moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowi ratownicy znów pełnią całodobowe dyżury w Gdyni i Darłowie

Od 1 stycznia 2018 roku załogi Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej pełnią całodobowe dyżury ratownicze zarówno w Gdyni, jak i Darłowie. To powrót do rozwiązania zawieszonego pod koniec 2015 roku. Lotnicy morscy jako jedyni w kraju niosą pomoc rozbitkom i poszkodowanym, którzy ucierpieli na polskich wodach Bałtyku.

Niemal 30 lat działania w krajowym systemie ratownictwa morskiego SAR, 617 akcji i 328 osób, którym udzielono pomocy – bilans służby lotników z BLMW zasługuje na uznanie. Niestety, w ostatnich latach z powodu coraz mniejszej liczby sprawnych śmigłowców wprowadzono ograniczenia dotyczące całodobowych dyżurów. Do października 2015 roku załogi pełniły je na dwóch lotniskach: w Gdyni i Darłowie, ale z pierwszej lokalizacji trzeba było zrezygnować. Taki stan utrzymywał się przez niemal dwa lata. W lipcu ubiegłego roku Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych zdecydowało się przywrócić 24-godzinny dyżur w Gdyni, jednocześnie okrojono dyżur w Darłowie – ratownicy mieli być w gotowości od godziny 11 do 19. Takie rozwiązanie miało obowiązywać latem, ale utrzymano je po zakończeniu sezonu turystycznego. Od nowego roku przywrócono zasady, które obowiązywały przed październikiem 2015 roku. – Od 1 stycznia załogi pełnią dyżur w pełnym wymiarze – informuje kmdr ppor. Marcin Braszak, rzecznik gdyńskiej brygady. Decyzja zapadła po tym, jak jednostka dopełniła wszelkich formalności z włączeniem do służby zmodernizowanych śmigłowców Anakonda. Wiązało się to między innymi z koniecznością przeszkolenia lotników, którzy z nich korzystają.

– Obecnie mamy do dyspozycji sześć maszyn ratowniczych: pięć W-3WARM Anakonda oraz Mi-14PŁ/R – mówi kmdr ppor. Braszak. Trzy kolejne Anakondy stoją w halach zakładów lotniczych w Świdniku. Dzięki modernizacji mają zyskać takie wyposażenie jak pozostałe śmigłowce tego typu, między innymi cyfrowy system sterowania silnikami, nowe kamery termowizyjne i sprzęt ratowniczy. – Do brygady powinny wrócić w tym roku – zapowiada kmdr ppor. Braszak. Do zakładów lotniczych, tyle że w Łodzi, odleciał też drugi ze śmigłowców Mi-14PŁ/R. Wiekowa maszyna jest tam poddawana zabiegom, które mają doprowadzić do przedłużenia resursu. – Zgodnie z planem powinny się one zakończyć w połowie roku. Zaraz potem do łódzkich zakładów oddamy drugą z naszych „czternastek” – wyjaśnia kmdr ppor. Braszak.

Sześć maszyn musi lotnikom wystarczyć, by utrzymywać dyżury i prowadzić szkolenie. A tu zadań jest sporo. – Teraz mamy cztery w pełni wyszkolone załogi. W tym roku chcielibyśmy zyskać kolejne dwie. Sprawa nie jest prosta, tym bardziej że jeden z naszych pilotów wkrótce odchodzi z armii i lukę po nim trzeba będzie jakoś wypełnić – przyznaje kmdr por. Wojciech Koliczko, dowódca Darłowskiej Grupy Lotniczej. – Czekamy też na dopuszczenie do dyżurów śmigłowca Mi-14PŁ/R. We wciągarce został zamontowany nowy hak. Liczę, że formalności zostaną sfinalizowane w najbliższych dniach – dodaje kmdr por. Koliczko. Na razie maszyna jest wykorzystywana tylko do szkolenia pilotażu.

BLMW to jedyna w kraju formacja przygotowana do prowadzenia akcji poszukiwawczych i ratowniczych z powietrza nad przypisanymi Polsce obszarami Bałtyku. Podczas tego rodzaju przedsięwzięć śmigłowce z Gdyni i Darłowa mogą liczyć na wsparcie samolotów Bryza, które na co dzień stacjonują w Siemirowicach. Wojskowi lotnicy współpracują też ze statkami cywilnej służby SAR. – Ubiegły rok był dla nas pracowity. Łącznie nasze załogi wzięły udział w 16 akcjach – informuje kmdr ppor. Braszak. Lotnicy pomogli między innymi uczestnikowi regat „Bitwa o Gotland Delphia Challenge 2017”, którego jacht przewrócił się i dryfował 20 mil morskich na północ od Helu, rannej pracownicy platformy wiertniczej oraz pasażerom statków z Litwy i Szwecji, którzy doznali między innymi udaru mózgu i ataku epilepsji. W 2016 roku akcji na Bałtyku z udziałem śmigłowców było 15, rok wcześniej zaś – 28.

 

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Wojskową służbę zdrowia czekają zmiany
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Beret „na rekinka” lub koguta
Tłumy na zawodach w Krakowie
Las Pamięci uczci poległych
Od pilota do instruktora
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Kolarskie święto w stolicy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Warszawo, do broni!
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Terytorialsi zawitają do Płocka
Prezydent Duda pożegnał się z wojskiem
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Warszawa uczciła rocznicę Powstania
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojsko przyciąga młodych jak nigdy wcześniej
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Polsko-norweskie partnerstwo w zwalczaniu dronów
Żołnierze pomagają na wałach w Pszczółkach
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Na rosyjskim pasku
K2 będą produkowane w Polsce
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Cisza przed wojną
Sojusznicza misja na polskim niebie
Logistyczna rewolucja
Ważna współpraca
Inwestycje w mobilność wojska
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Warsztat na kółkach dla F-16
Czołg K2 made in Poland
W drodze po młodszego nurka
Jak zostać kapralem rezerwy
Armia zetek
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Pamięć o poległych na misjach wciąż żywa
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
„Bez wojska usuwanie szkód trwałoby dłużej”
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
7TP – czołg kompromisu
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
15 sierpnia widzimy się w Warszawie!
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Tomczyk: Macierewicz dążył do ukrycia prawdy
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Terytorialsi i czarna taktyka
Stańcie do apelu!
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Hekatomba na Woli
Orlik na Alfę
Czas próby
Pucharowe zmagania Polaków
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO