moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Katastrofa myśliwca MiG-29. Pilot nie żyje

Tuż przed 2 w nocy w okolicach Pasłęka w województwie warmińsko-mazurskim podczas lotu szkolnego rozbił się myśliwiec MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka. – Pilot katapultował się, ale niestety nie przeżył wypadku. Sprawę wyjaśni Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego – mówi mjr Dariusz Kurowski z Dowództwa Generalnego.

W nocy z czwartku na piątek, o godzinie 1.57 doszło do wypadku lotniczego. W miejscowości Pasłęk na Mazurach, podczas lotu szkolnego rozbił się myśliwiec MiG-29 należący do 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka. Pilot katapultował się w pobliżu miejscowości Sakówko, 18 kilometrów od Malborka. Wrak samolotu znaleziono na polu, kilkaset metrów od zabudowań. Maszyna zapaliła się po uderzeniu w ziemię.

Niestety pilot nie przeżył katapultowania. Na miejsce zdarzenia natychmiast przyjechały służby ratunkowe: pogotowie i straż pożarna. Lekarz potwierdził zgon pilota po 2.30 w nocy. – Okoliczności wypadku nie są znane. Sprawę wyjaśni Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego – mówi mjr Dariusz Kurowski z Dowództwa Generalnego RSZ. – Nie możemy w tej chwili spekulować. Trzeba poczekać chociażby na przeanalizowanie korespondencji, jaką pilot prowadził z wieżą kontroli lotów – dodaje rzecznik.

REKLAMA

– Jesteśmy myślami z rodziną i bliskimi. Państwo polskie objęło opieką najbliższych tragicznie zmarłego pilota. Rozmawiałem z płk. Robertem Cierniakiem, przewodniczącym Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Komisja rozpoczęła już pracę. Do czasu wyjaśnienia przyczyn tej katastrofy loty z wykorzystaniem MiG-29 zostały wstrzymane – powiedział minister Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej ws. katastrofy pod Pasłękiem. – To dla mnie i wszystkich żołnierzy sił zbrojnych olbrzymia tragedia. Wyrażam swoje kondolencje dla rodziny tragicznie zmarłego pilota i dla całej naszej wojskowej rodziny. Zbyt wcześnie, by mówić o przyczynach, teraz nasze czynności skupiamy na pomocy rodzinie – dodał gen. broni Jarosław Mika, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych.

Za sterami myśliwca MiG-29 siedział doświadczony pilot. Lotnik w powietrzu spędził ponad 800 godzin, w tym ponad 500 za sterami MiG-a. Wielokrotnie pełnił dyżury bojowe, brał udział w krajowych i zagranicznych ćwiczeniach lotniczych. Służył także w składzie PKW "Orlik", w ramach natowskiej misji Baltic Air Policing na Litwie.


Film: MON

Rodzina zmarłego została powiadomiona o wypadku i została objęta opieką psychologiczną. Pilot pozostawił żonę i dwoje dzieci.

– MiG-29 jest samolotem, który pozostaje w służbie od 29 lat. Jest samolotem bardzo bezpiecznym, a ta katastrofa to pierwsze tego typu zdarzenie na tym typie statku powietrznego – mówił płk pil. Maciej Trelka, szef Zarządu Działań Lotniczych Inspektoratu Sił Powietrznych. – Bardzo proszę wszystkich o niekomentowanie tej sprawy, dopóki komisja powołana do tego celu nie wyjaśni przyczyn zdarzenia – zaapelował oficer.

Samoloty MiG-29 stacjonują w dwóch bazach lotnictwa taktycznego: 23 w Mińsku Mazowieckim i 22 w Malborku. Obok F-16, MiG-i tworzą siłę bojową polskiego lotnictwa wojskowego. Maszyny sprawdziły się podczas wielu międzynarodowych szkoleń samolotów myśliwskich i wojskowych misji. Jednym z podstawowych zadań MiG-ów 29 jest pełnienie dyżurów bojowych w ramach natowskiej misji Baltic Air Policing, która trwa nieprzerwanie od 2004 roku. Głównym zadaniem Polaków jest nadzorowanie przestrzeni powietrznej nad krajami bałtyckimi.

Do wypadku lotniczego z udziałem MiG-a-29 doszło także kilka miesięcy temu. 18 grudnia 2017 samolot należący do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego rozbił się podczas podejścia do lądowania, ok. 8 kilometrów przed pasem startowym w Mińsku. Pilot przeżył wypadek.

MKS , PG

autor zdjęć: Stanislaw Bielski/REPORTER/East News

dodaj komentarz

komentarze

~Marek Świdziński
1531470540
Lubię oglądać w int.filmiki z udziałem polskich żołnierzy,ich sprzętu i.t.p..Właśnie chwilę temu obejrzałem filmik z Mig-21 i uświadomiłem sobie,że nigdy nie trafiłem na filmik z ćwiczebnego alarmu polskiego samolotu.No chyba że jest to tajemnicą wojskową,jak szybko pilot Polak jest w stanie wzbić się w powietrze od momentu otrzymania takiego rozkazu.Moją ciekawość motywuję tym,że np.na statkach handlowych,pasażerskich przeprowadza się zgodnie z przepisami cały szereg alarmów.Wchodzi na burtę Coast - Guard i w pewnym momencie karze ogłosić np. alarm szalupowy lub pożarowy.Jak w czasie do 2 min.nie są wszyscy na swoich stanowiskach,następnego dnia lub w następnym porcie poprawka.Czy w związku z tym pilot też musi się zmieścić w wyznaczonym czasie?,ale jeśli to tajemnica to bardzo przepraszam za moje nie stosowne pytanie.
AD-D1-73-A8
~Israfil
1531110720
Kondolencje dla bliskich zmarłego!
BD-79-99-AA

Jastrzębie w Albacete
Minister obrony z wizytą w Łuczniku
Prezydent w ONZ: wszyscy musimy przestrzegać prawa międzynarodowego
Afgańska zmiana gotowa do misji
Wyślij paczkę do PKW
„Patrol” walczy ze skażeniami
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Zmiany w ustawie o weteranach
St. chor. sztab. Marek Stosio
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Żołnierze na podium Pucharu Świata w kolarstwie torowym
Na macie z mistrzem
Zmiany w dodatkach służbowych
The United States of America Have It Their Way
Prezydent Duda w Białym Domu
Polska Casa nad Irakiem
Chętni na dostawę Mustanga
Stalowa nowoczesność
USA w hołdzie gen. Pułaskiemu
Broń nie tylko dla mundurowych
Reach for More
Ratownicy – zawsze na służbie
Operacja Tannenberg
Drugie życie BWR-ów
„Wostok”, czyli pokaz sztuczek wojennych
Inspektorat wrócił nad Bałtyk
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Weterani rozpoczęli swoje igrzyska
Saperzy na start, czyli łotewskie ćwiczenia „Detonator”
Plut. Krzysztof Polusik
Our efforts passed muster
Nowy inspektor sił powietrznych
Więcej pieniędzy dla armii!
Poznaj stuletnie dzieje Sztabu Generalnego
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Nowoczesny schron nie tylko dla saperów
Odkryto kolejne miejsce pochówku na Rakowieckiej
Kleszcze zamiast BRDM-ów
Komitet Wojskowy NATO w Warszawie
Kpr. Mariusz Mańczak
Współpraca terytorialsów z pogranicznikami
Rozbudowa bydgoskiego szpitala wojskowego
Po Bieszczadach dla Berdychowskiego
„Patrol ‘18”: atak na lotnisku
Kpr. Jakub Tynka
Kawalerzyści na górskich trasach
Razem dla bezpieczeństwa
Rząd za kluczowymi zmianami
16–31 października 1918 roku – Polacy tworzą regularną armię
„Lalek”, czyli pół życia w konspiracji
MON sfinansuje budowę szpitala w Legionowie
Nothing Can Stop Our Tanks
Krwiodawcy nie tylko w mundurach
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Minister zaprasza w szeregi armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO