moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Poszkodowany, ale samodzielny

Zapewnienie mobilności osobom niepełnosprawnym to klucz do ich samodzielności i aktywności zawodowej – oto wnioski z konferencji ,,Wsparcie mobilności niepełnosprawnych ruchowo żołnierzy i funkcjonariuszy”. Debata odbyła się w Akademii Sztuki Wojennej. Uczestniczyli w niej żołnierze i funkcjonariusze służb mundurowych, a także pracownicy instytucji wspierających osoby niepełnosprawne.

– To wydarzenie wyjątkowe, bo dotyczy żołnierzy i funkcjonariuszy, którzy utracili zdrowie podczas służby. To pierwszy krok w nadaniu problematyce wsparcia osób niepełnosprawnych właściwej rangi i początek dyskusji na ten temat – mówił płk dr hab. Tadeusz Zieliński, dziekan Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Sztuki Wojennej, otwierając konferencję „Wsparcie mobilności niepełnosprawnych ruchowo żołnierzy i funkcjonariuszy”. – Pamiętajmy, że jej najistotniejszym elementem nie są rozważania naukowe, ale jedność służb mundurowych w obliczu codziennych problemów – podkreślił oficer.

O problemach osób niepełnosprawnych, a także o tym, jak im zapobiegać dyskutowali dziś przedstawiciele wojska, służb mundurowych, a także instytucji, które zajmują się wsparciem poszkodowanych. O kwestiach związanych z utratą zdrowia żołnierzy, co miało miejsce przede wszystkim podczas operacji wojskowych poza granicami kraju, mówili przedstawiciele Centrum Weterana Działań poza Granicami Państwa. To właśnie ta instytucja zapewnia wsparcie weteranom misji, a także zajmuje się rozpowszechnianiem wiedzy o ich służbie.

Najważniejsze jest wsparcie aktywności

– W Wojsku Polskim ten temat nie jest nowy, bo żołnierze służą poza granicami od 1953 roku, choć najwięcej z nich zostało poszkodowanych podczas misji w XXI wieku – mówił płk Leszek Stępień, dyrektor Centrum Weterana. Podkreślał, że Ministerstwo Obrony Narodowej otacza opieką wszystkich uczestników misji, nie tylko tych poszkodowanych. Zaznaczył także, że trwają prace nad kolejną nowelizacją ustawy o weteranach działań poza granicami państwa, regulującej kwestie związane z uprawnieniami przysługującymi żołnierzom, którzy służyli poza granicami kraju.

Jak mówił, aby skutecznie pomagać, kluczowe jest wprowadzanie rozwiązań systemowych. Jednym z nich, jest na przykład ustanowienie kategorii „zdolny do służby z ograniczeniami”, dzięki czemu poszkodowani żołnierze nie muszą rezygnować ze służby. Podkreślił, że sam służy na takim stanowisku – został ranny podczas misji w Afganistanie. – Na podstawie własnych doświadczeń, mogę powiedzieć, że postęp w kwestii udogodnień dla osób poszkodowanych następuje w każdej dziedzinie, także technologicznej. – mówił. – Jeszcze kilka lat temu za protezę płaciłem ponad 60 tys. złotych, dziś kosztuje ona mniej więcej 25 tys. Jeśli weźmiemy pod uwagę możliwość sfinansowania zakupu przez MON, najnowocześniejsze rozwiązania stają się dostępne niemal dla wszystkich żołnierzy, którzy ich potrzebują – dodał.

Zaznaczył także, że dzięki postępowi technologicznemu, ranni żołnierze stają się coraz bardziej mobilni. – Możliwość przemieszczania się jest dowodem samodzielności każdego poszkodowanego. Dlatego rozmowa na temat tego, w jaki sposób zapewnić ją osobom niepełnosprawnym, jest tak ważna – podkreślił.

O tym, jak istotne jest zapewnienie mobilności poszkodowanym, mówił także Krzysztof Kaca z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W swoim referacie powołał się między innymi na wynik badania, które zostało przeprowadzone w zeszłym roku. Wówczas większość badanych wskazała, że ich największe potrzeby dotyczą przemieszczania się i kwestii mieszkaniowych. – Musimy pamiętać, że posiadanie pojazdu przystosowanego do prowadzenia przez osoby niepełnosprawne umożliwia im dotarcie na rehabilitacje czy aktywność zawodową – mówił. Dodał także, że PFRON prowadzi program pomocowy „Aktywny samorząd”, którego celem jest pomoc osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B, zakupie i montażu specjalistycznych przyrządów w samochodach, a także w zaopatrzeniu niepełnosprawnych w specjalistyczne protezy. – W zeszłym roku przeznaczyliśmy na to 111 mln zł – zaznaczył.

Pomoc naukowców

Dr hab. inż. Iwona Garbarek z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej omówiła z kolei rozwiązania transportowe dla osób niepełnosprawnych, nad którymi pracuje uczelnia. Jak podkreśliła, jest to bardzo istotne, ponieważ, „liczba osób niepełnosprawnych ciągle rośnie, poza tym społeczeństwo się starzeje, a to również wpływa na sprawność”. Spośród wszystkich prac wyodrębniła najistotniejsze – nowoczesną protezę stawu biodrowego; stabilizatory, które są wykorzystywane podczas procesu wzrostu kości czy dwa rodzaje wózków inwalidzkich. – Opracowaliśmy między innymi wózek elektryczny, który pokonuje przeszkody, takie jak schody, a także jest w stanie unieść użytkownika o 45 cm, tak aby mógł sięgnąć do znajdujących się wysoko przedmiotów – mówiła. – Skonstruowany zaś u nas wózek dźwigniowy wymaga od użytkownika zaangażowania dużej liczby mięśni, dzięki czemu jest też doskonałym narzędziem rehabilitacyjnym. Dodatkowo można się w nim poruszać bardzo szybko, więc świetnie sprawdza się podczas przemieszczania się na otwartej przestrzeni – dodała.

Ekspertka dodała, że naukowcy z politechniki opracowali także ekosamochód. Jest to pojazd, który miałby trafić do wypożyczalni samochodów, a jego konstrukcja umożliwiałaby prowadzenie go zarówno osobom zdrowym, jak i poszkodowanym. Pojazd miałby być wyposażony m.in. w przesuwany fotel, a także przesuwającą się podłogę, co pozwoliłoby na zamontowanie w nim wózka inwalidzkiego. Dodatkowo wykorzystany w aucie interfejs umożliwiałby zainstalowanie sterowania hamowaniem czy przyspieszeniem w kierownicy, dzięki czemu autem można byłoby kierować wyłącznie rękoma.

Na konferencji przedstawiciele Instytutu Transportu Samochodowego zaprezentowali nowoczesną flotę pojazdów, która została przystosowana dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi różnego stopnia. Były wśród nich samochody wyposażone w fotel, który można wysunąć poza pojazd, dzięki czemu osoba na wózku może swobodnie na nim usiąść, a także mające system, który umożliwia automatyczne spakowanie wózka do bagażnika.

Rehabilitacja przez sport

Uczestnicy konferencji pochylili się także nad kwestiami związanymi z aktywizacją osób poszkodowanych. Sierż. Janusz Raczy, ciężko ranny podczas misji w Iraku, mówił o projektach, które w ramach wsparcia weteranów są realizowane w Centrum Weterana. Jak zaznaczył, na podstawie własnego doświadczenia może z całą pewnością stwierdzić, że rozpalenie iskry zainteresowania u osoby, która w wyniku wypadku utraciła sprawność fizyczną, może zdziałać cuda. Dlatego instytucja stara się aktywizować poszkodowanych, organizując we współpracy z organizacjami pożytku publicznego różnego rodzaju projekty. – Wspólnie ze Stowarzyszeniem Rannych i Poszkodowanych w Misjach poza Granicami Kraju organizujemy na przykład spływy kajakowe, rajdy rowerowe, a nawet kursy nurkowania. W zeszłym roku takie szkolenie poprowadził na przykład mł. chor. Sebastian Marczewski, żołnierz, który sam został ranny w Afganistanie, a mimo tego dziś bije kolejne rekordy nurkowe – opowiada. – Dobrym przykładem tego typu działalności są także zainicjowane przez księcia Harry’ego zawody Invictus Games. Są one organizowane przez weterana – dla weteranów. W tym roku weźmie w nich udział także polska reprezentacja – podkreślił.

Tomasz Kloc, prezes Stowarzyszenia Rannych i Poszkodowanych, który dziś przysłuchiwał się prelegentom jest bardzo zadowolony z udziału w spotkaniu. – Nasze stowarzyszenie zajmuje się tą problematyka od lat. Cały czas uczulamy otoczenie – żołnierzy i dowódców jednostek, aby pamiętali o tych, którzy za swoją służbę zapłacili najwyższa cenę – utracili zdrowie – mówił. – Dlatego tak ważne jest, aby umożliwiać im normalne funkcjonowanie w życiu społecznym oraz zawodowym. Bardzo nas cieszy, że ta konferencja się odbyła. Mam nadzieję, że będzie ona początkiem dalszej owocnej współpracy z innymi instytucjami – podkreślił.

Konferencja naukowa „Wsparcie mobilności niepełnosprawnych ruchowo żołnierzy i funkcjonariuszy” odbyła się dziś w Akademii Sztuki Wojennej. Jej organizatorem był Wydział Zarządzania i Dowodzenia ASzWoj, a współorganizatorami: Instytut Transportu Samochodowego, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Wydział Policyjnych Nauk Stosowanych Wyższej Szkoły Policji, Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Jagoda Gawliczek / ASzWoj

dodaj komentarz

komentarze


Dwie agresje, dwie okupacje
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Orlik na Alfę
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Pożegnanie z Columbią
Czołgiści w ogniu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
W poszukiwaniu majora Serafina
Brytyjczycy żegnają Malbork
Krok ku niezależności
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
„Road Runner” w Libanie
Święto Wojsk Lądowych
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Z najlepszymi na planszy
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Największy transport Abramsów w tym roku
Kurs dla najlepszych w SERE
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Black Hawki nad Warszawą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Wojskowi szachiści z medalem NATO
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Rekompensaty na nowych zasadach
Zwycięska batalia o stolicę
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
17 września 1939. Nigdy więcej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Cios w plecy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Miliardy na budowę schronów
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Husarz z polskim instruktorem
Debiut polskich Patriotów
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Żandarmeria skontroluje także cywilów
NATO – jesteśmy z Polską
Hekatomba na Woli
Człowiek w pętli
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Apache’e nad Inowrocławiem
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO