radary, które widzą wszystko
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
StormRider na fali
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Salwa z wysokości
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Zwycięska batalia o stolicę
Spotkanie Trump-Nawrocki
Detect & Classify: satelity z AI
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
„Był twarzą sił powietrznych”
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Pancerna pięść
Towarzysze czołgów
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Piorun 2 coraz bliżej
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Huta Stalowa Wola na MSPO
Dwie agresje, dwie okupacje
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO