moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Su-22 znowu w powietrzu

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o wznowieniu lotów myśliwsko-bombowych Su-22. Po wypadku myśliwca MiG-29, w którym zginął pilot, wprowadzono tymczasowy zakaz wykonywania lotów na obu typach maszyn. Dzisiaj, pierwszy raz od dwóch miesięcy, Su-22 wzbiły się w powietrze. MiG-29 są dalej uziemione.

– Potwierdzam. Dowództwo Generalne RSZ podjęło decyzję o wznowieniu lotów na samolotach odrzutowych Su-22 – mówi kmdr por. Czesław Cichy, rzecznik prasowy DGRSZ. – Dotychczasowe zawieszenie wykonywania lotów było związane z badaniem przyczyn katastrofy myśliwca MiG-29. Od wypadku wstrzymano loty na obu typach maszyn – dodaje rzecznik. Decyzję tę podjęto po wypadku, do którego doszło 6 lipca w okolicach Pasłęka na Mazurach. Pilot samolotu MiG-29 podczas nocnych lotów szkolnych podjął próbę katapultowania się, ale niestety nie przeżył. Uziemienie myśliwsko-bombowych Su-22 związane było z koniecznością sprawdzenia foteli katapultowych K-36, w które są wyposażone oba typy samolotów, czyli MiG-29 i Su-22.

Testy foteli prowadzone były m.in. na poligonie w Nadarzycach. Próby wypadły pomyślnie, dlatego samoloty Su-22 wracają do służby.

Pierwsze po dłuższej przerwie loty Su-22 odbyły się dzisiaj w województwie zachodniopomorskim. Maszyny wystartowały z bazy lotniczej w Mirosławcu i poleciały do swojej jednostki, czyli 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. W Mirosławcu odrzutowce stacjonowały ze względu na konserwację pasa startowego w macierzystej jednostce.

Przywrócenie lotów Su-22 nie oznacza jednak, że w powietrze wzbiją się także samoloty MiG-29. Dowództwo Generalne na razie nie informuje, kiedy wrócą one do służby. Jest to związane z trwającymi cały czas pracami Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Su-22 są w wyposażeniu polskiej armii od lat osiemdziesiątych. Obecnie mamy 18 samolotów tego typu. Służą one w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Zmodernizowane maszyny, zgodnie z decyzją MON-u, mają pozostać w służbie do 2025 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1538900880
~Tydzio- maja większe zdolności niż śmigłowce uderzeniowe. Ale fakt . To już nie samoloty.
DB-3F-9C-53
~Tydzio
1538502960
Dziwie sie,ze Polska lata jeszcze na tym sprzecie muzealnym.Czesi maja je,ale w muzeum.Tosa zbyt przestazale mqszyny jak czolgi t 72 ktore padaly jak muchy ,bo byl zbyt slabe.Tak samo su 22 nie przedstawiaja zadnej sily bojowej.Tylko podnosza morale,ze sa.Dziwie sie,ze chwalim sie F 16 ktorych jest zaledwie 48 maszyn.To zbytnio malo jak na nasz kraj.Jak bysmy mieli okolo 300 muszyn napewno kazdy by sie zastanowil czy draznic nasz wspanialy kraj
C8-EF-66-6B

Militarne Schengen
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Mundurowi z benefitami
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
W ochronie granicy
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Najdłuższa noc
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Święto sportowców w mundurach
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Smak służby
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Combat 56 u terytorialsów
Amunicja od Grupy WB
Kontrakt na ratowanie życia
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Gala Boksu na Bemowie
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Nowe zdolności sił zbrojnych
Pancerniacy jadą na misję
Dzień wart stu lat
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Wojsko ma swojego satelitę!
Aby granica była bezpieczna
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Obywatele chcą być wGotowości
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Panczeniści na podium w Hamar
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Służba w kadrze
Kalorie to nie wszystko
Szwedzi w pętli
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niemieckie wsparcie z powietrza
Plan na WAM
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Holenderska misja na polskim niebie
Trałowce do remontu
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Niebo pod osłoną
Gdy ucichnie artyleria
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Niemcy dla Tarczy Wschód
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Śnieżnik gotowy na Groty
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nowe K9 w Węgorzewie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO