moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Su-22 znowu w powietrzu

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o wznowieniu lotów myśliwsko-bombowych Su-22. Po wypadku myśliwca MiG-29, w którym zginął pilot, wprowadzono tymczasowy zakaz wykonywania lotów na obu typach maszyn. Dzisiaj, pierwszy raz od dwóch miesięcy, Su-22 wzbiły się w powietrze. MiG-29 są dalej uziemione.

– Potwierdzam. Dowództwo Generalne RSZ podjęło decyzję o wznowieniu lotów na samolotach odrzutowych Su-22 – mówi kmdr por. Czesław Cichy, rzecznik prasowy DGRSZ. – Dotychczasowe zawieszenie wykonywania lotów było związane z badaniem przyczyn katastrofy myśliwca MiG-29. Od wypadku wstrzymano loty na obu typach maszyn – dodaje rzecznik. Decyzję tę podjęto po wypadku, do którego doszło 6 lipca w okolicach Pasłęka na Mazurach. Pilot samolotu MiG-29 podczas nocnych lotów szkolnych podjął próbę katapultowania się, ale niestety nie przeżył. Uziemienie myśliwsko-bombowych Su-22 związane było z koniecznością sprawdzenia foteli katapultowych K-36, w które są wyposażone oba typy samolotów, czyli MiG-29 i Su-22.

Testy foteli prowadzone były m.in. na poligonie w Nadarzycach. Próby wypadły pomyślnie, dlatego samoloty Su-22 wracają do służby.

Pierwsze po dłuższej przerwie loty Su-22 odbyły się dzisiaj w województwie zachodniopomorskim. Maszyny wystartowały z bazy lotniczej w Mirosławcu i poleciały do swojej jednostki, czyli 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. W Mirosławcu odrzutowce stacjonowały ze względu na konserwację pasa startowego w macierzystej jednostce.

Przywrócenie lotów Su-22 nie oznacza jednak, że w powietrze wzbiją się także samoloty MiG-29. Dowództwo Generalne na razie nie informuje, kiedy wrócą one do służby. Jest to związane z trwającymi cały czas pracami Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Su-22 są w wyposażeniu polskiej armii od lat osiemdziesiątych. Obecnie mamy 18 samolotów tego typu. Służą one w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Zmodernizowane maszyny, zgodnie z decyzją MON-u, mają pozostać w służbie do 2025 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1538900880
~Tydzio- maja większe zdolności niż śmigłowce uderzeniowe. Ale fakt . To już nie samoloty.
DB-3F-9C-53
~Tydzio
1538502960
Dziwie sie,ze Polska lata jeszcze na tym sprzecie muzealnym.Czesi maja je,ale w muzeum.Tosa zbyt przestazale mqszyny jak czolgi t 72 ktore padaly jak muchy ,bo byl zbyt slabe.Tak samo su 22 nie przedstawiaja zadnej sily bojowej.Tylko podnosza morale,ze sa.Dziwie sie,ze chwalim sie F 16 ktorych jest zaledwie 48 maszyn.To zbytnio malo jak na nasz kraj.Jak bysmy mieli okolo 300 muszyn napewno kazdy by sie zastanowil czy draznic nasz wspanialy kraj
C8-EF-66-6B

Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
 
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Podwójny Półmaraton Komandosa
Roszady personalne w PGZ-ecie
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Pierwsze Homary-K w Wojsku Polskim
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Nowoczesna łączność dla armii
Szczury Pustyni dotarły do Polski
Nowy szef CWCR
Rusza kwalifikacja wojskowa
Pies, który skoczył z aparatem tlenowym
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Skromny początek wielkiej wojny
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Miliardy dla Ukrainy w nowym budżecie UE
Misja Polaków dobiegła końca. Czas na Niemców
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Eurofightery znowu w Polsce
Lekcje z frontu
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Liban uznany za strefę działań wojennych
Offset dla „Wisły”
Air Show ’25 – do zobaczenia
„Avenger” na Monte Cassino
Rakietowy szach
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Wojna o porządek świata
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Lista trupich główek
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Zachód przeciwko „korsarzom”
Walka w bliskim kontakcie to poważne wyzwanie
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Bruksela przed szczytem
Zimowy sprawdzian podchorążych
Szef MON-u w Brukseli
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Zielone światło dla Barbary
Abramsy pod dobrą opieką
Zamiana po włosku
Śnieg może być groźną bronią
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Cud w Trewirze
Którą drogą do armii?
Dobrowolsi – czas start!
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Rozmowy w Pałacu Prezydenckim o bezpieczeństwie
Mocny sygnał od NATO
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Pierwszy skok
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Invictus w zimowym stylu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO