moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Su-22 znowu w powietrzu

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o wznowieniu lotów myśliwsko-bombowych Su-22. Po wypadku myśliwca MiG-29, w którym zginął pilot, wprowadzono tymczasowy zakaz wykonywania lotów na obu typach maszyn. Dzisiaj, pierwszy raz od dwóch miesięcy, Su-22 wzbiły się w powietrze. MiG-29 są dalej uziemione.

– Potwierdzam. Dowództwo Generalne RSZ podjęło decyzję o wznowieniu lotów na samolotach odrzutowych Su-22 – mówi kmdr por. Czesław Cichy, rzecznik prasowy DGRSZ. – Dotychczasowe zawieszenie wykonywania lotów było związane z badaniem przyczyn katastrofy myśliwca MiG-29. Od wypadku wstrzymano loty na obu typach maszyn – dodaje rzecznik. Decyzję tę podjęto po wypadku, do którego doszło 6 lipca w okolicach Pasłęka na Mazurach. Pilot samolotu MiG-29 podczas nocnych lotów szkolnych podjął próbę katapultowania się, ale niestety nie przeżył. Uziemienie myśliwsko-bombowych Su-22 związane było z koniecznością sprawdzenia foteli katapultowych K-36, w które są wyposażone oba typy samolotów, czyli MiG-29 i Su-22.

Testy foteli prowadzone były m.in. na poligonie w Nadarzycach. Próby wypadły pomyślnie, dlatego samoloty Su-22 wracają do służby.

Pierwsze po dłuższej przerwie loty Su-22 odbyły się dzisiaj w województwie zachodniopomorskim. Maszyny wystartowały z bazy lotniczej w Mirosławcu i poleciały do swojej jednostki, czyli 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. W Mirosławcu odrzutowce stacjonowały ze względu na konserwację pasa startowego w macierzystej jednostce.

Przywrócenie lotów Su-22 nie oznacza jednak, że w powietrze wzbiją się także samoloty MiG-29. Dowództwo Generalne na razie nie informuje, kiedy wrócą one do służby. Jest to związane z trwającymi cały czas pracami Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Su-22 są w wyposażeniu polskiej armii od lat osiemdziesiątych. Obecnie mamy 18 samolotów tego typu. Służą one w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Zmodernizowane maszyny, zgodnie z decyzją MON-u, mają pozostać w służbie do 2025 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1538900880
~Tydzio- maja większe zdolności niż śmigłowce uderzeniowe. Ale fakt . To już nie samoloty.
DB-3F-9C-53
~Tydzio
1538502960
Dziwie sie,ze Polska lata jeszcze na tym sprzecie muzealnym.Czesi maja je,ale w muzeum.Tosa zbyt przestazale mqszyny jak czolgi t 72 ktore padaly jak muchy ,bo byl zbyt slabe.Tak samo su 22 nie przedstawiaja zadnej sily bojowej.Tylko podnosza morale,ze sa.Dziwie sie,ze chwalim sie F 16 ktorych jest zaledwie 48 maszyn.To zbytnio malo jak na nasz kraj.Jak bysmy mieli okolo 300 muszyn napewno kazdy by sie zastanowil czy draznic nasz wspanialy kraj
C8-EF-66-6B

Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Sukces Polaka w biegu z marines
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Starcie pancerniaków
Sportowcy na poligonie
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Arteterapia dla weteranów
Marynarze mają nowe motorówki
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Rusza program „wGotowości”
Kaman – domknięcie historii
Odznaczenia za wzorową służbę
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Zasiać strach w szeregach wroga
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Jesteśmy dziećmi wolności
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Kircholm 1605
OPW budują świadomość obronną
Mity i manipulacje
Standardy NATO w Siedlcach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Mundurowi z benefitami
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Dzień wart stu lat
Polski „Wiking” dla Danii
Nie daj się zhakować
Nowe zasady dla kobiet w armii
Grecka walka z sabotażem
Koniec dzieciństwa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Marynarze podjęli wyzwanie
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Czy to już wojna?
Gdy ucichnie artyleria
Abolicja dla ochotników
Awanse w dniu narodowego święta
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Inwestycja w bezpieczeństwo
Pięściarska uczta w Suwałkach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Wellington „Zosia” znad Bremy
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Kolejny kontrakt Dezametu
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO