moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-35 dla Polski

Wojsko Polskie mogłoby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku, w ramach 16. serii produkcyjnej, a pierwszą eskadrę, 16 sztuk, do 2026 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Zapewnił także, że amerykański koncern wciąż jest otwarty na nowych kooperantów mogących produkować elementy tego samolotu.

F-35 – amerykański wielozadaniowych samolot piątej generacji – jest niewątpliwie jedną z największych atrakcji tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Targowi goście mogą nie tylko zobaczyć jego pełnowymiarowy model, ale także zasiąść w symulatorze za sterami tej maszyny i wypróbować jej możliwości w trakcie wirtualnego lotu.

 

Aktywność producenta tej maszyny – koncernu Lockheed Martin – to efekt rozpoczętego procesu zakupu tych maszyn dla naszych sił powietrznych. W ramach programu „Harpia” Polska chce kupić dwie eskadry Lightningów w wersji A (klasycznego startu). W maju polski rząd złożył już w tej sprawie do rządu amerykańskiego oficjalne zapytanie ofertowe i czeka na odpowiedz.


Model F-35 zaprezentowany na MSPO w Kielcach.

Przedstawiciele Lockheed Martina przekonywali w Kielcach, że pierwsze F-35 dla Polski mogą być gotowe wcześniej niż dotychczas spekulowano. – Polskie siły powietrzne mogłyby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Maszyny trafiłyby wówczas do bazy US Air Force Luke w Arizonie, gdzie byłyby wykorzystywane do szkolenia pilotów i personelu naziemnego. – Całą eskadrę, czyli 16 sztuk, Polska mogłaby odebrać w 2026 roku. Drugą do 2030 roku – mówił Greg Ulmer.

Szef programu F-35 Lightning II podkreślał, że w ostatnich latach koncern Lockheed Martin znacząco obniżył cenę samolotu. W obecnej transzy wynosi ona mniej niż 80 mln dolarów – To oznacza, że za cenę maszyny czwartej generacji mamy maszynę najnowszej, piątej generacji – przekonywał. Jak poinformował, teraz firma skupia się na obniżeniu kosztów eksploatacji samolotu. Jej celem jest obniżenie kosztu jednej godziny lotu poniżej 25 tysięcy dolarów.

Greg Ulmer mówił również, że zakup maszyn piątej generacji przez polską armię to również ogromna szansa dla rodzimego przemysłu, nie tylko zbrojeniowego. – Obecnie w Polsce produkuje się tylko niewielkie elementy F-35, części do silnika, podwozia i amunicji. To może się zmienić, bo wciąż poszukujemy nowych partnerów do naszego łańcucha dostaw – zadeklarował.

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Nasze wydawnictwo będziecie mogli bezpłatnie dostać w czasie trwania kieleckiej imprezy na naszym stoisku (stoisko nr D66, hala D), na stoisku Ministerstwa Obrony Narodowej oraz w punkcie prasowym MSPO.

 

Czytelników, którzy nie dotrą na największe w Polsce targi zbrojeniowe, zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Lockheed Martin, Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Put-in
1643052720
16 samolotów? To chyba jakiś kiepski żart. My potrzebujemy przynajmniej kolejnych 48 samolotów do kolejnego skrzydła taktycznego, aby stanowić jakąkolwiek siłę bojową. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wzięcie kolejnych F-16C/D w najnowszym bloku zamiast x-razy droższego F-15
17-58-A2-61

Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Drony w ofensywie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
„Był twarzą sił powietrznych”
Salwa z wysokości
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Detect & Classify: satelity z AI
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Huta Stalowa Wola na MSPO
Piorun 2 coraz bliżej
Radary, które widzą wszystko
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Duże osiągnięcie polskich skoczków
„Road Runner” w Libanie
Nasz Hercules
Grot A3 w drodze do linii
Orlik na Alfę
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Pilica+ coraz bliżej
Zwycięska batalia o stolicę
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Spotkanie Trump-Nawrocki
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Pancerna pięść
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Nocne ataki na Ukrainę
Beret „na rekinka” lub koguta
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Startuje „Żelazny obrońca”
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Tuga – postrach dronów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Towarzysze czołgów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Z najlepszymi na planszy
Wyczekiwane przyspieszenie
Kikimora o wielu twarzach
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Dwie agresje, dwie okupacje
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Świetne występy polskich żołnierzy
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
StormRider na fali
Najmłodszy w rodzinie
Nietypowa premiera targowa
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Hekatomba na Woli
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Klucz do bezpieczeństwa
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO