moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Katastrofa myśliwca MiG-29. Pilot nie żyje

Tuż przed 2 w nocy w okolicach Pasłęka w województwie warmińsko-mazurskim podczas lotu szkolnego rozbił się myśliwiec MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka. – Pilot katapultował się, ale niestety nie przeżył wypadku. Sprawę wyjaśni Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego – mówi mjr Dariusz Kurowski z Dowództwa Generalnego.

W nocy z czwartku na piątek, o godzinie 1.57 doszło do wypadku lotniczego. W miejscowości Pasłęk na Mazurach, podczas lotu szkolnego rozbił się myśliwiec MiG-29 należący do 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka. Pilot katapultował się w pobliżu miejscowości Sakówko, 18 kilometrów od Malborka. Wrak samolotu znaleziono na polu, kilkaset metrów od zabudowań. Maszyna zapaliła się po uderzeniu w ziemię.

Niestety pilot nie przeżył katapultowania. Na miejsce zdarzenia natychmiast przyjechały służby ratunkowe: pogotowie i straż pożarna. Lekarz potwierdził zgon pilota po 2.30 w nocy. – Okoliczności wypadku nie są znane. Sprawę wyjaśni Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego – mówi mjr Dariusz Kurowski z Dowództwa Generalnego RSZ. – Nie możemy w tej chwili spekulować. Trzeba poczekać chociażby na przeanalizowanie korespondencji, jaką pilot prowadził z wieżą kontroli lotów – dodaje rzecznik.

– Jesteśmy myślami z rodziną i bliskimi. Państwo polskie objęło opieką najbliższych tragicznie zmarłego pilota. Rozmawiałem z płk. Robertem Cierniakiem, przewodniczącym Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Komisja rozpoczęła już pracę. Do czasu wyjaśnienia przyczyn tej katastrofy loty z wykorzystaniem MiG-29 zostały wstrzymane – powiedział minister Mariusz Błaszczak na konferencji prasowej ws. katastrofy pod Pasłękiem. – To dla mnie i wszystkich żołnierzy sił zbrojnych olbrzymia tragedia. Wyrażam swoje kondolencje dla rodziny tragicznie zmarłego pilota i dla całej naszej wojskowej rodziny. Zbyt wcześnie, by mówić o przyczynach, teraz nasze czynności skupiamy na pomocy rodzinie – dodał gen. broni Jarosław Mika, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych.

Za sterami myśliwca MiG-29 siedział doświadczony pilot. Lotnik w powietrzu spędził ponad 800 godzin, w tym ponad 500 za sterami MiG-a. Wielokrotnie pełnił dyżury bojowe, brał udział w krajowych i zagranicznych ćwiczeniach lotniczych. Służył także w składzie PKW "Orlik", w ramach natowskiej misji Baltic Air Policing na Litwie.


Film: MON

Rodzina zmarłego została powiadomiona o wypadku i została objęta opieką psychologiczną. Pilot pozostawił żonę i dwoje dzieci.

– MiG-29 jest samolotem, który pozostaje w służbie od 29 lat. Jest samolotem bardzo bezpiecznym, a ta katastrofa to pierwsze tego typu zdarzenie na tym typie statku powietrznego – mówił płk pil. Maciej Trelka, szef Zarządu Działań Lotniczych Inspektoratu Sił Powietrznych. – Bardzo proszę wszystkich o niekomentowanie tej sprawy, dopóki komisja powołana do tego celu nie wyjaśni przyczyn zdarzenia – zaapelował oficer.

Samoloty MiG-29 stacjonują w dwóch bazach lotnictwa taktycznego: 23 w Mińsku Mazowieckim i 22 w Malborku. Obok F-16, MiG-i tworzą siłę bojową polskiego lotnictwa wojskowego. Maszyny sprawdziły się podczas wielu międzynarodowych szkoleń samolotów myśliwskich i wojskowych misji. Jednym z podstawowych zadań MiG-ów 29 jest pełnienie dyżurów bojowych w ramach natowskiej misji Baltic Air Policing, która trwa nieprzerwanie od 2004 roku. Głównym zadaniem Polaków jest nadzorowanie przestrzeni powietrznej nad krajami bałtyckimi.

Do wypadku lotniczego z udziałem MiG-a-29 doszło także kilka miesięcy temu. 18 grudnia 2017 samolot należący do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego rozbił się podczas podejścia do lądowania, ok. 8 kilometrów przed pasem startowym w Mińsku. Pilot przeżył wypadek.

MKS , PG

autor zdjęć: Stanislaw Bielski/REPORTER/East News

dodaj komentarz

komentarze

~Marek Świdziński
1531470540
Lubię oglądać w int.filmiki z udziałem polskich żołnierzy,ich sprzętu i.t.p..Właśnie chwilę temu obejrzałem filmik z Mig-21 i uświadomiłem sobie,że nigdy nie trafiłem na filmik z ćwiczebnego alarmu polskiego samolotu.No chyba że jest to tajemnicą wojskową,jak szybko pilot Polak jest w stanie wzbić się w powietrze od momentu otrzymania takiego rozkazu.Moją ciekawość motywuję tym,że np.na statkach handlowych,pasażerskich przeprowadza się zgodnie z przepisami cały szereg alarmów.Wchodzi na burtę Coast - Guard i w pewnym momencie karze ogłosić np. alarm szalupowy lub pożarowy.Jak w czasie do 2 min.nie są wszyscy na swoich stanowiskach,następnego dnia lub w następnym porcie poprawka.Czy w związku z tym pilot też musi się zmieścić w wyznaczonym czasie?,ale jeśli to tajemnica to bardzo przepraszam za moje nie stosowne pytanie.
AD-D1-73-A8
~Israfil
1531110720
Kondolencje dla bliskich zmarłego!
BD-79-99-AA

O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
 
PGZ na nowo
Letni wypoczynek z MON-em
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Ewakuacja Polaków z Izraela
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Lekcje na poligonie
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podróż w ciemność
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Od chaosu do wiktorii
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
DNA GROM-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ogniem i tarczą
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Film o Feniksie i terytorialsach
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Apache. Zabójczy dla czołgów
Podejrzane manewry na Bałtyku
Nowe cele obronne NATO
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Nowy rozdział w historii Mesko
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Trzy okręty, jeden zespół
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Wyzwanie, które integruje
100 lat historii Szkoły Orląt
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nasi czołgiści najlepsi
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Dzień, który zmienił bieg wojny
Zmagania sześcioosobowych armii
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Droga do zespołu bojowego GROM
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO